Gå till innehåll

Kritisera mitt manus här!


lwillyk

Recommended Posts

Hej allihopa. Här kommer mitt filmmanus, det är på sidor och redan skickats in på SVT... Om ni har tid så kan ni läsa genom det och säga vad ni tycker. För närvarande är det bara på 40 sidor men jag ska skriva mer så att det blir till ett långfilmsmanus... Det heter LOVE AND HATE på engelska. Svenskan är lite så där för jag har inte hunnit rätta till det men det är inte så farligt ändå.

 

PS: Allrights reserved by Willy Lukwago http://www.willysmovie.cjb.net

love and hate.doc

Länk till kommentar
Share on other sites

Mm... Väldigt många scener. 69 stycken på 40 sidor. Är inte 1-4b egentligen EN scen? Jag undrar vad en del scener faktiskt berättar också. Dialogen verkar inte sprungen ur ett BEHOV riktigt, utan de verkar mest bara prata många gånger. Och det vet vi ju alla att det inte funkar i filmdialog.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

Tack för svaret... jag skulle bara säga och att jag är typ nybörjare med manusarbete. Jo jag har märkt också att det skulle vara typ en scene, men däremot kan en scene innehålla många klipp.. Det är ganska många dialoger som jag också märkt, vissa dialoger kommer att tas bort när jag omarbetar manuset..

 

Fortsätt att komma men synpunkter, kritik och du. Alla slags kritik är tillåten.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Hej!

 

Jag måste börja med att säga att det är väldigt ambitiöst av dig att skriva ett sådant långt manus!

 

Jag instämmer med förgående inlägg om uppdelning av scenerna, nytt scennummer tilldelas bara scenen om man förflyttar sig till en annan rymd (fysisk plats) eller verklighet (subjektes interna värld).

 

Jag önskar dig lycka till med ditt fortsatta skrivande!

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med strombeck om att det är imponerande att du har skrivit ett så långt manus. Men samtidigt kanske det är ett problem. Måste det vara så långt verkligen? Kanske berättar du bara långsamt? Hur skulle du sammanfatta filmen i en mening?

 

Jag har inte läst hela manuset, utan bara första sidan, och sedan bläddrat fram och läst lite här och där. Oseriöst kanske du tycker, men det är precis så SVT lär göra. Och det jag får syn på hela tiden är massa dialog där karaktärerna pratar om saker som varken verkar driva handlingen framåt eller säga särskilt mycket om karaktärerna. Har du tänkt igenom vad varje scen har för funktion och hur varje replik driver handlingen framåt? (Och så det där med att det inte ska vara ny scen hela tiden, som andra redan sagt.)

 

Jag hoppas att jag får tid att läsa igenom hela manuset, men nu måste jag rusa...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...