Gå till innehåll

Köpa Canon 550D - hållbart?


Raffe

Recommended Posts

Hej!

 

För det första vill jag tacka alla som tar ägnar sin tid och kompetens åt att svara på massa trådar här. Fastän trådarna oftast är skapade i rent egoistiskt syfte (som den här) är de till stor hjälp för många. Att osjälviskt hjälpa andra är riktigt coolt!

 

Kort bakgrund, jag har gått ut Stockholms filmskola, satsar på regi och manus. Tycker teknik är riktigt trist. Jag gillar filmkonst, berättelser, stämning, detaljer, känsla och tempo. Men jag har alltid försökt lära mig allt om teknik också. Nu har jag också insett att jag inte kan "ringa en fotograf" och "höra med en redigerare" så fort jag vill filma nånting mer eller mindre simpelt. Jag måste alltså förskaffa mig enklare utrustning själv. Kommer dock inte att filma några seriösare grejer själv (har aldrig sett nånting bra där regissörer fotar själv) med kameran.

 

Det jag vill kunna göra med min kamera är musikvideo, kortfilm och simplare reklam. I framtiden vill jag utveckla min investering genom att köpa tillbehör (objektiv, olika stativ, räls, bättre grepp, kanske steady etc).

 

Frågan är alltså(#1), är en Canon 550D ett bra val för detta? Kommer den att "funka" på lite längre sikt?

Jag har själv använt 7D:an till en reklamfilm och kortfilm. Jag gillar den, men har inte riktigt lust att lägga ut så mycket pengar. Det ska också sägas att jag inte är mycket för yta, utan mer för innehåll. Jag kan slå fast att bättre kvalité än det jag fått med 7D behöver jag ALDRIG få. Ansträngningarna bör ligga på innehållet istället härefter.

 

Jag föreställer mig att jag kommer att kunna använa min 550D till kortfilm, musikvideo eller bättre hemmabruk om två år (hoppas visserligen att jag kommit längre i karriären vid det laget, men ändå).

 

Fråga #2. Rekommenderar ni att jag beställer den från USA? Vilka är nackdelarna, förutom svårtillgänglig(obefintlig?) garanti?

 

Fråga #3. Om man använder en 550D och en 7D till samma scen, kommer det att märkas tydligt när man klipper mellan dem?

 

Förövrigt ska jag köpa en redigeringsdator också. Det här kommer ni inte att gilla, men det blir en bättre ny imac 27". Jag har en irationell kärlek till apple och FCP är det enda jag kan redigera med. Många av er lär tycka att jag istället bör köpa en 7D och slösa mindre pengar på dator, och jag fattar om detta sticker i ögonen på er.

 

Tacksam för alla svar! Känn er fria att bara kommentera det ni kan och känner för.

 

Mvh

Ralph

Länk till kommentar
Share on other sites

#1 På längre sikt vill du nog uppgradera, men den är en bra start och det kan vara vettigt att satsa pengarna på objektiv och followfocus än extrakostnaden för 7D. Objektiven kan du även använda till den nyare kameran (om den också är canon).

#2 Om du ändå är i USA, så köp den där. Annars är inte prisskillnaden så jättestor (moms+tull äter upp det mesta).

#3 Nej, skillnaden i videokvalitén är nästintill obefintlig. En jämförelse mellan 550D/7D/5DmII (observera att det är olika optik på kamerorna förutom i sista klippet)

 

Fundera på en 60D, vinklingsbar skärm, ljudnivåinställning och bättre vitbalansinställning gör den till ett intressant alternativ. Videokvalitén är samma som 550D och 7D.

Fördelen med 7D (ur videosynpunkt) är främst att kamerahuset är gedignare och vädertätat. Har för mig att den har lite bättre utsignal under filmning än 550D.

 

Trivs du med mac så kör på det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svar, båda två!

Nu känner jag mig tryggare med mitt köp av 550D, men jag har också fått upp ögonen för 60D. Svårt!

