Gå till innehåll

Moviz

Recommended Posts

Hej, jag är en amatörfilmare som går på gymnasiet. Där har vi tillgång att redigera på Final Cut Studio, som kör på Mac PRO. Men eftersom jag inte alltid har tid att vara där så ska jag nu köpa en macbook pro att redigera "on-the-go". Vilken modell ska jag i så fall välja? (jag har en begränsad budget). Final Cut pro kan jag låna en nicens av skolan, men när det gäller datorn. Helst skulle jag vilja ha en 13 tummare, för dom är så smidiga när jag reser så mycket som jag gör, men klarar dom att köra Final Cut Studio 2?

Länk till kommentar
Share on other sites

Alla MacBook Pro funkar med nyaste FCP. Detta behöver dock inte innebära att datorn orkar spela upp och redigera alla olika slags video-format d.v.s. material från vissa kameror t.ex. DSLRer och större kameror bla RED ONE kräver mer av datorn än material från äldre HDV kameror.

Jag skulle rekommendera två saker om du har råd och möjlighet.

 

Råd 1.

Vänta! Rimligen borde ett nytt släpp av nya modeller ske snart och då antagligen med mycket bättre grafikkort och förhoppningsvis med s.k. sandy bridge processorer. Därtill kanske de t.o.m. släpper USB 3.0 vilket vore underbart då det skulle förbättra möjligheterna till portabel redigering enormt i.o.m. USB 3 anslutna capture kort och hårddiskar.

 

Råd 2.

Vill du köpa nu, köp en 15-tummare med 8GB ram om möjligt.

Varför, jo dessa har med i.o.m. Core i7 processorn en mycket bättre processor än core 2 duo processorerna som sitter i 13-tummarna. 8GB ram ger därtill en bra skjuts för redigering och kan t.o.m. vara nödvändigt beroende på vad du tänker redigera.

 

 

Dock skriver du ju att du är amatör och antagligen är inte dina krav så höga, själv kör jag på en snart två år gammal MacBook Pro som funkar ok än, dock gör den nog det mycket tack vare att jag köpte den taktiskt rätt d.v.s. ungefär vid ett nysläpp.

 

Lycka till hur som helst och mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket för svaret!

 

Ja, jag är en amatör men siktar uppåt så en dator med bra prestanda skulle nog vara bra, får se om jag går för en uppgraderad 13 eller en 15, när dom nu kommer. Filmar med en DSLR (Canon 550D), så antar att det drar lite mer prestanda av datorn, även om jag konverterar om filerna lite innan dom börjar redigeras. Men vet du hur det ligger med i3, eller i5, klarar dom av att redigera HD material bra ? (Med HD tänker jag framför allt på 720p, men även på 1080p)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Det finns en hel drös med core i5 processorer, alla är inte lika bra. vissa är bara tvåkärniga, framförallt notebook-versionerna och har ofta lägre cache-minne. För att redigera HD-material smidigt så är 4-kärniga i5/i7 processorer the way to go. Även 8gb RAM-minne är värt att investera i. Det blir ju dock en ganska dyr laptop och ännu dyrare eftersom det är en Macbook. Stationär kommer inte på frågan eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är bara i5-7xx som är 4-kärniga. I den andra generations i5-2xxx som lanseras i år så är alla modeller utom en 4-kärniga. Synd bara att många datorer med dem kommer att försenas till april pga buggen i Sandy Bridge generation 2.

 

Jag skulle också vilja veta hur de gamla 4-kärniga Quad-processorerna (LGA 771/775, Yorkfield, Q8xxx, Q9xxx och X33xx) står sig nuförtiden, det reas ut rätt billiga datorer med dem just nu och de går att få med upp till 16GB minne.

Länk till kommentar
Share on other sites

Taken med att ha en bärbar är att jag ska fylla ut glappet mellan den stationära på skolan (Mac Pro) och den stationära hemma (Windows baserad). Tanken är att jag ska redigera en del HD på den men bara en del. Resten sköter jag i skolan. Vill mest ha en dator som håller i längden, och som klarar av HD hyfsat bra. Väntar tills nästa våg av Macbook Pro kommer ut och kollar mer då vad som finns att välja på tror jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Moviz, Har du köpt en dator än? I så fall, vilken? Och hur fungerar den. Är inne på exakt samma som du. Kommer Filma i full-HD och vill ha en dator som pallar trycket. Var inne på scandinavian photo och köpte kamera och killen, som filmade mycket själv, föreslog en macbook för priset runt 9 000. Han sa att han kände en som jobbade med att filma åt företag och gjorde alla sina filmer i just den datorn. Men jag vet inte. Man vill ju se det fungerar innan man köper för det är tråkigt att sitta där med en dyr dator som inte håller. Han sa också att en macbook behöver inte ha lika bra prestanda som en pc för att redigera HD-filer. Han verkade trovärdig och pratade utan att försöka sälja något. Men som sagt jag vet ej.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ne, tyvärr har jag inte köpt den än. Jag hade tänkt vänta till det att dom nya macbook pro släpps. Känns som att om man ska ha en mac ska man ha en ny, och så bråttom är det inte för mig.

Själv har jag ingen erfarenhet, men min kompis sitter och redigerar HD på en macbook, med adobe premier pro. Han har, vad jag förstod, den senaste modellen också. Enligt honom så går det smidigt att redigera HD på den, men att vid vissa tidpunkter så får man helt enkelt stå ut med att bilden kan "lagga" lite. Som du säger, en mac ger oftast bättre prestanda i verkligheten än vad en pc med samma specifikationer skulle ge. Jag vet inget om dom ska släppa en ny macbook inom kort men om dom ska skulle jag vänta om jag var du. Detta beror förstås på hur bråttom du har, och i vilket behov du är av en ny dator.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, jag skulle behöva köpa datorn i helgen. Jag har ingen jättebudget eftersom kameran slukade en del så frågan är om inte de nysläppta macbook pro blir för dyra för mig.

