Gå till innehåll

Greenscreen eller Bluescreen?


A William Production

Recommended Posts

Tjenix!

 

Jag tänkte skaffa en greenscreen eller en bluescreen, och funderade vilken färg som sammarbetar bäst med min kamera (Canon HF200). Är det ingen skillnad mellan blå och grön, eller funkar den ena färgen bättre än den andre, så tipsa gärna.

Tänkte ha den inomhus med bra belysning, så inget jag tänker använda utomhus alltså.

Tack på förhand! :)

 

Ha det bra!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hallå!

Ta en sökrunda på forumet. Finns en miljard trådar med folk som har samma fråga som du :)

 

Det beror helt på vad du ska filma framför din green/blue-screen. Är du en jeans-älskare och ska filma dig själv är grönt att föredra annars

kommer du få en flygande överkropp.

 

Jag vet inte vad "bra" belysning i din benämning är men utomhusbelysning är i princip alltid bättre för lågbudgetfilmare då ljuset blir mycket

jämnt och inte gult. Glödlampor kommer få dig att se sjuk ut framför din duk ;)

 

Hoppas det var svaret du sökte!

Länk till kommentar
Share on other sites

Som alla tidigare skrivit så hänger det på vad man ska filma.

I reklam använder vi OFTA green/bluescreen och jag skulle vilja säga att det är nästan 50/50 i fördelningen. Greenscreen ger onekligen bättre fördelar rent tekniskt, men den kräver en noggrannare ljussättning. Inte för att få en jämn grön färg på skärmen, utan för att minimera ljusspill in i bilden.

Grundregel kan väl vara...

Filmar folk - greenscreen

Filmar någonting med vegetation och/eller natur - bluescreen

I slutändan är det kompetensen på den som postar materialet som spelar någon roll, och de vet vad de gör så kvittar det nästan vilket ifall det är filmat framför blue eller greenscreen. Ex....

Den här gjorde vi med bluescreen - http://piggybank.disney.go.com/

...och den här gjorde vi med greenscreen (helikopterscenerna i början) - http://possible.cokezero.com/

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...