Gå till innehåll

Regn, storm och oväder!!!


bomaye

Recommended Posts

Hej jag är i förproduktionen av en liten äventysfilm. Lillebror blåser bort med ett paraply över havet och storasyster ska rädda honom. inspelningen är 3 dagar i vecka 9. I manuset har jag skrivit in regn, blåst och oväder och det vet man ju förstås inte om det kommer vara, eller tom hoppas att det inte kommer vara under inspelningen... MEN. Jag tänker att jag (eller snarare någon som kan AE eller liknande program) ska lägga in lite regn i post. HJÄLP! Har någon erfarenhet av detta? hur mycket måste finnas i bild för att det ska funka? man kan ju tänka sig att spola lite vatten och vifta lite med nån gren för att hjälpa illusionen. Det är en barnfilm (för bollibompa) så trovärdigheten handlar mer om att kommunicera oväder snarare än att alla vuxna ska tro att det verkligen är det. Vi kommer vara i land och ute och åka båt och då är ju oron att det ska vara kav lugnt hav... Vad tror ni? hur mycket behövs på location och i post för att man ska kunna ljudlägga oväder? Om nån vet nåt som ligger på youtube så länka gärna! Och är du grafiker så hör gärna av dig!

 

jonas.westbom@gmail.com

Länk till kommentar
Share on other sites

Regn går skapligt att göra i post.

Viktigt är att undvika starka tydliga skuggor och kontrast i bilden d.v.s. starkt solljus = fint väder.

Därtill gör det stor skillnad om man blöter marken och vind med vindmaskin/fläkt är också det viktigt om man vill ha stormkänsla, går iofs att fejka rätt bra med matte paintade bakgrunder som med rörelse i bara man inte visar en massa bylsiga kläder och hår som inte rör sig.

 

Börja med att kolla in:

http://www.videocopilot.net/tutorials/water_drops/

http://www.videocopilot.net/tutorials/lightning_strike/

http://www.videocopilot.net/tutorials/lightning_blast/

 

Återkommer med mer info när jag får mer tid.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Gjorde detta test för några år sen:

 

Relativt enkla medel: Dra ner saturation, färgkorr mer åt det bå/grå hållet. CC Rain, Particular Rain, byte av himmel, dimma med fractal noise. etc.

Jobbigt om du behöver röra på kameran och hav/vatten är alltid jobbigt...

 

Det finns en bra tutorial (den kostar dock): http://www.studiodaily.com/newstore/trapcode/37.html

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack båda för exempel! Hur arbetsintensivt är det att göra sånt här? Det kommer bli 5 min film och regn i princip i varje bild, men antar att det är lättare om man har mycket närbilder med kort skärpedjup som man klipper mot vida bilder typ Max medeltidsby. Jag kan gissa att det blir ca 3 min när/ halvbilder och 2 min vida bilder med mycket miljö. Hälften ute på havet. Hur Lång tid tar detta? Jag förstår att det är svårt att svara på men är det en vecka eller två månader?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej igen.

 

Det är omöjligt att säga utan att veta mer om förutsättningarna.

 

T.ex. så vet jag inte vilken slags programvara ni har att tillgå. Exemplen jag länkade samt det Max länkade till är gjort i After Effects t.ex. men det går nog lika bra i säg Nuke, Digital Fusion etc. men isf krävs det ju någon som bemästrar dessa programvaror samt eventuellt s.k. plug-ins.

 

Om man ändå skall gissa angående tid så skulle jag säga att de två, tre första klippen kommer att ta rätt lång tid och att det därefter går snabbare. Kolla på Videocopilot exemplen, där gör han effekterna i realtid, dock bör man tänka på att han förberett sig och testat flertalet gånger innan så att det skulle gå så snabbt blir bara sanning om man är van vid After Effects och har gjort effekten på några klipp först t.ex. de två – tre första klippen.

 

Andra förutsättningar som påverkar tiden det tar att göra är först och främst hur många klipp som används. Annat som är av vikt är tillgång till stock photos av mörka himlar, om ni filmade fasta bilder på stativ eller om det var rörlig handhållen kamera (som Max också skrivit) samt hur förarbetet ser ut d.v.s. finns det lämpliga punkter att tracka (beskrivs nedan), är marken blöt eller är det något man måste fejka i post etc.

 

Nu när jag har mer tid skulle jag rekommendera att ni kollar på:

1. För himlen och lite info ang tracking: http://www.videocopilot.net/tutorials/advanced_sky_replacement/

2. För oväder och regn: http://www.videocopilot.net/tutorials/lightning_strike/

ev 3. För att efteråt skapa handkamera känsla: http://www.videocopilot.net/tutorials/earthquake_with_32bpc/

ev 4. Mer om hur man jobbar med att ändra atmosfär och färger i bilden: http://www.videocopilot.net/tutorials/day_to_night_conversion/

ev 5. Mer om tracking: http://www.videocopilot.net/tutorials/set_extensions/

 

För att lösa svåra tarcking situationer kan man om man använder After Effects använda det medföljande programmet Mocha:

1. http://www.imagineersystems.com/learn-mocha

2. http://www.imagineersystems.com/videos?tagFilter=mocha+AE&sortBy=Newest

 

Det blir mycket pluggande om ni själva skall fixa det här, men jag tror ni har alla förutsättningar nu.

