Gå till innehåll

Pris för översatt film


StenR

Recommended Posts

Jag har gjort en promotionfilm på engelska, jag har kvar rättigheterna och har nu fått en beställning på en översättning av texter mm i den till ett annat språk. Det gäller alltså inte bara jobbet med översättningen (Premiere/Photoshop) utan mer att licensiera rätten att visa filmen (45s) på en hemsida. För den engelska (original) versionen så gick jag efter prislistan från Bildleverantörernas Förening. Vad ska jag ta betalt? Lika mycket? BLF tycker att filmer på engelska ska vara dubbelt så dyra som på andra språk men då blir min ersättning nu ganska liten. Är det andra priser utomlands? Vad är en rimlig nivå?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Bump. Någon som har en idé om prisnivå? Jag tänkte ta extra betalt för att byta ut en del photoshoppad text i filmen från ett språk till ett annat, tar nog ca en dag att göra totalt, vad ska jag begära för det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du BORDE inte ta mer betalt, du SKA ta mer betalt... du gör ju en tjänst när du textar/byter ut textningen, så du kan nog ta ca 25% av orginal priset och plussa på. bara ett förslag

 

Tack, jo mitt bud är ett fast pris för filmen med ett tillägg för textningen.

Länk till kommentar
Share on other sites

och du ska sälja rättigheterna till både filmen och textningen? (eller har dina klienter redan köpt rättigheterna till filmen?)

 

de tar inte över rättigheterna till filmen, säjer bara rätten att visa den på sin hemsida. de har exklusiva rättigheter till produkten i det landet så det är inte aktuellt att sälja översättningen till andra kunder, därav vill jag ha betalt för den separat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...