Gå till innehåll

Längden på firewire kabel?


cazz

Recommended Posts

kommer sitta upp till 10 meter ifrån kameran och eftersom jag spelar in ibland långa föreställningar så räcker ju det inte med ett 60 min band.

Tittade för skoj skull efter inspelningsbara diskar och även Bandare men de är förskräckligt dyra.

 

Hittar då på en del utlänska sajter att de säljer 10 meter firewire kabel och då kan jag spela in på en dator och det är ju bra.

Dock med frakten och allt så är det inte så billigt eftersom det kommer från utlandet och senaste jag beställde fick jag betala tullavgiften.

 

I sverige verkar det inte finnas, det finns typ 5 meter med en förstärkare

 

Vet faktist inte om det är bättre, jag menar varför säljs det då 10 meter kablar??

 

Så frågan min är

Var kan man köpa en bra billig 10 meter firewire kabel

eller

Var kan man köpa en bra billig 5 meter kabel med förstärkare

eller finns det något annat alternativ??

Länk till kommentar
Share on other sites

Normalt ska man inte köra Firewire över 5m. Ska du ha 10m behöver du helst speciella FW-kablar för det avseendet. Det finns de som påstår att de har kablar som klarar tom. 20m. Men det är mycket som kan gå fel när de blir så långa, och det ställer stora krav på kabelkvalitén och att datorn kan mata kabeln med tillräckligt mycket ström. Därav bristen på just 10m FW-kablar i vanliga butiker.

..och som sagt när FW skapades så var specen 4.5m

 

Personligen skulle jag nog titta på att lösa problemet på annat vis än att köpa den längden.

Länk till kommentar
Share on other sites

nopp, då verkar det som det enda som finns när det gäller Firewire är att köra med en 5 meter firewire med förstärkare som man kopplar in en 4.5 meter, då blir det i alla fall 9.5 meter

 

Typ en sådan här

http://cgi.ebay.com/Firewire-Active-Repeater-Extension-Cable-Lead-5m-/300513315564?pt=UK_Computing_CablesConnectors_RL&hash=item45f7fd4aec

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...