 

Uppskattningsvis skulle jag säga att det tar någonstans mellan 20 – 60 min att fixa varje klipp och då får man lägga till tid på de första man gör, speciellt om man är oerfaren. Har man inte jobbat med After Effects skulle jag kunna tänka mig att första klippet (om det är handhållet) kan ta så lång tid som en eller ett par dagar.

 

Ett bra tips är att göra några tester redan nu och se vilka problem ni stöter på m.m.

 

Alltså, en stadig kamera, förberedelser, rätt program, en van After Effects användare och så få klipp som möjligt är att rekommendera.

 

Lycka till mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

1000 tack!

 

Angränsande fråga:

Vi ska också klistra in en pojke som flyger iväg med ett paraply mot greeenscreen på plates med hav/himmel. Hur ska man tänka kring skärpa och skärpedjup? Måste man ha samma gluggar eller kan man ta en tät bild på hav och himmel och en lite vidare på pojken?

 

Alltså jag förstår att man kan inte ha fish-eye på pojken och etrem tele men hur känsligt är det? Och om man ska klistra in pojken pytteliten i översta vänstra hörnet, borde man ha sama glugg som platen och frame när man gör greenscreen (alltså framea pojken liten i översa vänstra hörnet) Annars blir det ju lite skillnad i hur optiken beter sig...

Länk till kommentar
Share on other sites

Våran film som vi skickade till videomarathon förra året (Och dessutom vann med) **skryyyyytt*** är till hälften inspelad under stark sol och sedan postat till stormig väder. Problemet var att det regnade halva dan men sen sprack det upp och efterssom man bara har 48 timmar så hade vi inte tid att vänta på storm :P blev tvungen att posta bort alla skuggor så gott jag kunde på den korta tiden. Ingen har tänkt på det så jag tycker jag lyckades ganska bra.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej bomaye,

Dessvärre har jag ingen bra tutorial på det du efterfrågar men jag kan försöka ge dig några svar.

 

Man behöver inte använda samma optik eller samma brännvidd etc, men optisk förvrängning kan mycket väl bli ett problem. Det som man dock prioriterar vad gäller green screen är nästan alltid att få med sig så mycket information som möjligt för att få en bra key. Skall man t.ex. filma en kille som står rakt upp och ner och gör det med HD så är det inte sällan man vänder på kameran så att den ligger i 90 graders vinkel och på så sätt kan man fylla hela framen med killen.

 

Tillbaks till förvrängningsproblematiken.

När man jobbar med green screen försöker man i regel alltid att använda så bra linser som möjligt utan en massa förvrängning, dock kommer man aldrig helt undan och då finns det verktyg för det, i After Effects heter det: optics compensation. Det fungerar så att man helt enkelt ställer in en kompensation som motverkar kompensationen.

För att kunna använda t.ex. optics compensation bra så bör man först filma ett rutat papper med linsen i fråga, ställa korrigeringen så att det blir rakt efter pappret och därefter applicera samma korrigering på det man filmat. Zoom-linser kan dock ställa till det med olika förvrängning i olika zoom-lägen, vilket gör att vid green screen används nästan uteslutande fasta linser.

 

I Mocha (extern tracker som jag tipsade om ovan) finns det för övrigt en funktion som motverkar förvrängning: http://www.imagineersystems.com/videos/mocha-pro-lens-module-part-1/view

Är dock inte helt säker på att den finns med i After Effects versionen.

 

Sedan brukar det faktiskt inte vara så stora problem, oftast syns det inte och det är främst vid avancerad tracking och matte painting som det blir problem.

 

Ett tips på tillvägagångssätt är som följer:

Använda rätt mycket tele på förgrundslinsen för att slippa den värsta förvrängningen och korrigera den med optics compensation, ta reda på förvrängningen på bakgrundslinsen och använda sedan den på en comp i vilken ni lägger förgrundsklippet.

Hoppas du förstod hur jag menar.

 

 

 

 

Ang green screen så skulle jag rekommendera följande.

 

A. Skall kameran röra på sig i sidled eller djupled (d.v.s inte tilt eller pan utan åkning) så behövs ett långt skärpedjup och trackingpunkter på screenen och i förgrunden.

 

B. Skall kameran vara fast så är kort skärpedjup att rekommendera då det hjälper till att få en bra yta på green screenen, se dock upp så att skärpedjupet täcker hela personen och då speciellt kanterna/siluetten eller vad man skall kalla det.

 

Jag skulle verkligen rekommendera er att köpa och titta på Visual Effects For Directors: http://www.hollywoodcamerawork.us/vfx_index.html

Det kommer att underlätta arbetet något ofantligt när det väl smäller om ni är oerfarna vad gäller dylikt.

