Gå till innehåll

5 frågor om film och manusskrivande


Jokuram

Recommended Posts

Hej, som rubriken säger så har jag 5 frågor om film och manusskrivande.

 

1. Hur många scener brukar en långfilm innehålla? Jag vet att det brukar vara runt 90 - 100 minuter, men hur många scener motsvarar det?

 

2. Innehåller thriller/kriminalfilmer några speciella scener?

 

3. Jag håller på med en egen kriminalfilm. Problemet är att den kanske behöver två konfliktsupptrappningar. Den ena där den brukar vara, men den andra har jag tänkt placera precis innan konfliktslösningen. Alltså:

 

Inledning/anslag/presentation av filmen --> vändpunkt 1 --> konfliktsupptrappning 1 --> vändpunkt 2 --> konfliktsupptrappning 2 --> konfliktslösning.

 

Går det att göra såhär?

 

4. Det finns flera olika "sorters" deckar/kriminalfilmer. Men skillnaden är att man löser fallet på olika sätt. I en del är det bara detektivarbete och i andra bara genom obduktions- och tekniska undersökningar. Och i resten både med hjälp av detektivarbete och undersökningar.

Men hur är det egentligen? Jag menar, ska kommissarien ha några assistenter? På vilket sätt ska fallet lösas? Eller är det bara manusförfattaren som ska bestämma alltihop?

 

5. En film måste ha något att säga, ett budskap. Men i en del filmer är det ganska otydligt. Ska inte budskapet vara lagom tydligt?

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Hur många scener brukar en långfilm innehålla? Jag vet att det brukar vara runt 90 - 100 minuter, men hur många scener motsvarar det?

Så många eller så få som du lyckas klämma in i de där 90-100 sidorna. Du ser, en sida i ett manus brukar uppskattas till ca 1 minut-- Så ett manus för en 15 minuters kortfilm består av ca 15 sidor. Scenantal spelar absolut ingen roll.

 

2. Innehåller thriller/kriminalfilmer några speciella scener?

En scen är en scen oavsett om det är en scen ur Titanic eller Snövit.

 

 

3. Jag håller på med en egen kriminalfilm. Problemet är att den kanske behöver två konfliktsupptrappningar. Den ena där den brukar vara, men den andra har jag tänkt placera precis innan konfliktslösningen. Alltså:

 

Inledning/anslag/presentation av filmen --> vändpunkt 1 --> konfliktsupptrappning 1 --> vändpunkt 2 --> konfliktsupptrappning 2 --> konfliktslösning.

 

Går det att göra såhär?

Att ha en vändpunkt, konfliktupptrappning, vändpunkt och konfliktupptrappning är som att ha en rulltrappa som slutar mitt i bara för att ha en till rulltrappa till två meter fram, istället för en enda lång rulltrappa-- Alltså helt meningslöst. Ditt främsta problem här är dock att du ser på manusskrivande som något du gör via recept. Ett bra manus kan se ut Precis hur som helst-- Det är innehållet och hur DU skriver det som spelar roll, inte om du följt något "recept". För att ge ett enklare svar på din fråga om det går att "göra såhär": Ja, det går, blir manuset sämre av det innebär det inte att det var ett dåligt val, utan att det var en dålig manusförfattare. Du gör dina egna val. En bra manus består oftast av alla delarna du nämnt, men ett bra manus skrevs definitivt inte utifrån alla dessa saker i åtanke. Tänk inte att "Jag måste ha en konfliktupptrappning!" eller "Jag måste ha en vändpunkt!" - Skriv det du tycker är spännande så blir det spännande, garanterat!

 

4. Det finns flera olika "sorters" deckar/kriminalfilmer. Men skillnaden är att man löser fallet på olika sätt. I en del är det bara detektivarbete och i andra bara genom obduktions- och tekniska undersökningar. Och i resten både med hjälp av detektivarbete och undersökningar.

Men hur är det egentligen? Jag menar, ska kommissarien ha några assistenter? På vilket sätt ska fallet lösas? Eller är det bara manusförfattaren som ska bestämma alltihop?

Du bestämmer allt! Bara din fantasi sätter gränserna :D Din detektiv kan samtidigt vara bankman, och ha tre sjuksköterskor som assistenter -- Allt så länge du kan förklara varför :)

 

5. En film måste ha något att säga, ett budskap. Men i en del filmer är det ganska otydligt. Ska inte budskapet vara lagom tydligt?