Om jag försöker (mest för mig själv) argumentera mot 60D tänker jag att jag aldrig kommer att använda kamerans ljudupptagning speciellt mycket ändå. Jag tycker ljud är viktigare än bild inom all filmproduktion. Eller rättare sagt; ett amatörmässigt ljud är mycket mer påtagligt irriterande, än ett slafsigt foto. Lär alltså köra med extern ljudupptagning.

 

Förresten, ett minneskort i klass 10 är det enda som gäller?

Länk till kommentar
Share on other sites

I manualen till 550d rekommenderar Canon minst klass 6. Jag har klass 10 och det funkar bra. Lita dock ej blint på klasserna, det kan vara väl värt att kolla upp de specifika märkena på korten - klass 10 hos ena tillverkaren kan vara långsammare än klass 10 hos andra, etc.

Länk till kommentar
Share on other sites

För video ska klass 6 räcka, videoströmmen är på ca 5.5MB/s (klassen bestäms av lägsta läs/skrivhastigheten i MB/s så klass 6 ska klara minst 6MB/s). Mina klass 6 har funkat fint hittills.

Att man kan ställa in vitbalansen på specifika grader Kelvin är ett stort plus för 60D. Ljudnivåerna kan du även använda för en extern mic som du kopplar in i kameran. Men t.ex. en zoom h4 ger större möjligheter.

Länk till kommentar
Share on other sites

I manualen till 550d rekommenderar Canon minst klass 6. Jag har klass 10 och det funkar bra. Lita dock ej blint på klasserna, det kan vara väl värt att kolla upp de specifika märkena på korten - klass 10 hos ena tillverkaren kan vara långsammare än klass 10 hos andra, etc.

 

Generellt sett så kan man inte säga att klass 10 är bättre än klass 6, så är det. Sandisk och Transcend klass 6 funkar bra med min 550D.

 

Vad gäller ljud så är det schysst att ha manuellt ljud för de gånger du bara vill koppla in en Röde videomic utan extern inspelning. Det finns ju numera en version av Magic Lantern-hacket som ger dig en hel del förbättringar både vad gäller ljud och andra saker med 550D.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns ju numera en version av Magic Lantern-hacket som ger dig en hel del förbättringar både vad gäller ljud och andra saker med 550D.

Nice, såg att de släppte en ny version i söndags... blir att testa under julen. Börjar se riktigt lovande ut. MagicLantern 550D

Vet inte hur snabbt kameran skriver till minneskorten, men med senaste MagicLantern kan man ändra kompressionen och spela in i högre kvalitet eller mer än 12min(fortfarande

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok. Nu har ni gjort mig sugen på att köpa en 60D istället. Å andra sidan sparar jag lite på att köpa ett klass 6 minneskort, som ni övertygat mig om. Får väl se efter jul om man hittar något coolt erbjudande.

Jag är som sagt dålig på teknik, och att hacka en ny kamera känns läskigt.

Har ni förresten några invändningar mot att köpa optiken på 18-135 mm?

Länk till kommentar
Share on other sites

Har ni förresten några invändningar mot att köpa optiken på 18-135 mm?

 

IS är bra och objektivet verkar helt ok annars (fast du har ingen bred manuell fokusring på den) men den är alldeles för ljussvag för mig. Jag skulle ta ett zoomobjektiv med 2.8 som minsta bländare rakt igenom hela zoomomfånget, jag har Sigma 18-50 och ska köpa en 50-150 så småningom. Men om du bara ska fota och filma där det är gott om ljus så räcker 18-135 långt men kom ihåg att du får ändra exponeringen när du zoomar in.

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså antingen funkar det eller så inte, du får inte bättre teknisk kvalitet om du har ett snabbare kort (eller tvärtom, bilden blir inte mer lågupplöst om du har ett långsamt minneskort, kameran funkar inte så). Men om kortet ligger på gränsen i hastighet så kan det sluta fungera vid snabba rörelser. Obs att klass 10 i sig inte är garanterat snabbare än klass 6, du måste kolla upp skrivhastigheten mer ingående.

