Gå till innehåll

Problem översätta om filmformat- och bråttom!


Xarma

Recommended Posts

Hej kan nån hjälpa mig som inte kan sånt här att översätta denna mening om filmformatet på ?

"X (kortfilmen) has an aspect ratio of flat 1.85, letter boxed. X (långfilmen) has a true flat aspect ratio which is not letter boxed."

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det en instruktion till en biografmaskinist? Lite mer kontext skulle hjälpa.

 

Det enda jag kan tänka mig är att långfilmen inte är "förbeskuren" utan att man får se till att visa den rätt. Dock är jag dels ingen expert på området, dels hjälper det väl inte så mycket eftersom det knappast hjälper med översättningen.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

X har ett bildformat på 1.85, letterboxed - Dvs inte geniun 1.85 utan med added bars för att få upp formatet (16:9?). 1.85 är det som vanligtvis körs i filmprojektorer (bio), och bilden är för bred för att visas as-is på en TV (Den skulle isåfall behöva Beskäras eller Skalas upp vilket riskerar att i stort förstöra filmen). Det är detta originalformat man snackar om med "True flat aspect ratio" - Alltså en film UTAN dessa svarta bars som gör filmen TV-formatsvänlig. Däremot snackar vi digitalt så kan majoriteten av dagens TV-apparater automatiskt lägga till Letterboxes till true 1.85 för att passa rutan.

 

Så "X (kortfilmen) har ett bildformat på 1.85, letter boxed (Finns det svenskt ord?). X (långfilmen) har ett genuint format på 'flat 1.85' som inte är letter boxed."

(Flat 1.85 är namnet på originalformatet så vitt jag vet-- Aldrig hört någon säga Platt 1.85)

 

Hoppas det var ett någorlunda svar :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...