Gå till innehåll

Frågor angående filmkameror


Admir

Recommended Posts

Hej!

 

Har funderat på två frågor runt filmkameror ett bra tag nu.

 

Hur kommer det sig att dom kan koppla en FILMkamera till en HD monitor för att se vad man filmar? Jag menar, dom filmar ju på fysisk film, så vart sitter CCD plattorna eller vad det än kan vara som gör bilden digital för att visas på en monitor? Hur kan man bedömma bilden digitalt när man filmar när den kan bli helt annorlunda på en filmrulle?

 

I actionfilmer har dom ibland väldigt snabba klipp där man svänger med kameran hejvilt utan att få den hackiga bieffekten pga. att man filmar i 24/25 fps? Filmas just dom delarna i högre framerate?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur kommer det sig att dom kan koppla en FILMkamera till en HD monitor för att se vad man filmar? Jag menar, dom filmar ju på fysisk film, så vart sitter CCD plattorna eller vad det än kan vara som gör bilden digital för att visas på en monitor? Hur kan man bedömma bilden digitalt när man filmar när den kan bli helt annorlunda på en filmrulle?

 

Man använder en video assist.

 

I actionfilmer har dom ibland väldigt snabba klipp där man svänger med kameran hejvilt utan att få den hackiga bieffekten pga. att man filmar i 24/25 fps? Filmas just dom delarna i högre framerate?

 

Ja, högre bildfrekvens innebär "mjukare" uppspelning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, högre bildfrekvens innebär "mjukare" uppspelning.

Fast vad jag vet spelar de in i 25 fps konstant genom hela filmen, om man nu inte ska göra någon slowmotioneffekt.

 

Vad man kan göra för att minska hackigheten i snabba panoreringar är att sänka slutarhastigheten för att öka motionblur.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast vad jag vet spelar de in i 25 fps konstant genom hela filmen, om man nu inte ska göra någon slowmotioneffekt.

 

Vad man kan göra för att minska hackigheten i snabba panoreringar är att sänka slutarhastigheten för att öka motionblur.

 

 

Det är en möjlighet, ja. Men kom ihåg att högre bildfrekvens också per automatik innebär högre slutartid (kameran har ju mindre tid på sig att registrera varje bildruta).

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaren!

 

Så det innebär att i en actionsekvens kan dom använda sig av 50 fps för att undvika hacken vid snabba rörelser? Trots att man vanligtvis alltid skjuter med 25 fps? När det endå överförs till bioduken via filmprojektor så visas det i 25 fps i vilket fall som helst... Vilket då måste innebära att alla delar med 50 fps är omvandlat till 25 fps, men att dom bakat i 2 rutor per fps på filmrullen som bio'n visar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...