Gå till innehåll

Manus till Hollywood bolag


Ladiesman

Recommended Posts

Tycker att det är riktigt konstigt att du själv inte ser hur det ser ut. Du skriver från två alias på tråden. Bara det är riktigt patetiskt. Om du nu har lyckas med att få iväg ditt manus. Varför sitter du här och försöker skryta om det? Fattar inte poängen. Inte konstigt att alla i tråden tar dig för en mytoman. Du beter dig som en sån iaf. Om du hade fått iväg ditt manus som du säger att du har till några bigshoots i hollywood, varför sitta här då och skriva om det och folk får en dålig bild av dig innan din film ens blivit till. Är det sant så grattis till dig, har inget med avundsjuka och göra. Men om du vill bli respekterad och trovärdig så beter dig efter det också. För när jag läser dina inlägg så tycker jag bara det låter som en 15åring bakom sin skärm som försöker tro på sina egna lögner. Jag själv har släppt videos en har vart på tv och jag har vart med i radio och grejjer. Men jag sitter inte och försöker få det bekräftat som dig utan bara gör det och visar slut resultatet istället. Så du kan skriva när din film är ute istället så ska jag pausa i slut texten och läsa ditt namn.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är så kul när alla plötsligt blir tysta.

 

Hahah ofta du har fått svar från massa stora filmbolag. Ni alla hoppade på mig när jag sa det så varför ska ni tro på honom? Så du har bara skickat mail till dem "vill ni läsa detta?" och de vill läsa det utan att de har någon referens. Väx upp, så funkar det inte. Du måste ha kontakter dude. Sluta ljug ;)

 

Jag håller på ditt alterego Screenwriter..

Länk till kommentar
Share on other sites

OHOHOH! Jag har skrivit ett manus i ett halvår nu! Frågor:

-Kan man skicka utan att behöva betala, tex via mail?

-Hur gör man?

Sorry om jag låter dum, men jag är desperat över mig och mitt WARZONE!

 

Halvår? Det var inte särdeles länge. Har du redan börjat blir desperat, så ska du kanske satsa på något annat.

Ja, du kan skicka via mejl, men fråga först.

Hur man gör? Det är den stora frågan som vi alla här frågar oss. Jag skulle föreslåt att du börjar med att anmäla dig till några sajter där man får feedback som Triggerstreet.com och Talentville.com.

Men mest av allt ska du nog startata en ny tråd i ämnet. Denna är alldeles för infekterad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Halvår? Det var inte särdeles länge. Har du redan börjat blir desperat, så ska du kanske satsa på något annat.

Ja, du kan skicka via mejl, men fråga först.

Hur man gör? Det är den stora frågan som vi alla här frågar oss. Jag skulle föreslåt att du börjar med att anmäla dig till några sajter där man får feedback som Triggerstreet.com och Talentville.com.

Men mest av allt ska du nog startata en ny tråd i ämnet. Denna är alldeles för infekterad.

 

Nja...jag har jobbat ganska intensivt med manuset, och undrade bara om det var möjligt. För att vara 18 är jag ganska retro och försöker få tillbaka 80-90'tals stilar i mina filmer. Försöker få typ samma stil som John Carpenenter. Jaja, jag fick mitt svar, tack o hej!

Länk till kommentar
Share on other sites

OHOHOH! Jag har skrivit ett manus i ett halvår nu! Frågor:

-Kan man skicka utan att behöva betala, tex via mail?

-Hur gör man?

Sorry om jag låter dum, men jag är desperat över mig och mitt WARZONE!

 

 

Du kan alltid skicka ut det till folk, kolla t.ex om du kan hitta email-adresser på ImdbPro, fast fråga alltid före om de vill läsa det innan du skicka det, som Désirée påpekade.

Men vad handlar det om? Är det en kommersiell idé tycker du?

