Gå till innehåll

Enskild firma för fakturering för frilans, etc.


Mattihp

Recommended Posts

Hej! Jag tänkte inom en snar framtid sätta igång enskild firma för att kunna fakturera vid kommande frilansuppdrag och egna uppdrag. Vad är era bästa tips och varningar?

 

Vad behöver man tänka på före man registrerar enskild firma?

Vad skall man verkligen se upp för?

Hur gjorde du när du startade enskild firma och vilka problem mötte du?

 

Vilka sätt är bra för att på ett diskret sätt marknadsföra sig mot redan befintliga kontakter som kan behöva ens tjänster?

 

Kan samtidigt tipsa om att mycket av det rent praktiska står på milt fikonspråk på bolagsverkets sidor: http://www.bolagsverket.se/vill_du/starta_foretag/enskild_naringsidkare/index.html

 

/Matti

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Intresserad av detta jag med!

 

Hej,

 

Jag har under en längre tid funderat på att starta ett eget företag/bolag för att underlätta för de som anställer frilansare.

Jag har dock några frågor som jag skulle uppskatta ifall någon kunde besvara.

 

1. Får man på något sätt betala mer för att man är egen företagare? (än om man bara blir anställd)

2. Arbetar man inget under en månad - måste man betala någon sorts skatt eller dylik för den månaden? (för själva företaget)

3. Kan man gå ihop tre (3) st i samma bolag, men arbeta som enskild frilansare, och ändå betala sin del av skatten - men ändå komma undan billigare?

 

MVH

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad behöver man tänka på före man registrerar enskild firma

 

Det är mycket att tänka på, men det kan vara praktiskt att tänka igenom om man ska jobba med ett vanligt jobb vid sidan av företaget (FA-skatt), eller enbart jobba i sitt företag (F-skatt).

 

Vad skall man verkligen se upp för?

 

Att starta företag på heltid utan att ha ett kundunderlag först.

 

Hur gjorde du när du startade enskild firma och vilka problem mötte du?

 

Jag körde igång omedelbart när jag fyllde 16 år och löste problemen varefter som de dök upp. Att skriva en affärsplan var ju knappast något man gjorde då, även om man ser vitsen med det nu på senare år. En bra idé är A och O för att köra igång. Tänk också om du vill jobba "i" ditt företag (filma, klippa, skriva manus, frilansa etc) eller jobba "med" ditt företag (marknadsföring, administration, ekonomi etc). Att lägga ut administrationen på ett annat bolag kan göra att du kan koncentrera dig på det du gillar. Och tvärtom: Att lägga ut produktionen på andra människor och själv sköta marknadsföring, ekonomi och att växa företaget kan också vara kul. Det beror på vad du gillar.

 

En bra sak kan vara att skaffa någon mentor inom företagande som du känner och har förtroende för, och kan ställa frågor till. En bra revisor som vet hur man startar företag är också guld värt!

 

Vilka sätt är bra för att på ett diskret sätt marknadsföra sig mot redan befintliga kontakter som kan behöva ens tjänster?

 

Detta kommer jag försöka skriva om senare på Voodoo Film så jag återkommer. Tills dess kan du läsa på min blogg om just marknadsföring (http://www.backendmedia.se/amne/marknadsforing/ eller bara http://www.backendmedia.se)

 

1. Får man på något sätt betala mer för att man är egen företagare? (än om man bara blir anställd)

 

När du är anställd hos ett företag så betalar din arbetsgivare dina sociala avgifter. Får du 20 000 kronor före skatt så har du egentligen tjänat 25 000 kronor (typ), men dessa 5 000 kronor får du aldrig se eftersom arbetsgivaren betalar in dem direkt till staten för diverse socialförsäkringar. Är du egenföretagare måste du betala in dessa pengar själv (du är ju din egen arbetsgivare), vilket innebär att du måste ha högre "lön" än en anställd, men du måste å andra sidan betala mycket mer skatt. (Åtminstone ser det så ut när man sköter allt själv. Man kan skatteplanera och betala mindre skatt också.)

 

Det är många arbetstagare som tror att siffran på kontot är vad egenföretagare får ut i handen, men egentligen går drygt hälften bort i skatt.

 

2. Arbetar man inget under en månad - måste man betala någon sorts skatt eller dylik för den månaden? (för själva företaget)

 

Nej, du kan själv avgöra hur du vill betala skatt. En gång om året, kvartalet eller månaden. Att inneha företaget kostar ingenting (enskild firma). Det är bara på det du säljer och köper du betalar skatt på.

