Gå till innehåll

Samla produktionsbolag för Tv-serier


edish

Recommended Posts

Hej forumet.

 

Jag har skrivit ett TV-serie manus efter 60*4 principen, alltså en miniserie med fyra avsnitt a la 60 min, och vill nu försöka försöka sälja det. Då jag i grunden är skrivande journalist är mitt kontaktnät inom TV-mediet begränsat.

 

Då det finns en massa produktionsbolag förutom SVT Drama tänkte jag att vi kanske kunde sammanställa en snabb lista med bolag som skulle kunna tänka sig producera en TV-serie, gärna också namn på rätt person att tala med?

 

Exempelvis:

 

Yellowbird:

http://www.yellowbird.se/index.php?option=com_content&view=article&id=10&Itemid=3

 

 

Om någon har några tips på att sälja miniseriemanus får gärna dela med sig. Tack på förhand

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

har du gjort det 60 minuter så är det nog bara svt som är intresserade av att köpa det. alla andra reklamkanalers serier är runt 43 minuter.

iallafal att skicka runt det itll olika bolag är en bra ide och se ifall någon producent nappar på det och vill presentera det för svt.

http://www.filmtvp.se/medlemmar/ klicka i tv och du får alla tvbolag i sverige.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack, hittade just den sidan för ett tag sedan och skickade till ett mindre antal, bla SVT Drama. Har fått besked några besked att de läser och återkommer, medan andra inte sagt ett ljud, så vi får väl se om nålsögat är stort nog...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...
Tack, hittade just den sidan för ett tag sedan och skickade till ett mindre antal, bla SVT Drama. Har fått besked några besked att de läser och återkommer, medan andra inte sagt ett ljud, så vi får väl se om nålsögat är stort nog...

 

Hur gick det?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 veckor senare...

Sorry för sent svar, jag glömde bort att jag postade denna tråd.

 

Det gick ok, jag fick nej, men en hel sida med konstruktiv kritik (och lite beröm) vad som skulle ordnas för att de skulle vara intresserade på Svt. Just nu ligger det hos ett annat bolag som uttryckt intresse, och djupläser det. Peppar peppar.

 

Måste säga att det har varit en positiv upplevelse att slutligen försöka sälja det, jag trodde manuset var för mycket "action" och karaktärsuppbyggnad och för lite dialog, visade sig att det var precis tvärtom vilket var en mycket intressant lärdom.

 

Om det inte blir upplockat av det andra bolaget får jag se om jag skriver om det efter Svts rekommendationer, men tror jag kan hitta tid i höst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sorry för sent svar, jag glömde bort att jag postade denna tråd.

 

Det gick ok, jag fick nej, men en hel sida med konstruktiv kritik (och lite beröm) vad som skulle ordnas för att de skulle vara intresserade på Svt. Just nu ligger det hos ett annat bolag som uttryckt intresse, och djupläser det. Peppar peppar.

 

Måste säga att det har varit en positiv upplevelse att slutligen försöka sälja det, jag trodde manuset var för mycket "action" och karaktärsuppbyggnad och för lite dialog, visade sig att det var precis tvärtom vilket var en mycket intressant lärdom.

 

Om det inte blir upplockat av det andra bolaget får jag se om jag skriver om det efter Svts rekommendationer, men tror jag kan hitta tid i höst.

 

Kul, lycka till! Skriv gärna igen om det händer något.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...