 

Så länge det inte "laggar" hela tiden med macbook eller att den färdiga filmen "laggar" så kan jag leva med det. Vet du vilken macbook din kompis har och vad den kostade? Sedan funderade jag på vilket program man ska klippa i. Skulle ju helst vilja redigera i FCP men det verkar väldigt dyrt att köpa och då är min fråga tror du final cut express känns för begränsat, någon erfarenhet av det? Kan man tex göra green screen osv på FCE?

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, får jag fråga vad du filmar med föresten?

 

Min kompis, som sitter och redigerar på en macbook, säger att man får vara tolerant mot "lagg". Men det är någonting man kommer in i. Det är få datorer, speciellt bärbara, som är helt "laggfria". Frågan är om macbooken inte kommer uppdateras snart med tanke på att det bara sitter en "2,4 GHz Intel Core 2 Duo" processor i den så den har inte så jättemycket kraft (om man gämför med i3, i5 och i7 processorerna). Förövrigt finns det bara en modell av macbooken så jag antar att det är den han har.

Själv sitter jag och klipper i Final Cut Pro vilket jag verkligen kan rekomendera, men som sagt så är programmet väldigt dyrt. Tyvärr har jag inte så mycket erfarenhet med Final Cut Express, men programmet är utformat för personer som inte vill lägga lika mycket pengar på redigeringsprogram, eller inte har råd, men ändå vill ha bra kvalitet. Men det jag tror, och från det jag har hört, så är programmet ett av dom bästa i den budgetklassen (och programmet är dessutom designat av apple, vilket brukar betyda att det funkar väldigt bra med deras datorer). Angående greenscreen i FCE så kollade jag lite på youtube och det verkar vara en något förenklad version av den som ingår i FCP (men med greenscreen är det väldigt mycket med att få rätt ljus under filmning, så brukar programmen inte ha några problem sen).

Länk till kommentar
Share on other sites

Du frälser med dina svar. Tackar för det. Det uppskattas att du tar dig tid och hjälper till.

 

Det jag filmar: Jag jobbar som idrottslärare och har även klass 6 i ett filmprojekt. Och har i några år skrivit manus, filmat och klippt med eleverna. Vi har redigerat i pinnacle.

Men nu har jag börjat göra lite projekt på fritiden. Gör lite repotage i Kinna IF, där jag spelar "böll". Vi lägger upp detta på nätet. Nu arbetar jag också med en krönika. Vi var med i futsal-sm 09 och blev trea och har några matcher inspelat. Nu ska vi lägga till intervjuer alá VM-krönikan -94. Om du gillar fotboll så vet du hur den är. =) Så det är väl det jag filmar mest, intervjuer och fotbollsrepotage alltså. =)

 

Jag "grejjar" i pinnacle studio 14 HD ultimate och frågan är om final cut express är bättre eller sämre. Hur många tusen tror du behöver jag gå upp i pris för att få en mac som håller bättre nu och för framtiden? Kollade lite, och vill man ha en i5 processor så är väl det typ runt 16 000 man får punga upp.

 

Jaja detta tåls att forska ännu mer i men det var ju bra att höra att din kompis klarade klippa HD i macbook.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, låter mycket trevligt. Tror jag förstår hur du menar. Själv filmar jag mest spelfilm (eller ja, enbart). Men med tanke på att jag har en digital systemkamera som filmkamera så blir det en del foto också.

 

Okej. Har faktiskt inte så mycket erfarenhet av just pinnacle. Den ända enda jag har är från en tidigare variant jag jobbade med, kanske 9 eller nått sånt, och inte i HD. Kommer ihåg att programmet var ganska segt redan då (trotts att datorn hade, på den tiden, bra prestanda). Apple bygger ju såväl sina datorer som hårdvara, och det brukar, säger brukar, för det finns undantag, betyda att dom har väldigt stabila och bra program. I FCP finns det även en funktion där den komprimerar om grundformatet till ett nytt format som datorn lättare arbetar med, och sen får tillbaka det till grundformatet när man redigerat klart. Vet inte om denna funktion är inkluderad i FCE. Men om man säger såhär i regel. Alla redigeringsprogram runt 2000 och under har en hel del funktioner som är väldigt onödiga att ha och som inte alls passar såvida man inte gör "semesterfilm". Tror därför att programmen slår ut varandra ungefär. Möjligen är FCE något bättre än pinnacle (jag är ett applefan, men det borde stämma med tanke på priset). Dessutom så kan du ju alltid installera windows på macen och testa pinnacle och se hur det funkar.

 

Apple höjer hela tiden prestandan på sina datorer, som sagt så kommer det troligen snart en uppdatering men "rykande färska" komponenter. Men jag kan inte garantera att det kommer betyda att dom billigare modellerna får i5 eller liknande. En modell jag kollade på var "macbook pro, 15 tum, den billigaste". Men tyvärr ligger priset på 16000, så tror inte det blir ett alternativ för mig heller. Hoppas på en bra uppdatering för 13-tummaren istället.

Däremot, om du är lärare, så skulle jag kolla upp om du får lärarrabatt. Den brukar ligga på 1000 kronor, och det kan ju alltid vara behövligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Jag kör Final Cut Studio 3 på en MacBook 5.6, 2008 års modell. Så ja, det borde i varje fall fungera. Men jag tror inte att något annat än FCP eller Motion fungerar på integrerad intelgrafik. Men den borde ha Nvidiagrafik eller annan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...