Gå till innehåll

Minne vs processor mac pro?


kimfoto

Recommended Posts

Ska köpa mig en mac pro för redigering av full HD material, samt arbete i AE

Avser att köpa en dator för professionellt bruk

 

Lite osäker vad man ska satsa främst på,

12kärnor eller mycket minne?

 

Säg att man har en dator med följande:

Två 2,4 GHz Quad-Core Intel Xeon "Westmere" (8 kärnor)

16 GB (8 x 2 GB)

 

och ställer den mot

Två 2,66 GHz 6-Core Intel Xeon "Westmere" (12 kärnor)

6 GB (6 x 1 GB)

 

Vilken skulle så ge bäst prestanda?

 

eller ska man finna en gyllene medelväg?

Två 2,66 GHz 6-Core Intel Xeon "Westmere" (12 kärnor)

12 GB (6 x 2 GB)

 

 

Annan sak jag inte blir riktigt klok på är apples grafik kort.

ATI Radeon HD 5870 1 GB lär vara bäst, men bättre än Två ATI Radeon HD 5770 1 GB?

Om nu 5870 är bättre varför inte kunna ha två sånna?

 

Hur jobbar två grafikkort? Ger det endast möjlighet till fler skärmar eller jobbar dem tillsammans för en högre grefikprestanda?

 

SSD vs 1 TB 7200 rpm Serial ATA-hårddisk på 3 Gb/sek är det värt 12000:- mer för SSD?

Länk till kommentar
Share on other sites

AE är enbart CPU och RAM drivet. Du vill ha så mycket CPU och minne det går. Däremot är det inte säkert att AE går snabbare i en given burk bara för att du får igång alla Cores på maximal fart. Det beror på vilket material det är, vilka diskar du har, etc. Intressant tråd som kan ge en del info: http://forums.adobe.com/thread/734343

 

Men, mer RAM minne ger längre ram-previews. Allt under 12GB går bort för 1080-bruk.

 

Grafikkorten spelar ingen egenlig roll för AE. Däremot för PPro (där vill du ha nVidia 285 eller Quadro 4000).

För FCP tror jag egenligen inte att det spelar så stor roll i dagsläget (rätta mig gärna om jag har fel).

 

Jag skulle personligen inte betala 12K mer... men en systemdrive med SSD är nice.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med Max, skulle nog också tveka gällande att spendera 12 000:- på en 512GB SSD, dock är det väldigt fint med SSDer även om det inte är fullt lika viktigt i en Mac som i en Windwosburk då macar defragmenteras automatiskt m.m..

 

Jag skulle nog trots det köpt en 120GB Intel SSD och kopplat in den själv: http://www.webhallen.com/hardvara/124111-intel_120gb_x25-m_mainstream_intern_sata_2.5_7mm-retail

Vilket är rejält enkelt (d.v.s. att installera den själv) i en Mac Pro.

 

Som Max sade så är det endast dessa två kort som är någon idé att satsa extra pengar på vad gäller en Mac.

Två grafikkort är ingen fördel.

 

Hur som helst, jag skulle nog vänta på nysläpp av Mac om jag inte absolut måste köpa nu, detta då det ryktas om omfattande uppdateringar och rent logiskt borde det vara dags snart.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har snart två 12cores 2,93 på ingång med quadro4000. Tänkte väl köra in 16GB ram men inget SSD, inte än iaf. Ev. Kör jag raid0 istället. Ser fram emot lite tester.

Tänk på att minnesmodulerna går i triple channel och numer alltid skall monteras i tre-par och inte två-par, vilket gör att du förorar prestanda med 16GB då dom (en del) kommer att klocka ner sig till dual channel. Dvs, det skall vara typ 6GB, 12GB, 24GB, 48GB, osv i en ny maskin. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...