Gå till innehåll

3ds studio max fråga!


david-

Recommended Posts

Hej alla 3d artister. Jag har alldeles nyligen börjat utforska 3ds max och ska försöka satsa inom det programmet.

 

Det jag undrar är om det finns nå speciella plugins som är riktigt coola att köpa eller ladda ner? täntke samma tanke om materials, finns det något man kan ladda ner med coola och nödvändiga texturer eller vad det kallas.

 

Har upptäckt att cellular kan vara riktigt cool om man ska göra t.ex. ett sjömonster eller liknande. Men finns det mer att ladda ner eller köpa som är ett måste? :)

 

Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Texturer består av flera olika bitmaps med olika funktioner - glans, ytans ojämnhet, färg, skugga mm. Det finns bitmappar att ladda ner gratis från olika entusiasters sidor, precis som det finns att köpa. Men för att få precis det du vill ha, så ska du nog testa att göra egna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Texturer består av flera olika bitmaps med olika funktioner - glans, ytans ojämnhet, färg, skugga mm. Det finns bitmappar att ladda ner gratis från olika entusiasters sidor, precis som det finns att köpa. Men för att få precis det du vill ha, så ska du nog testa att göra egna.

 

Tack för svaret!

Däremot så tror jag, eftersom jag är en grov nybörjare med en 6 dagars utforskande så tror jag inte jag skulle kunna åstadkomma en textur på egen hand som jag är nöjd över. Men alltså på vilket sätt gör man det isåfall? Genom Photoshop? För jag menar såklart hur man skulle kunna göra liknande som t.ex. Cellular, för det kan man använda i Bump mappen eller vad det kallas och kan då skapa en riktig cool hud hos figuren. Men sånt går väl inte att skapa i photoshop, eftersom Cellular ger en 3d look med dessa sugproppsloknande former och photoshop skapar ju 2d bilder.

Har du något förslag på någon sida som har bra texturer eller vad man ska kalla det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du ska försöka satsa på 3ds Max bör du nog börja med grunderna, inte försöka "stila" med plugins och färdiga saker. Läs på om textures och allt vad det är :D

 

Bump map föresten är inte riktig 3d, utan endast 2d. Modellen du applicerar bump map till får bara illusionen av att ha 3d distortion-- Det som faktiskt påverkar modellen kallas Displacement Map.

-- Både Bump och Displacement Maps kan göras enkelt i Photoshop --

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du ska försöka satsa på 3ds Max bör du nog börja med grunderna, inte försöka "stila" med plugins och färdiga saker. Läs på om textures och allt vad det är :D

 

Det är klart jag hela tiden arbetar med grunderna nu och försöker lära mig så mycket jag kan om programmet, men det skulle ändå självklart vara en hjälp att ha tillgång till fler texturer och liknande bara för att komma igång och se vad man kan få för resultat :)

 

Bump map föresten är inte riktig 3d, utan endast 2d. Modellen du applicerar bump map till får bara illusionen av att ha 3d distortion-- Det som faktiskt påverkar modellen kallas Displacement Map.

-- Både Bump och Displacement Maps kan göras enkelt i Photoshop --

Det har jag inte hunnit lära mig än så tacktack :) Finns så sjukt mycket i det programmet att man blir yr.

 

Men åter till frågan, vet du någon bra plugin eller hemsida med bra texturer?

Har förstått att Particle Flow Toolbox 1, 2 och 3 är väldigt användbara plugins. Även Fume FX verkar vara väldigt populär och bra (Om det nu är en plugin)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker inte alls att du borde bry dig om plugins innan du lärt dig grunderna.

 

Betalkonto på cgtextures är grovt onödigt om man inte vill stöjda han som driver hemsidan eller tankar sjuka mängder texturer på ett dygn (du får en ny kvot var tjugofjärde timme).

 

Lycka till med skapandet, inlärningskurvan är hög, men så fort man lärt sig grunderna är det fruktansvärt kul att hålla på med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man har dock inte tillgång till allt på cgtextures med gratis konto. Tile-able texturer tex (Har iaf varit så tidigare. kan va ändrat nu).

Har själv ett gratis konto bara men tar även en del bilder själv till texturer.

 

Håller med vad de andra sagt, bry dig inte om plugins och sånt nu. Jag har själv använt max i flera år och har inga plugins eller extra grejer alls. Ska du ha något extra skulle jag isf säga en ny renderade. Ex vray.

Mental ray är tillräckligt stort och komplicerat för min, och många andras del dock. Förr var vray goto renderaden för att få det snyggt men mental ray (som ingår i max) har på senare år blivit riktigt bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Alltså det finns ju oändligt med balla plugins, men som tidigare talare så bör du nog ta ett steg i taget om du vill bli bra på 3D. Finns jätte bra tutorials lite varstans som lär dig alla grunder, typ som modellering, ljussättning, rendering, texturering osv.

 

Om du vill göra bra texturer själv så kan jag starkt rekomendera Crazybump, där tar den jättebra ut alla olika maps du behöver utan att krångla i Photoshop (vilket iof är väldigt bra att kunna göra också).

 

För övrigt om du vill dregla lite över coola plugins så ta dig en titt på FumeFX, började pilla lite med det nyligen och är riktigt fräckt. Men som sagt detta är bara en piss i missisippi ;)

 

/Zeb

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...