Gå till innehåll

Kortfilmsmanus sökes


Fruitcake

Recommended Posts

Fruitcakefilm är ett paraplyprojekt för ett gäng med stor erfarenhet inom film med syftet experimentera under friare former än formella uppdrag normalt tillåter.

Nu söker vi manus till en kortfilm som ska spelas in i början av 2011. Då filmen kommer spelas in under vinterhalvåret och vi valt att inte prioritera scenbygge eller avancerad postproduktion ska historien utspela sig inomhus, helst i hemmamiljö eller tät, enkel miljö som kan byggas upp i en mycket liten studio.

 

Krav på manus är som följer:

Kortfilm, maximalt 10 min speltid

Enkel inomhusmiljö

Två kvinnliga huvudroller; spelålder omkring 30

Minimalt antal statister, företrädelsevis inga aktörer utöver de två huvudrollerna

Kuriosa: en av skådespelerskorna är professionell sångerska, sjunger framförallt jazz

 

Filmen ska spelas in under en helg i början av 2011 varför vi behöver manus senast 31:a december men urval sker löpande så har du något i byrålådan, hör av dig direkt.

Inget arvode utgår för manus men vi kräver inte heller exklusivitet och självklart ackrediteras författaren/författarna i eftertexterna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inget arvode utgår för manus men vi kräver inte heller exklusivitet och självklart ackrediteras författaren/författarna i eftertexterna.

 

Vilken filmproducent vill göra en film på ett redan filmat manus? Nej, ett filmat manus är "kört", så det är knappast någon bra ursäkt för brist på betalning.

 

Ni får gärna beställa ett manus från mig, men jag vill ha betalt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilken filmproducent vill göra en film på ett redan filmat manus? Nej, ett filmat manus är "kört", så det är knappast någon bra ursäkt för brist på betalning.

 

Ni får gärna beställa ett manus från mig, men jag vill ha betalt.

+1

Tycker även det är fräckt att ställa krav när man i stort sätt ber om att få ett gratis manus.

Länk till kommentar
Share on other sites

+1

Tycker även det är fräckt att ställa krav när man i stort sätt ber om att få ett gratis manus.

 

Hej Désirée,

 

Det finns massor av manus/noveller som det gjorts film på flera gånger så att ett manus skulle vara kört för att det filmats en gång håller jag inte med om.

 

Kraven handlar om vad vi har möjlighet att realisera i det här projektet. Eftersom alla inblandade jobbar gratis och går in med egen utrustning och slantar intjänade på andra jobb så försöker vi hålla kostnaderna nere hela vägen, vilket inkluderar manus.

 

/Maria

Länk till kommentar
Share on other sites

+1

Tycker även det är fräckt att ställa krav när man i stort sätt ber om att få ett gratis manus.

 

Ställer inga krav alls. Hur menar du att jag skulle ställa "krav"?

Jag ville bara påpeka för mindre erfarana manusförfattare att de inte kommer att kunna få manuset producerat av mer än en producent.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Désirée,

 

Det finns massor av manus/noveller som det gjorts film på flera gånger så att ett manus skulle vara kört för att det filmats en gång håller jag inte med om.

 

Kraven handlar om vad vi har möjlighet att realisera i det här projektet. Eftersom alla inblandade jobbar gratis och går in med egen utrustning och slantar intjänade på andra jobb så försöker vi hålla kostnaderna nere hela vägen, vilket inkluderar manus.

 

/Maria

 

Hejsan!

 

Du får mer än gärna bevisa att jag har fel, men då vill jag ha några exempel. Att böcker och noveller filmas fler än en gång, det vet jag, men de jag känner till utgår inte från samma manus.

 

Jag har inte ställt några krav på er eller er produktion. Jag har bara sagt att jag gärna skriver ett manus åt er, men att jag inte jobbar gratis. Jag har skrivit manus åt produktioner där alla andra inblandade jobbade gratis, så det är inget konstigt med det. Ett bra manus är grunden för ett bra film, och vissa tycker att det är värt att betala för. Smaken är olika, och vill ni inte betala för ett manus är det er ensak. Jag ställde inget krav på att ni skulle köpa av mig, eller att ni skulle betala någon annan som skrev åt er.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ställer inga krav alls. Hur menar du att jag skulle ställa "krav"?

Jag ville bara påpeka för mindre erfarana manusförfattare att de inte kommer att kunna få manuset producerat av mer än en producent.

Men nej, Désirée! Mitt inlägg var riktat till trådskaparen :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Förutom rättigheterna till sitt manus och att få äran att bli ackrediterad i eftertexterna, skulle det möjligtvis gå att slänga in eventuell vinstdelning för manusförfattaren?

 

Hej,

 

Anledningen till att vi inte tagit upp vinstdelning är för att inte ge några falska förhoppningar om att detta kommer generera pengar för det räknar vi inte att det kommer göra, men visst kan vinstdelning skrivas in.

 

/Maria

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan!

 

Du får mer än gärna bevisa att jag har fel, men då vill jag ha några exempel. Att böcker och noveller filmas fler än en gång, det vet jag, men de jag känner till utgår inte från samma manus..

 

Hej,

 

Vad jag tänkte var nog främst att orginalidén inte skulle vara förbrukad men håller med om att det inte är sannolikt att två kommersiella filmer skulle använda exakt samma manus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...