Gå till innehåll

Adobe CS5 på flera datorer?


plf66

Recommended Posts

Är det någon som har tolkat Adobes licensavtal och vet om det går/man får installera CS5 på flera datorer.

 

Jag har gamla licenser på flera av mina Adobe-program, och istället för att uppdatera vart och ett så har jag funderat på att köpa någon av CS5-varianterna (där Photoshop och Indesign ingår, behov av Premiere har jag inte).

 

Kan man har det samtidigt installerat på en stationär dator och en bärbar dator (om man inte använder dem samtidigt)?

Någon som har gjort detta och vet att det fungerar bra i praktiken?

 

Vi pratar inte skollicens eller alternativ nedladdning utan vanlig företagslicens.

Länk till kommentar
Share on other sites

Japp det får du:

"2.5 Portable or Home Computer Use. Subject to the important restrictions set forth in Section 2.6, the

primary user of the Computer on which the Software is installed under Section 2.2 (“Primary User”) may

install a second copy of the Software for his or her exclusive use on either a portable Computer or a

Computer located at his or her home, provided that the Software on the portable or home Computer is not

used at the same time as the Software on the primary Compute"

Från Adobes EULA för CS5

och det funkar bra, bara man har koll på var man sparar sina filer.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Efter 10 år med Mac lämnade jag Mac-världen bakom mig 1997. Står två gamla kvar i garaget, men de ska nog till återvinningen nån dag.

 

Jo, CS5 ankom via Fedex och Posten häromdagen. Vid information om aktivering man numera måste göra enbart via nätet står det tydligt att programpaketet ska kunna aktiveras på två datorer. Har inte rustat upp den stationär fullt ännu, men sen ska jag dra igång det där också. Bör alltså gå bra. Däremot låg Acrobat lite lurigt på ett separat serienummer än de övriga programmen i satsen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi pratar inte skollicens eller alternativ nedladdning utan vanlig företagslicens.

 

Det är väl ingen skillnad på privatlicens och företagslicens förresten. Eller tänkte du på volymlicenser där man beställer för en grupp av användare?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är väl ingen skillnad på privatlicens och företagslicens förresten. Eller tänkte du på volymlicenser där man beställer för en grupp av användare?

 

1) Vet ej. Därav min precisering. 2.) Nej, så många är vi inte. (På döma av hur många frågor ställs här på forumet så verkar det också finnas många som använder "alternativa" källor till sina programvaror.)

 

Jag _tror_ privatlicens och företagslicens är samma. Däremot är licensen man kan köpa som studerande inte samma (om jag läst rätt).

Länk till kommentar
Share on other sites

De vanligaste licenserna från Adobe:

 

Boxlicens: Kan köpas av vem som helst. Box med DVD-skivor, Mac eller PC version. Får installeras på två datorer enligt info ovan (med internetaktivering).

 

TLP-licens: Kan i princip köpas av vem som helst. DVD-media eller Download-media. Serienummer för Mac och PC ingår. Kan köpas som fleranvändarlicens, multispråksversion, etc. Får installeras på två olika datorer, dock måste bägge vara av samma plattform. Kan köpas som fleranvändarvariant. Ingen aktivering (däremot görs licenskontroller).

 

CLP-licens: För stora företag.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...