Gå till innehåll

Hur mycket ska jag fakturera


Team_fagott

Recommended Posts

Du får utgå från hur mycket du anser dig vara värd per timme och sedan lägga till vad du anser att utrustningshyran går på. Om du tycker att det är rimligt att du kan slå ihop det till 400 kr per timme så blir det ju 16 000 - 20 000. Det känns väl inte helt orimligt.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle rekommendera att du kommunicerar med beställaren så att ni är överens om ungefärlig kostnad innan du gör jobbet samt om du debiterar per timme eller till fast pris. Brukar kännas bra för båda att ha tagit upp det och gå igenom ordentligt vad som ska göras, vad som kan ändras och inte och i så fall när ändringar senast kan göras, särskilt om du har att göra med någon som inte är van att beställa film.

Och som Jakob skrev, glöm inte att räkna in utrustningen i priset.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

jag brukar räkna på vad jag vill få ut, sedan använder jag frilansfinans.se så löser sig allt pappersarbete. Jag behöver ingen f-skattesedel osv.

normalt där är att ca 50% av vad som faktureras får du ut. Du kan på den sidan fylla i vad du vill ha ut så löser sig resten med hjälp av dom.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Är inte 300kr/timme lite?

För foto för redaktionella uppdrag tar jag 900kr timme 1-2, övrig tid 700kr/timme ex moms så klart.

veckovisa jobb 5 dagar i veckan är ju en annan fråga.

 

Borde väl rimligtvis kunna vara samma för film/video? Vi har ju dock utrustning för minst 100 000 kr i alla fall.

 

För en veckas jobb, inkl. filma, redigering och utrustning borde nog runt 70 000 kr för 5-7 dagar vara rimligt.

då är utrustningshyran medräknad.

 

glöm inte att ca: 80% ryker direkt i skatter, avgifter etc... så på 70000 får du i handen ca: 23000

Länk till kommentar
Share on other sites

Det vanliga är att ta betalt per dag och 5000 kr + moms per dag är inget konstigt för en sån här grej ett fåtal dagar. Det ger 25000 exl moms. Sen kan du jämföra utrustning med tex ljudobildmedia o kameraten och sen kanske räkna halva hyran eftersom det är din egen. Men eftersom du måste fråga om pris antyder ju detta att det är ditt försra jobb. Så det måste ju vara i relation till hur duktig fotograf du är.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...