Gå till innehåll

Spela in telefonsamtal


LuffifilmsCrew

Recommended Posts

Hej,

ledsen om denna tråden redan finns men tycker inte att jag hittat något riktigt bra svar.

Jag vill spela in ett telefonsamtal i bra kvalité från en fast telefon för att använda i min film.

Högtalarfunktionen på telefonen kan knappast vara den bästa så jag undrar hur gör man för att få så bra ljud som möjligt.

Mvh.

Länk till kommentar
Share on other sites

Beror på vilken effekt du vill ha.

Vill man ha god kontroll & inte bryr sig om det verkligen blir helt genuint (i film gäller inte "är det äkta?", här gäller "tror jag på det?"), så kan man spela in med microphon direkt in i datorn/fieldrecordern. Jag brukar använda dynamiska mickar av pissig kvalitet som jag kör genom en speciell samling sub-par-effekter i efterproduktionen.

Vill man dock ha ett väldigt karaktäristiskt & mycket roligare ljud så kan man lägga exempelvis en nalle eller telefonlur på rygg efter att ha ringt upp den först, närmicka den med, företrädelsevis med en bra shotgunmick, exempelvis Sennheiser 416 (grym till sånt här), gå in i ett annat rum (med nallen du ringde upp ifrån, så långt bort det går), & tala in ditt meddelande där :-)

Allt beror på vad som funkar i respektive film & vad du vill uppnå. I den kommande skräckfilmen Marianne valde jag att spela in sån dialog direkt i nallen för att det gav fin distans till rösten. I en annan skräckfilm spelade jag in telefonrösterna med bra kondensatormick som jag lät passera genom ett speciellt kit jag byggt för efterproduktionen eftersom dessa röster var en aktiv del av berättelsen & därför behövde tydlighet. I filmen Skills valde jag att inte lägga någon telefonröst alls på grund av tidsbrist, men hade från början bara tänkt lägga ett svagt otydligt mummel eftersom allt av vikt redan återspeglades i vad karaktärerna i bild sa, plus att illustrera den distanserade känsla filmens redan från början lätt dystopiska karaktär ingav :-)

Där använde jag dock en Shure SM57, en kul men VÄLDIGT begränsad dynamisk microphon, till rösterna i en intervju för en icke specificerad TV-kanal i filmen. Snabbt, enkelt, & krävde ingen som helt extra behandling i efterhand :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett bra sätt är att spela in över Skype med hjälp av ett inspelningsprogram (kolla på deras hemsida för tips). Använder du en professionell mikrofon så blir din röst kristallklar, och den du ringer upp låter också väldigt bra. Det går att ringa både till fasta och mobila telefoner.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Hej

Jag har börjat lite med podradio. Ofta innehåller dessa inslag intervjuer via telefon.

Har till dags dato kört med röstsamtal vi Skype, funkar kanon.

Tar personen i andra änden via ljudbilden i Skype men min egen via extern mic.

Har stött på problemet ett par gånger att "offret" inte har Skype, vill inte heller installera.

 

Hur kan jag på ett enkelt sätt spela in via min fasta lina som är ip-telefon eller i värsta fall via mobilen.

Vill ha bra kvalitet men det gör inget om det är telefonkänsla.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du ringer från en mobil med hörlursutgång (typ vilken smartphone som helst) så kan du köpa en 3,5mm hane-2xHona Y-kabel och en 3,5mm hane-hane. Den ena honan kopplar du till hörlurar så att du kan höra och den andra honen kopplar du till en ljudinspelningsapparat med hane-hane-sladden.

 

Figuren nedan förklara hur jag menar.

 

                     /--[hane-hane]--> Inspelningsapparat
Telefon                       \----> Hörlur

 

Kom ihåg att berätta för personen att du spelar in! Har för mig att det är olagligt att spela in telefonsamtal utan att informera om det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du ringer från en mobil med hörlursutgång (typ vilken smartphone som helst) så kan du köpa en 3,5mm hane-2xHona Y-kabel och en 3,5mm hane-hane. Den ena honan kopplar du till hörlurar så att du kan höra och den andra honen kopplar du till en ljudinspelningsapparat med hane-hane-sladden.

 

Figuren nedan förklara hur jag menar.

 

                     /--[hane-hane]--> Inspelningsapparat
Telefon                       \----> Hörlur

 

Kom ihåg att berätta för personen att du spelar in! Har för mig att det är olagligt att spela in telefonsamtal utan att informera om det.

 

Journalister använder denna lösning för att spela in både från fasta telefoner och mobiler.

 

Apropå lagligheten är det tillåtet att spela in samtal som du själv deltar i. Du får däremot inte spela in andra personers samtal som du inte deltar i.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 veckor senare...
Saken är den att jag ska spela in en intervju till en dokumentärfilm. Tack för era svar ändå, hur får man bra ljud när det är ett "äkta" telefonsamtal?

 

Ännu viktigare att det ÄR äkta i så fall.

I en actionfilm med 10000 explosioner skulle jag reagera om man hör en sunkig telefonlinje...

...I en dokumentär skulle jag reagera om samtalet INTE lät så.

 

Och för den nya förfrågan - Skype. Solklart. Ringa telefoner med Skype låter helt okej och jag har kvar min $4.50 i månaden prenumeration!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...