Gå till innehåll

Kontaktad av IFPI


Cjwk

Recommended Posts

Något riktigt illa verkar hålla på att hända. För andra året i rad har jag och en film-vän gjort videoproduktionen av Metallsvenskan som visats på Tv4 sport. Tv4 har alltid betalt STIM-pengar som det ska men i år så har IFPI kontaktat oss och kräver oss på 51 000+ kr. Den totala budgeten vi fått är 20 000 kr från Tv4 + 10 000 kr för en såld billboardplats (detta låga bidrag skall inte diskuteras här även om det är väl värt en diskussion). Man kan alltså säga att vi slitit som djur till nästan inga pengar alls (med tanke på kostnad av utrustning m.m) och nu skall vi betala 51000 kr vi inte har. Att programmet är fullproppat med musik beror på att det är en fotbollsturnering med hårdrocksband och det är mer eller mindre en enda stor marknadsföring för dessa band.

 

Jag anar kanske att vi gjort bort oss helt pga okunskap om ifpi, men är detta verkligen etiskt rätt? Vi blir totalt ruinerade pga. vårt hårda jobb. Det känns så jävla otacksamt att jag inte vet hur jag ska agera. Skall kontakta en jurist ikväll, men vore väldigt intressant att höra era reflektioner kring detta.

 

Hoppas på era åsikter och guidning i detta fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Frågan är ju i första hand hur ert kontrakt med TV 4 ser ut. I andra hand är det frågan om vem som är ansvarig för musikrättigheterna om det inte är reglerat i kontraktet.

 

Det låter som att ni blivit blåsta av TV 4.

 

Återkom med information om vad juristen har att säga, för jag är mycket intresserad av utgången.

 

Lycka till!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

jag är medveten om vårt ovetande i detta och att det möjligen blir en dyr läxa att lära sig. Dock kan jag inte sluta tycka det är sjukt att vi kommer få betala med egna sparade pengar (Enskilda Firmor).

 

Vi har inget skriftligt avtal med TV4 utöver deras standardavtal (första felet) Dock har jag pratat med dem och de var lika ovetande som oss, endast ett annat produktionsbolag som råkat ut för detta. Skulle vi inte kunna lösa detta så kanske dom kan hjälpa till lite med kostnaden.

 

Dock funderar jag på vem som faktiskt anses vara produktionsbolag (för visst är det produktionsbolaget som skall betala till IFPI?) då vi fått uppdraget från produktionsbolaget av metallsvenskan och även betalt av dem (om jag inte minns fel, iallafall var det så förra året), alltså inte av Tv4. Man kan alltså se det som att vi konsultat åt produktionsbolaget som anordnat metallsvenskan och anlitat oss.

 

Vi har dessutom godkännande från samtliga skivbolag samt band som vi haft med i produktionen.

 

Juristen är inte jurist inom detta område så han kände inte till IFPI och tyckte det lät som lyckosökare (trots att jag berättade om dem) och han tyckte vi skulle frånsäga oss det skarpt och peka på de skriftliga godkännanden från bolagen.

 

Mitt andra steg är att ta kontakt med skivbolagen och fråga om de verkligen vill att det ska gå till såhär i denna situation (ett av skivbolagen är med och arrangerar eventet, kanske kan de hjälpa till att dra tillbaka IFPI's krav)

 

Det är ju galet att lägga ner hundratals timmars arbete och få betala 21000 kr för det samt att se ett annat företag tjäna massor av pengar på det du skapat. (absolut jag får skylla mig själv, och jag lovar, jag ska lära mig av detta)

 

Tack för era svar! har ni några idéer hur vi kan göra?

Länk till kommentar
Share on other sites

Har ni inte skriftligt anställts av produktionsbolaget bakom Metallsvenskan så är det eran produktion. Däremot om ni anställts så är ni ju snarare Independentarbetare som anlitats till deras produktionsbolag tillfälligt, och då borde hela ansvaret hamna hos dem istället.

Länk till kommentar
Share on other sites

Svårt att sitta och tycka lite i detta utan konkreta innehåll i avtalen/kontraktet, men visst jag spekulerar gärna. Dels kan jag väl konstatera att som du säger, det är ens egna ansvar att kontrollera och dubbelkolla kostnader.

Sen när det är dags att avgöra vem som betalar så är ju detta anledningen till att man har avtal i första början. Ansvarsområden skall stå med i avtalet. Det kan bli tvist om saken och då kommer avtalet att styra vem som är skyldig att betala. Bolag som Tv4 borde ha ganska hårt styrda avtal och kontrakt i syfte att skydda sig själva för just sådana här uppkomna fall med oväntade kostnader.

Finns inga avtal, då har du lärt dig ytterligare något. Avtal är till för att bl.a. skydda sig mot oförutsedda händelser eller att någon inte ska kunna utnyttja en.

 

Man kan diskutera kring hur upphovsrätten och ekonomisk ersättning funkar och hur bra/dålig den är, men jag tvivlar på att IFPI, som är en ganska stor organisation, anses som någon lyckosökare faktiskt.

 

Hur hårt man sen jobbat tror jag organisationer som IFPI motsv. skiter fullständigt i. Antingen har du uppfyllt deras mål för att tvingas betala eller så har du inte, oavsett medvetet eller omedvetet eller hur många timmar och nätter man har jobbat gratis.

 

Låter inte så optimistiskt av mig kanske, men oavsett så är vi alla här nyfikna på hur det går.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Kimster för ditt svar

 

Det är väl logiskt att det inte låter så optimistiskt från dig, jag är själv inte särskilt optimistisk. Jag är dock tacksam för ditt svar.

Självklart ska jag uppdatera vad som händer och hur det hela slutar. Jag kan ta den ekonomiska smällen, men det är ju en skapligt tråkig julklapp, förutom lärdomen då möjligtvis.

 

IFPI har ju själva brutit mot upphovsrättslagen (artikeln från CS) och skyllde på ett misstag.. kanske räcker att skylla på ett misstag för mig också ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

en uppdatering. Har nu pratat med ett av skivbolagen som även är arrangör av Metallsvenskan. Verkar som att det räcker med skivbolagens OK (vilket vi har skriftligt) att använda musiken och att det därmed inte ska vara något krångel med IFPI.

 

/J

Länk till kommentar
Share on other sites

Skönt att höra.

Det som skulle kunna ställa till det är om någon musik är en cover och skivbolagen ni har avtal med inte äger rättigheterna till originalet.

 

Inga covers är det så det ska inte vara några problem. Jag hoppas verkligen att vi får ett slut på detta. Skriftligt brev skall skickas i morgon till ifpi.

 

/J

Länk till kommentar
Share on other sites

..och så fort du kommer till botten med något som innebär en fördel så se till att det finns på avtal/kontrakt/papper motsv. Alla överenskommelser ska försöka vara avtalat, inte bara att "någon sa och jag tyckte det lät som..."

"Damagecontroll" kan hjälpa till att inte förvärra läget.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...