 

 

Lycka till hur som helst, mvh /Pontus w

 

 

 

 

 

RedFilm

Hej, jo så klart att det går men är man helt ny på composits så är det nog lite knepigt tänker ja, ju fler steg och ingredienser i soppan som krävs ju svårare lär det bli att få till ett bra resultat.

 

By the way, hur gjorde ni med vind och sådant, fortsatte det blåsa?

Får jag gissa att klippen i slutet inte hör ihop med de övriga.

 

Snygg var/är den iaf.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Förutom Pontus råd:

 

Du får ha lite koll på hur pojken ska flyga i förhållande till kameran och bakgrunden. Ska han befinna sig relativt kameran kommer givetvis vinkeln att ändras mer markant än om han är längre bort. Tar ni en helbild som ni bara animerar i sidled kommer han att se ut som en pappfigur eftersom kamerans vinkel till pojken inte ändras. Det går att lösa på ett par sätt:

 

- Svag åkning i sidled.

- Snurrande platta.

- Snurrande pojke (om han hänger i nån sele)

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Tack alla för informativa svar! Kommer precis från sista inspelningsdagen och era tips har varit till stor hjälp! Nu ska vi bara lyckas klippa ihop greenscrenen, plates och animation. Får antagligen anleding att fråga mer...

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänkte passa på att fråga lite om hur man brukar jobba med sånt här under post. Min film fick till slut en lösning med en del filmad på location med plates+bilder mot greenscreen och en del med animerade bakgrunder+bilder mot greenscren. Nu ska klippningen börja. Hur brukar men jobba? De bilder som ska vara plates+greenscreen är välplanerade och det får vår compkille göra grova tester på och leverera till klippningen men det som är animation+greenscreen har vi ju inte de animerade bakgrunderna till ännu. Dessutom ska greenscreen bilderna ändras i storlek och åka på olika sätt... För att klipparen ska kunna jobba med spel, blickar osv måste bilderna var bättre än bara greenscreenmaterialet. Vår lösning nu är att jag sitter och keyar ut mot stillbildsskisser och ändrar storlek och position i avid vilket är världens klumpigaste verktyg för detta, men om man gör detta i aftereffects (eller vad men nu brukar använda) blir ju bilderna låsta så klipparen inte har möjlighet att ändra storlek, position osv. Hur gör man "på riktigt". En lösning är förstås att klipparen och comp mailar mellan varandra hela tiden men det verkar ganska tidsödande. Den animerade delen är bara 2-3 min men greenscreenmaterialet ca 40 min och innan klippningen är klar är inte bilderna valda ännu så det blir ändå mycket material...

Länk till kommentar
Share on other sites

Detta är ett evigt problem (sitter nu med en kortfilm som filmas med RED, CGI:as i Maya i Nyköping och klipps i Avid och compas i After Effects i Sthlm).

 

Du kan ju grovt keya in grejer i Aviden och sedan skicka ut det som nya filer som får replikeras i AE. Och föra anteckningar för vilka klipp som används var. Jobbiga är ju att man gärna vill experimentera lite i klippningen och därmed vill man inte som Compare sitta och göra jobb på klipp som i slutändan aldrig användes. Ni kanske börja med scener som med 100% säkerhet ska vara med, rendera dom som "rough comps" och klippa med.

 

Detta låter iofs som ett helt idealiskt projekt för Avid och Automatic Duck. (Automatic Duck = Mjukvara som "översätter" Avid projekt till After Effects projekt). Du skulle kunna testa Avid > Export som AAF > Importera det till Premiere Pro > Copy / Paste till After Effects. Förutsatt att det är After Effects som ska användas. Använder ni andra program, NUKE, Shake, etc finns det andra metoder.

 

(Om det nu inte SKA compas i After Effects och klipparen kan tänka sig att klippa i Premiere Pro, då kan du klippa/klistra importera/exportera projekt etc hur du vill mellan programmen, men det hänger lite på hur ni tog upp ljudet då Premiere Pro inte kan automatsynka ljud som är taget på separata recorders. Går ju att synka manuellt, men det är ju lite jobb).

 

Fler förslag?

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Filmen (5min) är nu klar, tack för era råd. Det slutade i lite andra lösningar än jag trott på planeringsstadiet men så blir det ju oftast. Det var betydligt svårare än förväntat att komunicera mellan klipp, animation och comp och jag som regissör hade svårt att se helheten innan allt var klart. Har lärt mig jättemycket så nästa gång vet jag bättre vad som krävs (planering, tydligare storyboard, tätare kommunikation, mer tid i post). Är ändå nöjd med historien även om compen blev väldigt forcerad innan leverans så resultatet hade blivit mycket bättre med nån dag till där. Sändningdatum är 13 september 18.25 på barnkanalen, ska lägga upp en länk till svtplay efter det. Tack igen för all hjälp! Jonas

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...
  • 1 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...