En film måste vara underhållande, inte ha ett budskap - Ett budskap får filmen automatiskt om du bara har en ordentlig historia att berätta. Gör du en film utan budskap är den inte underhållande, och gör du en film som inte är underhållande har den inget budskap heller.

 

Jag tror att du läst på lite för mycket om ämnet. I slutändan handlar allting om smak, tycke, omdömme och dina egna åsikter. Bry dig inte om vad folk säger att du ska göra eller hur du ska göra det - Du är helt kapabel till att skriva ett toppenmanus helt på egen hand så länge du lägger ner tid och passion i det :)

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 veckor senare...

Håller med Mega till 100%

 

Att skriva manus är inte som att lägga rör, bara för att du har en beskrivning på hur du ska göra så har den beskrivningen inget med resultatet att göra.

Är du duktig kan du få det mest tråkiga att vara jätte spännande, och är du dålig kan det mest spännande bli tråkigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan egentligen bara instämma i dom två föregående talarna.

Försök inte att skriva manuset efter en mall såvida du inte bestämmer mallen själv.

Vi vill ju se nya filmer inte filmer som har gjorts 500 gånger redan. Vad skulle en sådan film tillföra?

 

Sen kan jag ju personligen tycka att nått som absolut inte behövs är ännu en svensk Kriminalfilm.

Den genren är ju övermättad om något. (Beck, Wallander, Van Veeteren, Johan Falk etc etc etc)

Det finns svenska kriminalfilmer så det räcker i 20 år framåt!

Dessvärre är inte många av dom speciellt bra.

 

Men om du har en riktigt bra idé så ska du naturligtvis göra den :)

 

Här är en bra sida där man kan lyssna på intervjuer med olika manusförfattare och bli inspirerad:

http://creativescreenwritingmagazine.blogspot.com/

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, som rubriken säger så har jag 5 frågor om film och manusskrivande.

 

1. Hur många scener brukar en långfilm innehålla? Jag vet att det brukar vara runt 90 - 100 minuter, men hur många scener motsvarar det?

 

Så många som behövs. En scen längre än tre minuter kan lätt kännas lång, men i övrigt behöver du inte beskymra dig.

 

2. Innehåller thriller/kriminalfilmer några speciella scener?

 

Nä.

 

3. Jag håller på med en egen kriminalfilm. Problemet är att den kanske behöver två konfliktsupptrappningar. Den ena där den brukar vara, men den andra har jag tänkt placera precis innan konfliktslösningen. Alltså:

 

Inledning/anslag/presentation av filmen --> vändpunkt 1 --> konfliktsupptrappning 1 --> vändpunkt 2 --> konfliktsupptrappning 2 --> konfliktslösning.

 

Går det att göra såhär?

 

Självklart. Ingen story utan konflikt. Desto mer den trappas upp desto bättre. Kört hårt.

 

4. Det finns flera olika "sorters" deckar/kriminalfilmer. Men skillnaden är att man löser fallet på olika sätt. I en del är det bara detektivarbete och i andra bara genom obduktions- och tekniska undersökningar. Och i resten både med hjälp av detektivarbete och undersökningar.

Men hur är det egentligen? Jag menar, ska kommissarien ha några assistenter? På vilket sätt ska fallet lösas? Eller är det bara manusförfattaren som ska bestämma alltihop?

 

Ingen film skildrar verkligheten exakt. Gör så att det känns rätt i storyn.

 

5. En film måste ha något att säga, ett budskap. Men i en del filmer är det ganska otydligt. Ska inte budskapet vara lagom tydligt?

 

Det bestämmer du själv.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Mega99:

Fråga 1. Jag vet, men det måste väl ändå finnas en gräns iaf för minst antal scener, t.ex. 10-15 scener går ju inte i en långfilm?

 

Fråga 2. Jag förstår vad du menar, men du skulle förstå vad jag menar om du skulle läsa sammanfattningen för mitt manus.

 

Salleman:

 

Jag har inte sätt alla de svenska kirminalfilmerna som du har nämnt. Men apropå "nått som absolut inte behövs är ännu en svensk Kriminalfilm." så tänkte jag inte alls göra ännu en svensk kriminalfilm-serie med 10-20 delar. Tvärtom, bara ett fåtal, kanske 2-3 stycken.