Och nej, det är inte för kort tid med ett halvår att skriva klart ett manus, men som Désirée även påpekade, så vill du nog inte skicka ut det för snabbt. Ha någon läsa det först så det är i toppskick skulle jag föreslå. Din fråga är inte alls dum. Vissa här på forumet kanske tycker det, och att det är "no way" att det är lönt att försöka ens, men det är bara de som försöker och tror på sig själva som lyckas. Så lycka till.

 

Igen, vad handlade ditt Warzone om? Enkel logline bara. Nyfiken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan alltid skicka ut det till folk, kolla t.ex om du kan hitta email-adresser på ImdbPro, fast fråga alltid före om de vill läsa det innan du skicka det, som Désirée påpekade.

Men vad handlar det om? Är det en kommersiell idé tycker du?

Och nej, det är inte för kort tid med ett halvår att skriva klart ett manus, men som Désirée även påpekade, så vill du nog inte skicka ut det för snabbt. Ha någon läsa det först så det är i toppskick skulle jag föreslå. Din fråga är inte alls dum. Vissa här på forumet kanske tycker det, och att det är "no way" att det är lönt att försöka ens, men det är bara de som försöker och tror på sig själva som lyckas. Så lycka till.

Om Désirée redan sagt allting, varför upprepa det igen? o.O

 

Igen, vad handlade ditt Warzone om? Enkel logline bara. Nyfiken.

Då kanske vi kan få en logline på ditt manus? :) Nyfiken

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan alltid skicka ut det till folk, kolla t.ex om du kan hitta email-adresser på ImdbPro, fast fråga alltid före om de vill läsa det innan du skicka det, som Désirée påpekade.

Men vad handlar det om? Är det en kommersiell idé tycker du?

Och nej, det är inte för kort tid med ett halvår att skriva klart ett manus, men som Désirée även påpekade, så vill du nog inte skicka ut det för snabbt. Ha någon läsa det först så det är i toppskick skulle jag föreslå. Din fråga är inte alls dum. Vissa här på forumet kanske tycker det, och att det är "no way" att det är lönt att försöka ens, men det är bara de som försöker och tror på sig själva som lyckas. Så lycka till.

 

Igen, vad handlade ditt Warzone om? Enkel logline bara. Nyfiken.

 

En jagad man som är hotad av en terroriststyrka. Terrorstyrkan låser in mannen och hans skyddande agentvakt i en högteknisk stad, med en säkerhetsvägg som omringar dem. Bara ett problem. Terroristerna fattar aldrig att agenten är lika skrytsam som farlig, och han gillar inte att vara fånge! Så han får hjälp av några vänner att starta ett blodigt krig i klassisk badass anda! Filmen ska vara en 80-90 tals nish, och få tillbaka den klassiska actionhjälte eran. Det är svårt att sammanfatta den, och den är ganska komplicerad, så jag fick utelämna vissa delar.

Länk till kommentar
Share on other sites

En jagad man som är hotad av en terroriststyrka. Terrorstyrkan låser in mannen och hans skyddande agentvakt i en högteknisk stad, med en säkerhetsvägg som omringar dem. Bara ett problem. Terroristerna fattar aldrig att agenten är lika skrytsam som farlig, och han gillar inte att vara fånge! Så han får hjälp av några vänner att starta ett blodigt krig i klassisk badass anda! Filmen ska vara en 80-90 tals nish, och få tillbaka den klassiska actionhjälte eran. Det är svårt att sammanfatta den, och den är ganska komplicerad, så jag fick utelämna vissa delar.

 

Ja okej. Nej jag förstod inte så jätte mkt hur den skulle utspela sig faktiskt. Lixom, vem är huvudpersonen? Den jagade mannen eller "den skyddande agentvakten"? Om du inte kan förklara den med två eller högst tre meningar och ha en riktig hook så är den antagligen inte så kommerciell, och därmed svår att få läst/sälja

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja okej. Nej jag förstod inte så jätte mkt hur den skulle utspela sig faktiskt. Lixom, vem är huvudpersonen? Den jagade mannen eller "den skyddande agentvakten"? Om du inte kan förklara den med två eller högst tre meningar och ha en riktig hook så är den antagligen inte så kommerciell, och därmed svår att få läst/sälja