 

Sen med det nya 550D-hacket så kan man ju skruva upp bithastigheten och då kanske det krävs snabbare (eller större) minneskort.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du gör inga dåliga val när du väljer kombinationen Canon och Mac med FCP. Tänk bara på att använda dig av Compressor för att konvertera dina Mpeg-4 AVC filer till Apple ProRes 4.2.2 HQ och dessutom välja rätt framerate, t ex 50p om du har filmat med det. Då slipper du det förargliga att behöva rendera allt på timelinen innan du klipper och får dessutom riktigt, riktigt högkvalitativa filer. Alla klagomål jag hört om Canon DSLR-filming och FCP har handlat om just detta med renderingen vilket härmed elimineras. Har själv 7D + Mac Pro 8 core. Mac rules, för övrigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du gör inga dåliga val när du väljer kombinationen Canon och Mac med FCP. Tänk bara på att använda dig av Compressor för att konvertera dina Mpeg-4 AVC filer till Apple ProRes 4.2.2 HQ och dessutom välja rätt framerate, t ex 50p om du har filmat med det. Då slipper du det förargliga att behöva rendera allt på timelinen innan du klipper och får dessutom riktigt, riktigt högkvalitativa filer. Alla klagomål jag hört om Canon DSLR-filming och FCP har handlat om just detta med renderingen vilket härmed elimineras. Har själv 7D + Mac Pro 8 core. Mac rules, för övrigt.

 

Canon har ju en plugin för konvertering också men den funkar inte med 550D utan hack. Då känns det roligare med en produkt som säger sig stödja ALLA Canon-kameror OCH är snabbare än Compressor, Magic Bullet Grinder ($49): http://www.redgiantsoftware.com/products/all/magic-bullet-grinder/

Länk till kommentar
Share on other sites

Förvisso går tekniken framåt men tycker man ska se SD-kort som en investering o crossplatform verktyg, dra till med ett sandisk C10 16 eller 32gb så har du bra grejer. Alltför många trådar om folk som gått ut på commission o sen får de förlita sig på recovery tools för att rädda materialet... snåla med annat, inte minneskort...

 

Så trist när man vill börja filma och får veta att man saknar en massa nödvändiga grejer.

 

oh boy, you're in for a threat :) Hdslr är dyrt, dyrt och mera dyrt. Fast ja, ND-filter verkar ju ingen ha nämnt, det behövs. (Är man lat kör man "fader ND" men de är tyvärr undermåliga i telephoto). Ha flera styrkor o lagra inte filtret på varandra om du använder "billigt skit" som Cokin P osv de kan skruva till färgbalansen rejält. Schneider 4x4 glas kostar några tusen men håller (förhoppningsvis) hela livet också.

 

...sen behöver man inte en hel samlig L-glas från Canon heller, finns stora pengar att spara på vintage objektiv. M43 & Nikkor mount glas har några riktigt fina grejer ute på andrahandsmarknaden.

 

edit: har för övrigt gått tillbaka till 550D igen, det är sannerligen något speciellt med Canons estetik. Se det som såhär, köper du billigaste kameran har du i stort samma bildkvalitét och kan lägga resterande casch på nödvändig utrustning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast ja, ND-filter verkar ju ingen ha nämnt, det behövs. (Är man lat kör man "fader ND" men de är tyvärr undermåliga i telephoto). Ha flera styrkor o lagra inte filtret på varandra om du använder "billigt skit" som Cokin P osv de kan skruva till färgbalansen rejält. Schneider 4x4 glas kostar några tusen men håller (förhoppningsvis) hela livet också.

 

4x4 filter kräver en mattebox som inte heller är billiga och kräver rigg. Variabla ND-filter är inte helt värdelösa och tror inte så många använder dem i teleläget. Om man inte behöer extremt liten DOF så duger det annars att blända ner lite och kombinera med ett polfilter som också tar ner ljuset ett par steg.

