Gå till innehåll

Copyright


warpz

Recommended Posts

jo fast å andra sidan är ju Matrix ett ord. Matrixen som man kan säga på svenska. Fast jag kan tänka mig att de finns copyrightlagar som de har på rätt mycket, i USA kan de ju linda lagen rätt kreativt. Fast å andra sidan heter filmen också The Matrix och inte Matrix. Om det skulle göra skillnad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Japp, namnet Matrix skyddas knappast av upphovsrätten. Däremot har det varumärkesskydd, så man kan definitvt råka ut för problem om man använder det.

 

Det finns några ord som folk lätt blandar ihop: upphovsrätt (copyright), patent och varumärke (trade mark). De är relaterade, men ändå olika saker.

 

Upphovsrätt gäller rättigheterna till ett verk, t.ex. ett musikstycke, ett fotografi eller ett filmmanus. För att upphovsrätten ska gälla måste materialet uppfylla verkshöjd, d.v.s. det får inte vara hur enkelt som helst. Upphovsrätt får man automatiskt när man skapar verket, och det behöver inte registreras.

 

Patent används för att skydda uppfinningar i vid bemärkelse. T.ex. kan man skydda en teknisk lösning för en oljepump, en metod för att skära stålplåt eller en kemisk process för att avsalta vatten. Man kan inte söka patent på ett namn eller ett filmmanus eftersom de inte är några uppfinningar. Patent har alltså ingenting med "kreativa" verk att göra. (Även om det finns patent på saker som håller alldeles för låg nivå för att klassas som tekniska uppfinningar, som t.ex. design på användargränssnitt för dataprogram och websidor. Det är p.g.a. detta som det har diskuterats mycket om mjukvarupatent de senaste åren, alltså att det går att få patent på enkla och självklara saker.) Patent ansöker man om, och det är en svindyr och krånglig process.

 

Sen finns det varumärken. Ett varumärke är ett namn på en produkt eller liknande, t.ex. "Kalles kaviar", "Microsoft" eller "Matrix". Varumärken behöver inte registreras, men om man gör det så får namnet ett starkare juridiskt skydd, d.v.s. det blir lättare att stämma folk för varumärkesintrång. Ett oregistrerat varumärke brukar man skriva ett litet TM efter (för Trade Mark). Det är för att göra det tydligt att det är ett varumärke. Om man registrerat varumärket sätter man ett litet R i en cirkel efter namnet (för Registered Trade Mark), eller ®. Just nu ser jag att det numera står ® efter Windows (ni vet, det där operativsystemet) istället för TM. Antagligen har Microsoft lyckats registrera ordet Windows som varumärke (efter att säkert försökt i många år).

 

Jag är ingen jurist, men jag har läst litegrann om detta, så ovanstående bör stämma rätt bra. :-) Angående namnet Matrix så kan jag tänka mig att det har ett ganska svagt skydd, d.v.s. det lär inte vara nåt problem att döpa hårvårdsprodukter till Matrix (förutom att det redan finns). Men om du gör en film som heter det så lär du råka ut för Warners jurister. Lycka till! :-)

 

sw33t, visst kan man säga "matrixen" på svenska, men det betyder ingenting . :-) "Matris" heter det på svenska.

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns det inte nåt som heter verksrätt också? Som gäller filmtitlar bland annat. Om man kan "bevisa" att nån annan antagligen inte kommit på samma titel och använder den i ett sammanhang som gör att man tror det rör sig om originalet.

 

Alternativt kallar sin egen film något mycket snarlikt för att få uppmärksamhet. Och om det då är en porrfilm...

 

Nån som vet mer?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du tänker nog på att för att upphovsrätten skall gälla skall verket ha "verkshöjd". Varumärken får dock inte vara förväxlingsbara. Filmtitlar för porrfilm brukar dock vara accocierbara med "riktiga" filmtitlar som tex babewatch (den enda porrfilmen jag känner till, men jag tar för givet att det finns mångfallt fler).

 

http://www.prv.se har lite info som inte är så dum.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nä. Verkshöjd har jag aldrig hört förut. Jag skulle aldrig ha skrivit dit det där med porrfilm...

 

Det är allt verksrätt jag har hört. Att man helt enkelt inte får använda en filmtitel som är lite ovanligare än "Systrar" eller så, och använda i vilket sammanhang som helst. Reklamfilm t ex. Eller döpa sin egen film till samma namn. Där det finns verksrätt - om jag nu uppfattat det rätt - gäller att det inte är troligt att någon annan ska ha kommit på exakt samma titel.

 

Jag menar det verkar ju konstigt om nån skulle kalla sin film Fanny & Alexander, trots att det varit fullt troligt att nån kom på det INNAN Bergmans film kom. NU borde det vara verksrätt på den titeln.

 

Önskar jag kom på ett bättre exempel.

 

Är jag ute och cyklar här?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 11 månader senare...

[citat=gorse]I så fall vet jag inte. Jag provade att skriva "verksrätt" i goggle och otroligt nog blev det inte en enda träff.[/citat]

 

Det är för att det heter "Verkshöjd".

 

Ett exempel på verkshöjd:

 

Om du tar en bild så måste bilden innehålla verkshöjd för att du ska kunna hävda äganderätt och upphovsrätt på den. Ett motiv innehållandes träd, vatten och annat som naturen skapat räknas inte dit. Du har inte skapat eller "ordnat" motivet, alltså kan vem som helst ha tagit den bilden och verkshöjd har inte nåtts.

 

Det är väl lite snårigare än så, men i långa drag stämmer det alldeles utmärkt.

 

Ursäkta att jag drog upp en så gammal tråd igen, men jag kunde inte hålla mig :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Vikholm]Om du tar en bild så måste bilden innehålla verkshöjd för att du ska kunna hävda äganderätt och upphovsrätt på den. Ett motiv innehållandes träd, vatten och annat som naturen skapat räknas inte dit. Du har inte skapat eller "ordnat" motivet, alltså kan vem som helst ha tagit den bilden och verkshöjd har inte nåtts.

 

Det är väl lite snårigare än så, men i långa drag stämmer det alldeles utmärkt.[/citat]

 

Det är korrekt, men för bilder gäller dessutom särskilda regler. Själva bilden är skyddad i 50 år efter att fotot har tagits. Då spelar det ingen roll om bilden innehåller ett träd och vatten.

 

Däremot får vem som helst fotografera samma motiv i exakt samma utförande (eftersom det inte uppnår verkshöjd).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...