 

Okej, låt mig försöka igen! Agent Miller får i uppdrag att resa till den futuristiska staden Nexus City. Uppdraget är ytterst hemligt, men hans uppgift är att skydda en fd kriminell, Red Swartz under nattens gång. Red ska delge hemlig information till en polischef, som för tillfälligt inte är där. Men Miller anar att uppdraget har mer fakta än vad som sägs, och snart kommer ett gäng terrorister, ledda av ledaren Grim. Hela staden tas som gisslan med hjälp av ett försvarssystem kallat The Core. Nu måste Miller arbeta med Reds gamla vän, hans och en tuff kvinnlig polis för att reda ut röran under nattens gång. Men tiden rullar snabbt iväg, och polisstyrkan utanför staden tvingas bevittna den störta terrorattacken på många år. Tur är då att Agent Miller är like grym som han är skrytsam...

Länk till kommentar
Share on other sites

RobinsTaste, ett par frågor jag inte tyckte jag fick riktigt svar på utifrån det du skrev: Har någon läst ditt manus? Vad jag förstår så är det skrivet på engelska? Är du då ca 18 som jag tyckte mig läsa att du var kanske en bra idé vore att låta din engelsklärare läsa det om du fortfarande är kvar i skolan, det kan säkert ge dig lite pluspoäng i både betyg och eventuella tips om hur du skriver, eftersom de är ganska vana att rätta både uppsatser, grammatiska prov och liknande. Kanske t.o.m. låta flera engelsklärare läsa det för att få fleras åsikter... Bara ett tips jag kom på som jag eventuellt själv kommer använda mig av när jag har ett färdigt manus att visa upp.

 

Det är också viktigt att du tänker efter om din idé håller kommersiellt, annars finns det risk för att ditt manus bara sorteras bort, oavsett hur bra det är, det handlar ju om att sälja in sig själv.

 

Glöm inte registrera ditt manus hos WGA innan du börjar skicka runt det, vad jag vet kostar den biten och det kommer man inte ifrån, vd gäller skicka runt ditt manus, fråga först, kanske även vilken form de vill ha det i när du etablerat kontakt, vissa kanske föredrar att läsa på ipad nu för tiden, vad vet jag?

 

Loglinen är lite att slipa på, försök skriv den kanonbra på 6 meningar, sen korta ner den allt eftersom du hittar nya sätt att beskriva den på, ultimata brukar vara 2-3..

Länk till kommentar
Share on other sites

RobinsTaste, ett par frågor jag inte tyckte jag fick riktigt svar på utifrån det du skrev: Har någon läst ditt manus? Vad jag förstår så är det skrivet på engelska? Är du då ca 18 som jag tyckte mig läsa att du var kanske en bra idé vore att låta din engelsklärare läsa det om du fortfarande är kvar i skolan, det kan säkert ge dig lite pluspoäng i både betyg och eventuella tips om hur du skriver, eftersom de är ganska vana att rätta både uppsatser, grammatiska prov och liknande. Kanske t.o.m. låta flera engelsklärare läsa det för att få fleras åsikter... Bara ett tips jag kom på som jag eventuellt själv kommer använda mig av när jag har ett färdigt manus att visa upp.

 

Det är också viktigt att du tänker efter om din idé håller kommersiellt, annars finns det risk för att ditt manus bara sorteras bort, oavsett hur bra det är, det handlar ju om att sälja in sig själv.

 

Glöm inte registrera ditt manus hos WGA innan du börjar skicka runt det, vad jag vet kostar den biten och det kommer man inte ifrån, vd gäller skicka runt ditt manus, fråga först, kanske även vilken form de vill ha det i när du etablerat kontakt, vissa kanske föredrar att läsa på ipad nu för tiden, vad vet jag?

 

Loglinen är lite att slipa på, försök skriv den kanonbra på 6 meningar, sen korta ner den allt eftersom du hittar nya sätt att beskriva den på, ultimata brukar vara 2-3..