Länk till kommentar
Share on other sites

VIKTIG FRÅGA inför mitt nu kommande köp.

Upptäckte just ett objektiv som säljs med, som verkar vara en bra kompromiss. Vad säger ni?

http://www.japanphoto.se/product/digital-systemkamera/canon/canon-eos-60d-ef-s-17-85mm-f-4-5,6-is-usm/

 

Alltså:

Ef-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM.

 

Annars hade jag tagit en 18-135 mm. Vad säger ni?

Tacksam!

Länk till kommentar
Share on other sites

VIKTIG FRÅGA inför mitt nu kommande köp.

Upptäckte just ett objektiv som säljs med, som verkar vara en bra kompromiss. Vad säger ni?

http://www.japanphoto.se/product/digital-systemkamera/canon/canon-eos-60d-ef-s-17-85mm-f-4-5,6-is-usm/

 

Alltså:

Ef-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM.

 

Annars hade jag tagit en 18-135 mm. Vad säger ni?

Tacksam!

 

Bra men inte speciellt ljusstarkt objektiv, för kortfilm skulle jag hellre det här för samma pengar:

http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=13eos60d60MACRO

Länk till kommentar
Share on other sites

nu ville han väl iofs ha en zoom...

 

köpte 17-85 i veckan, ej testat video men canons vanliga mid-range byggkvalitét (samma som 50 1.4). inget inomhusobjektiv nej men snabba zooms ligger liksom inte i denna prisklassen.

 

18-135 är definitivt ett svagare köp, hellre en teleprime med iaf lite mer estetiskt tilltalande aspekter, visst är det grymt med fet range på sin zoom men det är ju slutresultatet som räknas, inte siffrorna !

 

Bra men inte speciellt ljusstarkt objektiv, för kortfilm skulle jag hellre det här för samma pengar:

http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=13eos60d60MACRO

 

nu påstår jag inte att 50 1.4 är ett dåligt objektiv eller något sådant, men själv lämnade jag tillbaka det till butiken efter direktjämförelse av en Nikkor 1.4 (för en tredjedel av priset & mer estetiskt tilltanade bild). man får dock köpa precis vad man vill för sina pengar :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

nu ville han väl iofs ha en zoom...

 

köpte 17-85 i veckan, ej testat video men canons vanliga mid-range byggkvalitét (samma som 50 1.4). inget inomhusobjektiv nej men snabba zooms ligger liksom inte i denna prisklassen.

 

18-135 är definitivt ett svagare köp, hellre en teleprime med iaf lite mer estetiskt tilltalande aspekter, visst är det grymt med fet range på sin zoom men det är ju slutresultatet som räknas, inte siffrorna !

 

 

 

nu påstår jag inte att 50 1.4 är ett dåligt objektiv eller något sådant, men själv lämnade jag tillbaka det till butiken efter direktjämförelse av en Nikkor 1.4 (för en tredjedel av priset & mer estetiskt tilltanade bild). man får dock köpa precis vad man vill för sina pengar :-)

 

Han har inte påstått att det måste vara en zoom, däremot så ville han veta vad vi tyckte om zoomen han föreslog, jag har redan föreslagit en ljusstarkare zoom tidigare i tråden (inte dyrare men med mindre omfång). Jag ser ingen sådan prisskillnad mellan Canon och Nikon 50mm och utan adapter så kan han ju inte välja Nikon ändå, däremot så gör ju Sigma också en 50mm för Canon men då kanske deras 30mm/1,4 är ett bättre köp eftersom det blir mer som ett normalobjektiv på 550D och 7D.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag ser ingen sådan prisskillnad mellan Canon och Nikon 50mm och utan adapter så kan han ju inte välja Nikon ändå

 

http://tinyurl.com/25df72b

 

adapter kostar en hundring

 

30mm/1,4 är ett bättre köp eftersom det blir mer som ett normalobjektiv på 550D och 7D.

 

japp instämmer bättre köp, blir dock närmare 50mm o därmed tele.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...