 

3. Kan man gå ihop tre (3) st i samma bolag, men arbeta som enskild frilansare, och ändå betala sin del av skatten - men ändå komma undan billigare?

 

Ja, genom handelsbolag eller enkelt bolag. Det finns också företag som anställer dig, men där du frilansar. Det tar sedan en viss procent på dina inkomster för att de betalar sociala avgifter mm åt dig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej,

 

Tack som fan för svaren! Verkligen!

Har gjort prototyp på två tänkbara loggor samt en bunt med namnförslag som jag steg för steg testar och kollar på hur snyggt det ser ut, låter och relevans. Är riktigt taggad inför detta och ska försöka få igång något eget till sommaren (eller fixa papper då i alla fall)

 

Vet du- /någon som vet- hur allt fungerar med CSN-bidrag och lån ifall man har egen firma? Är det lugnt så länge som man överskrider maxsumman?

 

 

Edit: Bör nog tillägga att det här inte är någon spontanidé utan jag har haft de ganska länge och loggorna samt namnen har varit med mig ett tag :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Japp, bidrag och lån från CSN får inte överstiga maxsumman precis som för vanligt förvärvsarbete. CSN:s hemsida är rätt bra och pedagogisk faktiskt, kolla in den om du har frågor!

 

Kan ju förresten tillägga att det är mycket enklare att starta aktiebolag nu än tidigare. Man behöver bara halva kapitalet (50 000 kronor) för att dra igång bolaget jämfört med tidigare, lite slappare krav vad gäller auktoriserad revisor med mera. Det börjar bli humant att driva företag även i Sverige! ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej

 

glöm inte att du får inte tjäna så mycket som A-skattare (A-skatt har du om du är anställd)

Tjänar du 300 000 kr / år som A-skattare och 95 000 kr / år som F-skattare är du glad.

 

Tjänar du mer än 395 000 kr / år både som A, F-skattare åker du på ca: 60 % i skatt mot normala 30 % ca:

 

därför, om du vet att du kommer att tjäna en del, och om du har saker som är värt minst 50 000 kr, skaffa då ett AB då egendom du har i företaget kan verka som dessa 50 000 kr i insats.

 

Mitt tips.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det behöver inte vara så, du kan lika väl sätta vinsten i en periodiseringsfond för att jämna ut intäkterna under tiden som du tar CSN-bidrag och lån. Som sagt, skatteplanerar du ordentligt kan du "komma undan" med lägre skatt över en längre tid.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket för många användbara svar. Vad sätts det för begränsningar på en som har enskild firma? Jag har aldrig behövt ta arbetslöshetsersättning, men är det möjligt när man är egen företagare och inte har några uppdrag exempelvis?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket för många användbara svar. Vad sätts det för begränsningar på en som har enskild firma? Jag har aldrig behövt ta arbetslöshetsersättning, men är det möjligt när man är egen företagare och inte har några uppdrag exempelvis?

 

Generellt sett inte. Ska man vara arbetslös ligger det ju i sakens natur att man inte har aktivt företag. Alltså får man lägga ned företaget (eller någon variant att ha vilande) om man vill ha a-kassa. A-kassa beräknas ju också på den inkomst man skattat för, så det gäller att ha haft inkomst om man ska kunna få ut någon vettig summa pengar.

 

Föräldrarledigt kan man naturligtvis ta med aktivt företag.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...
  • 1 år senare...

Man kan bara ha ett företag vilande en gång om man inte vill driva det aktivt, nästa gång måste man lägga ner det, fråga mig inte varför reglerna är sådana...

 

Om man inte vill administrera, bara gör jobb då och då och inte har några stora investeringar att dra av så kan man ju fakturera via någon existerande tjänst som t e x http://www.frilansfinans.se.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur gjorde du när du startade enskild firma och vilka problem mötte du?

 

Jag är en idiot vad det gäller bokföring och sånt, men jag satsade ändå på en pappersbok och penna för att lära mig från grunden. Tänk på också att pengarna som rör företaget ska vara på ett eget konto.

 

Vilka sätt är bra för att på ett diskret sätt marknadsföra sig mot redan befintliga kontakter som kan behöva ens tjänster?

 

Varför vara diskret? VistaPrint har mycket billigt. Helt klart prisvärt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...