Gå till innehåll

Skapa DVD i AVCHD-format med Vegas HD10 Platinum


pelle4u

Recommended Posts

Hej, har nyligen börjat jobba i Vegas Movie Studio HD 10 - vilket är ett gigantiskt lyft jämfört med mitt tidigare program Pinnacle Studio HD14 som ständigt kraschade.

Dock kunde jag i PS HD14 bränna en vanlig 4.7 GB DVD i AVCHD-format - fast videon begränsades till ung. 25 min. speltid.

I Vegas renderas filmen (jag filmar med Panasonic TM300 i 1080-format) endera som DVD - och då blir formatet 720x576 - eller Bluray med full upplösning.

När jag väljer Make Movie skickas den renderade filen till DVD Architect. Där kan jag inte heller välja full upplösning kombinerat med vanlig DVD-skiva.

Min fråga: Finns det något sätt att konfigurera Vegas/DVD Architect så att jag kan bränna mitt projekt på en DVD i AVCHD-format??

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

AVCHD är väl egentligen Bluray fast man bränner det till DVD-skiva istället för BD. Men man har vissa begränsningar med AVCHD som att bitrate bör inte överstiga maximalt 15 Mbit/s. Du kanske kan modifiera inställningarna för komprimeringen när du renderar till Bluray? Ett annat tips är att använda 720P som upplösning för bluray så kan du tillräcklig kvalitet med den lägre bitrate som blir nödvändig när du ska kunna spela upp det från DVD-skiva. Då skulle du också kunna få längre speltid, kanske 40 minuter per skiva.

 

Jag vet inte hur man gör i Vegas, men jag brukar använda programmet multiAVCHD för att skapa sådana skivor. Kanske kan vara ett sätt att kringgå problemet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...