Och om jag ska beskriva min idée så är det inte så att det börjar med någon som skjuter en annan person, och sedan börjar jakten på mördaren. Mitt är lite "speciellt", eller hur jag nu ska uttrycka det. Det handlar nästan lite om vad som händer i dagens värld (mer kan jag tyvärr inte "avslöja").

Tack för länken.

 

Désirée:

 

Fråga 3. Säger samma sak till dig som för Mega99.

 

I övrigt:

 

Tackar för alla svaren, fick mycket hjälp nu för mitt manusskrivande.

 

Men jag har en till fråga: Jag skulle vilja göra enkla och korta animationscener där jag kan göra mina filmidéer mer virtuella, så att jag kan se hur det egentligen skulle se ut, och för att andra också lättare ska kunna bedöma mina idéer.

Så jag undrar, är det någon som har några tipser om vilket animationsprogram man kan använda? Det ska vara enkelt och gratis.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men jag har en till fråga: Jag skulle vilja göra enkla och korta animationscener där jag kan göra mina filmidéer mer virtuella, så att jag kan se hur det egentligen skulle se ut, och för att andra också lättare ska kunna bedöma mina idéer.

Så jag undrar, är det någon som har några tipser om vilket animationsprogram man kan använda? Det ska vara enkelt och gratis.

 

Testa http://www.pencil-animation.org/.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mega99:

Fråga 1. Jag vet, men det måste väl ändå finnas en gräns iaf för minst antal scener, t.ex. 10-15 scener går ju inte i en långfilm?

10-15 scener går väl visst, beror helt på vilken typ av film du gör.

Fråga 2. Jag förstår vad du menar, men du skulle förstå vad jag menar om du skulle läsa sammanfattningen för mitt manus. .

Ingen fråga, men Okej.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Hejsan, har kommit på några frågor till (trådrubriken borde kanske ändras nu...), vilket är följande:

 

1. Jag har tänkt på att det brukar förekomma i scener att man visar en viss person väldigt länge, t.ex. filma han/hon i ett antal sekunder innan denne börjar prata. Skriver man sådant på ett speciellt sätt i manus, eller är det bara så som jag nyss skrev: "X tittar snett uppåt" och sedan dialog?

 

2. Hur mycket scenbeskrivningar ska man ha, ungefär? Och var i manuset skriver man det? Jag har 2 exempel: "X går fram till ett stort hus som är grönt och ca 50 meter högt", eller "X går fram till ett hus. Huset är grönt och ca 50 meter högt" ?

 

3. Om/när man kollar på t.ex. Wallander eller Beck (som innehåller många filmer), bör man se de i ordning, alltså från första delen eller kan man kolla på filmerna "hur som helst", alltså börja i mitten?

 

4. Ska karaktärerna ha efternamn eller räcker det med förnamn?

 

5. Dum fråga kanske, men när ska man göra storyboard? När som helst eller när manuset är klart?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan, har kommit på några frågor till (trådrubriken borde kanske ändras nu...), vilket är följande:

 

1. Jag har tänkt på att det brukar förekomma i scener att man visar en viss person väldigt länge, t.ex. filma han/hon i ett antal sekunder innan denne börjar prata. Skriver man sådant på ett speciellt sätt i manus, eller är det bara så som jag nyss skrev: "X tittar snett uppåt" och sedan dialog?

Du ska skriva det som är vesäntligt för scenen, ingenting mer. Om det är viktigt att det är en paus innan något sägs, beskriv vad vi kan förvänta oss att se i bild - eller höra, men försök att undvika att regissera skådespelaren. Skapa heldre en stämning, än skriv exakt vart skådespelaren ska titta.

 

2. Hur mycket scenbeskrivningar ska man ha, ungefär? Och var i manuset skriver man det? Jag har 2 exempel: "X går fram till ett stort hus som är grönt och ca 50 meter högt", eller "X går fram till ett hus. Huset är grönt och ca 50 meter högt" ?

Scenbeskrivningarna är till för att skapa en stämning och grundläggande förutsättningar på ett sätt som insprierar och kickar igång fantasin, inte ge en exakt beskrivning av platsen. Det är intressantare att få ett intryck av vad det är för hus, än att det är grönt och 50 meter högt. Är det ett högt hus bland många, eller sticker det ut? Är alla andra hus gula och detta är grönt? Är det förfallet eller välrenoverat?

 

Generellt sätt så gäller att scenbeskrivningar ska vara så korta som möjligt. Ta bara med det om är viktigt.

