Gå till innehåll

Kan man ge bort en gammal licens?


Dand

Recommended Posts

Vad är det generella svaret på frågan?

 

Om man är innehavare av en programlicens och uppgraderar till en nyare utgåva av samma programvara får man ju som tidigare användare (och licensinnehavare) en viss rabatt... Vist, ok, men man betalar för (och signerar) en ny licens...

 

Frågan är då... Är den gamla licensen förbrukad och upplöst i intet då? Eller kan man överlåta den till någon annan?

 

OM den är förbrukad - har jag då inte rätt att köra den gamla versionen med den gamla licensen (parallellt installerad) på min egen dator?

 

Ofta när man installerar en uppgradering installeras den vid sidan av den gamla versionen (i stället för att ersätta den)... Så den borde kunna ses som en separat programvara med en separat licens...

 

Jag vet att jag borde kunna läsa mig till svaret i licensvillkoren (för varje enskild programvara) men det är ju så mycket text så man blir mörkrädd... Och jag är inte helt säker på att jag är kapabel att göra en korrekt tolkning av den juridiska texten... Så, jag ställer en generell fråga här i stället...

 

Jag TYCKER att det borde vara OK... Och jag tror att det skulle vara till fördel för programvaruföretagen... Ser det som att det skulle inviga nya användare som senare vill skaffa de nya fullversionerna...

 

Men det som avgör är inte vad jag tycker och tror... Utan snarare vad som är praxis och norm...

 

Nån, här som har koll?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Detta gäller Adobe: Uppdateringen är som ett "värdebevis" på att du har betalat fullpris för en licens och om du överlåter den fulla versionen till ngn annan (antingen säljer eller ger bort) så får du inte använda din uppgraderade version. Detta kan givet skilja mellan olika företag.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
Detta gäller Adobe: Uppdateringen är som ett "värdebevis" på att du har betalat fullpris för en licens och om du överlåter den fulla versionen till ngn annan (antingen säljer eller ger bort) så får du inte använda din uppgraderade version. Detta kan givet skilja mellan olika företag.

 

//Max

 

Gäller även Apples programvaror såsom Final Cut och Logic.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nån som vet vad som gäller för Sony Vegas? Tänkte så småningom uppgradera min Movie Studio licens till Pro, skulle jag då kunna ge min Movie Studio licens till brorsan?

 

EDIT: Har googlat lite och det verkar som att det går att föra över den gamla licensen till någon annan. Dock kan den licensen kan då inte uppgraderas igen. Några trådar där detta nämns http://www.dvinfo.net/forum/private-classifieds/486349-sony-vegas-9-pro-suite-license.html

http://forums.creativecow.net/thread/24/873246

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...