Gå till innehåll

Funkar detta för mina redigerings behov?


JasonCiffe

Recommended Posts

Hej!

Jag och datorer går sådär bra ihop när det gäller tekniskt med delar och vad man ska ha och inte osv.

Så jag tänkte vända mig hit och hoppas på att någon kan ge mig råd om detta är bra eller ej.

 

Jag har kollat runt efter en dator som jag ska ha som redigerings dator. Syftet är att använda den till Musikvideos, dokumentär och kortfilm. Inga mega produktioner men jag vill ha en dator så jag kan hålla igång med mitt livs intresse.

Så idag var jag och kollade på en dator och fick den här sammanställningen som var i den (kan också säga att jag har tänkt köra med Adobe Premiere Pro + After Effects på denna datorn), nu skriver jag som det står på pappret - jag är helt utom kunskap i detta så hoppas att det funkar som hjälp:

Asus P7H55-M, Intel H55

Intel I3 540 BOX

Windows 7 Premium 64 swe

Corsair Classic 8GB Kit PC3-12

Cooler Master Sileo 500 m extreme power plus

Samsung DVDRW 22X Black SATA

Gigabyte HD5770

WD Caviar GP 2TB 64mb cache

 

Är detta något som jag kan slå på? Jag är inte ute efter en super dator, men ha en som är bra som jag kan använda.

 

JÄTTE tacksam för hjälp och råd! Är det så att detta funkar åker jag ner och hämtar datorn redan nu i veckan.

Tack på förhand!

//Ciffe

Länk till kommentar
Share on other sites

Lär nog funka för dina behov. Några regler man kan gå på när det gäller att redigera i Adobe är. CUDA grafikkort, vilket betyder att man är tyvärr tvungen att använda de gröna lagets kort (om man vill utnyttja kraften med dessa kort som är integrerade med premiere. De så kallad Mercury Playback Engine.) Andra, satsa på på minnen (mer ju bättre) och bra diskar. 7200rpm helst. Sen så bra processor. Där är ju frågan om ekonomi och hur mycket man kan lasta på Mercury. Jag är verkligen inte insatt i den fronten då jag inte äger ett CUDA kort. Men antar att man kan klara sig med rätt billig processor. Men jag hade köpt de nya intel processorerna eller gå på billigt men många processorer dvs amd x6.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kör du HD-material tjänar du definitivt på ett annat grafikkort (läs ett nVidia-baserat kort av viss typ). Speciellt om du ska använda en DSLR-kamera då material från dessa är "trögspelade" och därmed finns ingen kraft kvar för realtidseffekter som grafik/färgkorrigering/etc. Dock är endast vissa kort är certifierade: http://www.adobe.com/products/premiere/systemreqs/

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...