 

4. Ska karaktärerna ha efternamn eller räcker det med förnamn?

När karaktären presenteras kan du ha med hela namnet, men vad som ska stå ovanför dialogen är en fråga om vad som känns smidigast och mest korrekt för karaktären. Är det en karaktär vi är familjär med är förnamnet bäst, är det en vi har distans till - och som håller distans till huvudpersonen - kanske hela namnet passar bättre. Det är upp till dig.

 

5. Dum fråga kanske, men när ska man göra storyboard? När som helst eller när manuset är klart?

Manusförfattare gör inte storyboards. Det gör inblandade personer när filmen ska produceras. Men då görs det i ett ganska tidigt skede, om jag har förstått det hela rätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Som amatör kan du göra som du vill.

Jag själv brukar bara börja skriva, vissa delar blir klara manus, andra delar blir bara synopsis. Sen fortsätter man att bena ut där det fattas.

Plötsligt har du ett manus, då visar du det för någon, får feedback och skriver om. Upprepa detta flera gånger, sen är det bara att filma : )

 

Proffsen får antagligen en beställning på en story.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle faktiskt tipsa om att du inte skriver en kriminalserie eller långfilm. Även om det blir jättebra är chanserna för att den ska bli gjord extremt små. Jag tycker att du ska tvinga dig att reducera manuset till ett absolut fåtal scener, typ 5. De som innehåller det mest väsentliga, mest spännande och känsliga som du har. Koncentrera dessa så de bara är typ två sidor per scen. Då kommer den här filmen kunna bli gjord, du kommer lära dig mycket mer av att se en färdig film. Och sen kan du skriva mer och längre. I kortfilm är dramaturgin mindre viktig, det unika är det som gör att det funkar. Även om du tycker att det här var den tråkigast idén någonsin så testa att skriv kort iallafall. Man kan alltid skriva längre. Lycka till

Länk till kommentar
Share on other sites

daarco:

Tack för tipset :) Har tänkt på något liknande "arbetssätt", men har inte testat det än, vilket jag ska göra snart.

 

bomaye:

Jag vet att det är väldigt sällsynt att en amatörmanusförfattare lyckas sälja sitt manus och att man ska börja med något litet osv.

Men det som ditt inlägg mest handlar om (att reducera manuset) kan jag tyvärr inte göra, eftersom i den kriminalfilmen jag håller på med är i stort sett varje scen ganska viktig. Men jag förstår vad du menar.

Och en liten notis bara: Du tipsar om att jag inte ska skriva en kriminalserie. Mitt svar: Jag skriver inte en kriminalserie utan en kriminalfilm som max kommer få 1-2 uppföljare.

Men iaf, tack för tipset. :)

 

För övrigt har jag en simpel fråga: när arbetar manusförfattare? är det ett vanligt 9-5 jobb eller typ när som helt då fantasin flödar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet att det är väldigt sällsynt att en amatörmanusförfattare lyckas sälja sitt manus och att man ska börja med något litet osv.

 

Jo, men samtidigt så blir det bäst om man skriver på något man brinner för.

 

För övrigt har jag en simpel fråga: när arbetar manusförfattare? är det ett vanligt 9-5 jobb eller typ när som helt då fantasin flödar?

 

En blandning, faktiskt. Om du ska jobba som mansuförfattare måste du lära dig att bli inspirerad "på kommando" och inte vänta på att inspirationen ska komma till dig. Men något 8-17 jobb blir det knappast. Det kräver övning och självdiciplin, men det går faktiskt.

 

Jag har läst på ett par amerikanska sajter att man får en beställning på ett långfilmsmanus och förväntas presentera den första versionen tre månader senare. Hur du lägger upp arbetet tror jag inte så många bryr sig om, bara du levererar som utlovat.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Ärligt talat, Jokuram. Det verkar som det väsentliga problemet du har här är att du inte vet hur ett manus ser ut. Att läsa manus, nya som gamla, första utdrag som sista, är kanske den absolut viktigaste delen i att vara manusförfattare. Jag har även hört vissa säga att man ibland bör ta någon månads paus från allt med skrivande att göra och istället bara läsa manus.

