Gå till innehåll

Hur kommer man in i branschen?


silverman71

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har fipplat runt i 3D studio sen version 4 i DOS, gjort lite smått med Premiere och After Effects till och från. Gjorde några mash-ups med StarWars filmer / TV-Serier som jag klippt ihop och la ut på Tuben, gått bra nästan 1.8 miljoner visningar.

 

Har alltid verkligen älskat att hålla på med film och effekter men aldrig blivit av att jag riktigt tagit tag i det.

Som ni säkert gissar är jag inte helt purung, blir 40 i år ;)

 

Ingen utbildning, självlärd med mycket bra kompetens när det gäller teori, teknik och effekter. Hyffsad på klippning och sådär på filmfotografering (filmat ca. 30 ggr. och gjort beställningsfilmer från mässor).

 

Nu arbetar jag halvtid på ett litet produktionsbolag men kommer nog troligtvis att behöva byta jobb snart p.g.a den ekonomiska situationen och gå tillbaks till programmering igen ;(

 

Ångrar verkligen att jag inte tagit tag i detta förut och känns absolut som om jag ger upp min dröm nu genom att gå tillbaka till programmeringen. Förstår även att det finns en bunt begåvade 18-åringar om också väntar på att komma in i branschen. Känns lite sisådär att sätta sig i skolbänken igen och tvivlar ärligt på att jag skulle lära mig mycket nytt.

 

Så då till slut till frågorna...

Finns det något "hopp" för mig? ;)

 

Ska man sätta ihop en showreel och skicka runt till produktionsbolag och byråer, men är det någon mening med en showreel som inte är baserad på kundproduktioner?

 

Eller göra några korta reklamfilmer för olika produkter och sen kontakta företagen i fråga?

 

//Uppgiven

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det du gjort tidigare bara är tillräckligt bra så är det absolut en mening med en showreel, även om det inte är baserat på kundproduktioner. Och gör du bra grejer så ska väl din ålder inte spela någon roll. Jag ser ingen anledning till varför du ska ge upp på grund av dessa skäl. Men oavsett ålder och begåvning är det en tuff bransch med stor konkurrens. Sen om det är så att du måste gå tillbaks till programmerandet för att få ihop till mat och hyra, behöver du ju inte ge upp filmskapandet bara för det. Gör film på din fritid för att det är roligt! Hobbyskapande är inget att förakta!

Länk till kommentar
Share on other sites

Snälla Limeduff, länka till något du själv gjort som är imponerande!

 

Haha, inte för att vara otrevlig eller sånt. Det var ju bra men man har ju sett mycket bättre på forumet. måste ju kunna imponera på oss först innan det är dags att ta nästa kliv och vissa för dem stora produktionsbolag!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Köp en kamera & ut och filma så du har nåt att redigera. En hypotetisk (och dyr) idé är väl att storyboarda en reel och sedan köpa stock footage... kostar många tusen men ett alternativ om du inte har ambition/lust att filma saker själv. Det visuella materialet är ju grundstenen innan man kan visa upp en talang för redigeringen, så att säga.

 

Att exponera sig seriöst med ihopklipp av andras bilder är inget att rekommendera. Och om så, se både till och var tydlig med innan reelen startar, att du har tillstånd/rättigheter, i torra fall åtminstone en disclaimer, annars lär uppdragsgivaren stänga av rätt kvickt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...