 

Nej, tyvär har ingen läst mitt manus, kanske bra ide! Ska hinna att läsa igenom hela själv först, och se. Bra tips, tack! Ska se om någon kan läsa igenom, känner någon som är lärare, och kanske har tip att skuma igenom. jag ska komma på bättre sätt att sälja mig själv på....ska göra nalys av manuset. Smart med logline, tack! IMDB brukar ibland ha liknande loglines. Bara att läsa och lära!

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, tyvär har ingen läst mitt manus, kanske bra ide! Ska hinna att läsa igenom hela själv först, och se. Bra tips, tack! Ska se om någon kan läsa igenom, känner någon som är lärare, och kanske har tip att skuma igenom. jag ska komma på bättre sätt att sälja mig själv på....ska göra nalys av manuset. Smart med logline, tack! IMDB brukar ibland ha liknande loglines. Bara att läsa och lära!

 

Hah, så du har inte ens läst igenom det själv än? Hmm. Hur många sidor är det på?

Länk till kommentar
Share on other sites

det krävs mycket omarbetande innan ett manus kan klassas som färdigt, och du som skrivit det borde ha höga krav på att allt verkligen är perfekt innan du lämnar ut det, låt någon läsa det och sen skriv om igen, till slut kommer det bli kanonbra, det kommer du märka. Antar att du verkligen vill få manuset gjort så se till att allt ÄR perfekt istället för att ha bråttom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, tyvär har ingen läst mitt manus, kanske bra ide! Ska hinna att läsa igenom hela själv först, och se. Bra tips, tack! Ska se om någon kan läsa igenom, känner någon som är lärare, och kanske har tip att skuma igenom. jag ska komma på bättre sätt att sälja mig själv på....ska göra nalys av manuset. Smart med logline, tack! IMDB brukar ibland ha liknande loglines. Bara att läsa och lära!

 

Det är inte bara kanske en bra idé, det är nödvändigt! När man skriver ett manus lever man i en liten bubbla och man tror att man är nästa Oscars-vinnare. Dessto snabbare man kommer ur den bubblan, desto snabbare blir manuset bra.

 

Skicka aldrig ditt första utkast (om du inte jobbar på beställning eller samarbete av något slag).

 

En god investering är också en grammatikbok i engelska. Om du inte har engelska som modersmål, så kan jag garantera dig att du inte skriver engelska som en infödd. Och tro mig, ditt manus kommer att gå i papperskorgen om språket är dåligt, så är det bara. Människor som har som sitt jobb att läsa, älskar vackert skrivna texter lika mycket som de föraktar ett manus där författaren inte lagt ner möda på sitt hantverk.

 

Självklart kan man skriva ett manus på ett halvår, om du jobbar med att skriva manus på heltid. Men där varken du eller jag. Jag skulle rekommendera dig att lägga ner ordentligt med tid på manuset och låta några läsa det, innan du ens tänker på att skicka det till folk i ett försök att sälja det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Smart, smart. Jag hade nog tänkt att ruva på manuset tills jag kommer på ideer. men tiden då det ska ut till nån intresserad brukar ju vara extremt lång. Evil Ed killlarna gjorde Evil Ed typ 1990, inte förrens 2010 kom Insane, deras andra film, som tog 7 år att snickra ihop manus på.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
Smart, smart. Jag hade nog tänkt att ruva på manuset tills jag kommer på ideer. men tiden då det ska ut till nån intresserad brukar ju vara extremt lång. Evil Ed killlarna gjorde Evil Ed typ 1990, inte förrens 2010 kom Insane, deras andra film, som tog 7 år att snickra ihop manus på.

 

Hur menar du att "tiden då det ska ut till nån intresserad brukar ju vara extremt lång tid"? Menar du att det ofta tar lång tid mellan sina manusen som folk skriver eller vadå?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, jag menar att det kan vara svårt att få någon att vilja snappa på ideen och vilja läsa manuset. Jag vet att jag hade ignorerat det iallafall, om jag inte hade extrem idetorka. Ska avvakta iallafall. Håller på med b-manus som ska göras i en snar framtid efter utbildning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...