Gå till innehåll

RAM klockfrekvens - hur mycket påverkar det egentligen?


Bobdrake

Recommended Posts

Hej,

 

Min burk idag är lite skev..

 

CPU: Intel Core i7 980X Extreme Edition 3,33GHz / 12MB

Moderkort: Asus Sabertooth x58

RAM: 6GB DDR3

Systemdisk: 120 gig SSD

Extradisk: 600 gig 7200rpm (blir ett par 2TB i samma inköp som nedan)

Grafik: Återanvänt gammalt Nvidia 8800GT med 512MB minne

 

Använder: Windows7 64bit, Adobe CS5 production suite

 

Redigerar HD, men inte AVCHD native då jag tycker att det funkar gott och väl att köra in Neoscenes intermidiate.

Jobbar ganska mycket med dynamic link mellan Pr och AE, och tycker det kan vara lite segt emellanåt när jag spelar upp i Pr..

 

Sitter och tittar på att uppgradera mitt minne och undrar egentligen hur mycket klockfrekvensen på olika moduler påverkar?

 

Idag sitter jag på Corsair Dominator GT 6GB DDR3 PC3-16000 2000MHz och tänkte lägga in ytterligare 12 gig när jag ändå håller på..

 

Men så märker jag att om man ska "snabba" minnen så rusar priserna iväg..

Mitt resonemang är att det nog räcker med att det är många fler gig, men vill ändå veta hur pass stor skillnad i prestanda vi pratar om. Och hur påverkar det i vilken RAM kanal jag lägger vilket minne sen?

 

Jag lägger ju hellre pengarna på ett bättre grafikkort. (även där undrar jag hur mycket skillnad det faktiskt gör, och vilka kort som är lämpligast för redigering.. Inget spelande på denna maskin)

 

Är inte världsbäst på teknik och prestanda för denna typ av arbete.. Jag har haft min storhetstid där i början på 2000 talet då jag var en gamer och fipplade konstant..

 

Tacksam för svar..

Länk till kommentar
Share on other sites

Wow, du sparar verkligen inte på krutet ser jag!

 

Ofta gör minneshastigheten mycket mindre än man tror. När man gick från DDR2 till DDR3 gjorde det kanske max 5% på prestandan. En ökning av klockfrekvensen på RAM gör mindre än så, kanske 1-2 % i bästa fall...

 

Sedan brukar man inte kunna blanda olika hastigheter för då växlar de snabbare minnena ner till samma hastighet som de långsammare. Nu kan jag inte din plattform jättebra men rent allmänt ska man försöka köpa likadana minnen som man redan har när man stoppar i mera minne i datorn. Din plattform stödjer tre minneskanaler så man bör fördela minnena så att alla kanalerna utnyttjas lika mycket. Nu finns det väl tester på detta också där det inte är jättestor skillnad mellan dual channel och triple channel men alla bäckar små som det heter...

 

När det gäller grafikkort så är det väl vissa Nvidia-modeller som kan snabba upp CS5 ganska mycket, men jag har inte riktigt koll på detta. Antagligen någon fermi-baserat quadrokort kanske...

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaret Ronnylov..

 

Så alltså borde de minnen jag har växla ner lite om jag sätter i nya lite långsammare minnen. Men det borde inte göra stor skillnad på prestanda. Eller menar du att jag borde ha identiska när det kommer till mängden minne också? så varje modul som är istoppad är likadan?

 

Jag får kolla vidare på grafikkort..

Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...