 

Får jag även fråga om du har skrivit något tidigare? Någon kortfilm? Har du inte gjort det så bör du lägga detta projektet på hyllan och sätta igång med andra projekt istället och återkomma till detta vid ett senare tillfälle när du är en bättre manusförfattare. Detta betyder inte att du inte ska pilla på projektet alls under tiden, det jag vill säga är att du inte ska spendera för mycket tid på detta när det verkar som om du inte än är duktig nog att realisera din vision. Oavsett författargenre så ska man alltid börja med smått för att få känsla för berättande och struktur. Carrie var inte det första Stephen King skrev, innan dess skrev han små noveller för herrtidningar (kanske t.o.m. var det porrtidningar?).

Länk till kommentar
Share on other sites

Mr A:

(Har bytt användarnamn)

Jag vet hur ett manus ser ut. Jag har läst en del kända engelska manus (som t.ex. Sagan om ringen), och läst en hel del svenska manus här på hemsidan - varav jag har fått inspiration till hur man ska/bör skriva manus.

Ja, jag har skrivit två kortfilmsmanus hittills, den ena är i stort sett färdig och den andra ska jag skriva om.

Som jag förstår så menar du att jag först ska skriva korta manus, innan jag börjar på ett stort/långt. Det är precis så jag gör, jag försöker skriva så många kortfilmsmanus jag kan, men samtidigt har jag en annan idé till en långfilm som jag tror på väldigt mycket, och den kommer jag nog troligen skriva en annan gång, men introt är jag nästan redan klar med. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Du säger också att jag inte vet hur ett manus ser ut, och frågar om jag har skrivit någon manus.

Som jag redan har skrivit så vet jag hur ett manus ser ut och har redan skrivit. Om du vill kan du kolla min kortfilmsmanus "Vem där" som är ca 9 sidor...

Länk till kommentar
Share on other sites

Mr A:

(Har bytt användarnamn)

Jag vet hur ett manus ser ut. Jag har läst en del kända engelska manus (som t.ex. Sagan om ringen), och läst en hel del svenska manus här på hemsidan - varav jag har fått inspiration till hur man ska/bör skriva manus.

Ja, jag har skrivit två kortfilmsmanus hittills, den ena är i stort sett färdig och den andra ska jag skriva om.

Som jag förstår så menar du att jag först ska skriva korta manus, innan jag börjar på ett stort/långt. Det är precis så jag gör, jag försöker skriva så många kortfilmsmanus jag kan, men samtidigt har jag en annan idé till en långfilm som jag tror på väldigt mycket, och den kommer jag nog troligen skriva en annan gång, men introt är jag nästan redan klar med. :)

 

Ah, okej. Skönt att höra!

 

Det var några grejer som lät lite konstigt i vissa av dina inlägg, det var därför jag undrade om du hade läst mycket manus innan. Men som sagt, läs, läs, läs, läs. Alltid.

 

Sen är det väl inget mer jag kan försöka tipsa, bara kör på! Kommer bli spännande att få läsa den sen :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Det finns mallar/templates/formler för kriminaldeckare (kioskdeckare), en väldans berömd sådan är Lester Dent Pulp Paper Master Fiction Plot (om ca 6000 ord).

 

http://www.paper-dragon.com/1939/dent.html (Du kan även googla på Lester Dent, det finns flera träffar än denna).

 

Denna är ju inte skriven specifikt för film men innehåller förstås en del riktigt goda tips i alla fall, just hur man berättar en story om kriminalitet. Även om det hela inte är direkt rakt översatt och användbart för film så är det ju något att utgå ifrån hursomhelst och sådant underlättar alltid. (På samma sätt som det är lättare att skriva något dåligt först och sedan förbättra och förbättra det, istället för att försöka skriva något som är bra eller perfekt från början).

 

Lycka till!

 

/Ola

 

P.S. Läste några av mina googleträffar och hittade denna, http://thelastreveal.blogspot.com/2010/02/lester-dents-master-plot-formula.html "Nonetheless, Dent’s approach could be taken and used almost without adjustment for writing screenplays. It can even be used for high-end literary tales if one simply adjusts the definitions applied to the terms." Så den är inte alls dum för film, även om antalet ord för en film går från ca 6000 till ca 25000.

 

En annan träff, en vad det verkar en mera komplett, längre och mer detaljerad version med flera tips som alltså kommer före den biten som finns med på länken jag postade först i mitt inlägg. Det är alltså Lester Dent som skriver om sin Master Plot Formula: http://altuspress.com/lesterdentproperties/the-master-fiction-plot/

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...