Gå till innehåll

Minnesförbrukning Premiere och Encore


Newfilmer

Recommended Posts

Hej!

 

Det är så här att jag har köpt en ny dator som innehåller olika hårddiskar. Jag har installerat mina Adobeprogram på C och varje gång jag sparar något från dessa så läggs det på hårddisk D. D är alltså lagringsdisk. Det är så jag vill ha det eftersom jag vill kunna starta upp programmen snabbt och använder en SSD-hårddisk på C.

 

Nu till mitt problem. Minnet på C är nästan fullt och tyvärr förbrukas minne på C varje gång jag startar och använder Premiere Pro eller Encore. Vad är det som gör att det går åt lite minne på C trots att jag lagarar mina filer på D? Är det inställningarna till cache och buffertminne och temporära filer som ska ändras eller vad är det som gör att minnet förbrukas på C (jag är inte så kunnig på detta område måste jag erkänna)? Hur går jag in och ändrar så att inget minne förbrukas mer på C utan bara på D istället?

 

Tack på förhand! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Oavsett vad det är så rekommenderar jag att du antingen ta bort saker/program från C eller köper större hårddisk. En systemdisk ska aldrig vara helt eller nästan fylld. 70% skulle jag säga vore en maxgräns. Nu är detta en SSD förvisso men jag skulle ändå rekommendera att aldrig fylla något som har med systemet att göra.

Det bör alltid finnas spelutrymme för program och OS under körning. Risken är annars att du råkar ut för det du gjort. Har man lite sämre program så riskerar de dessutom att krasha.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej tack för det rådet. Då ligger jag risigt till kan jag säga för min SSD är bara på 60 gb och nu återstår endast 5 gb och det enda jag har på C är Windows 7 ultimate med alla medföljande program samt Adobe Master Collection. Blir svårt att veta vad jag ska rensa men jag hoppas kunna hitta program och filer i Windows som tar stor plats som är överflödiga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu till mitt problem. Minnet på C är nästan fullt och tyvärr förbrukas minne på C varje gång jag startar och använder Premiere Pro eller Encore. Vad är det som gör att det går åt lite minne på C trots att jag lagarar mina filer på D?

Det beror på att du inte ställt om dina Media Cache Files, Media Cache Database samt ev Scratch Disk från C: till D:.

 

Gör så här:

1. Starta ett nytt project i Premiere Pro

2. Edit > Media

3. Med knappen Browse letar du upp en mapp på D: dit du pekar om både Media Cache Files samt Media Cache Database.

4. Välj vad som helst i frågerutan som kommer upp, tex Move

5. Klicka på OK för att stänga Preferences

6. Gå till Project > Project Settings > Scratch Disks

7. Se till att allt står på Same as Project

8. Klicka på OK

 

Innan du gör steg 3, skriv upp var den ligger nu. (Den ligger väl i C:\Users\Användarnamn\Documents\Adobe\Premiere Pro\5.0)

 

9. Stäng Premiere Pro

10. Radera hela den mapp där Cache Files samt Media Cache Database låg förut på C:.

 

I samma mapp kan även gamla Preview files, Project files, mm, mm ligga, så det bästa är att radera hela C:\Users\Användarnamn\Documents\Adobe\Premiere Pro\5.0. Var försiktig så att du inte slänger Projects som förmodligen också ligger där.

 

Det som kommer att hända nu är att alla dina Projects du öppnar i Premiere Pro kommer att ta längre tid att öppna därför att Cache Files samt Media Cache Database måste återskapas, så undvik att jobba i Premiere Pro medans du ser att den jobbar längst ned till höger i gränssnittet.

 

Inställningarna för Media Cache Files samt Media Cache Database behövs bara göras i ett Program. Encore och Adobe Media Encoder "snappar" upp ändringen du gjorde automagiskt. :)

 

PS: en hårddisk på 60GB för Master Collection är för lite disk. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

En annan liten udda sak kan vara bra att ändra på. Jag har också en SSD men på 83GB så inte lika kritiskt.

Jag har flyttat lagringsplatsen för mina mail till en annan plats. Det var nödvändigt för den mappen var ca 10GB efter åratals lagring av email.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...