Gå till innehåll

Bästa iMac för 17 000:-


yooonis

Recommended Posts

Hej!

 

Ska köpa en iMac idag oavsett vad. Hoppas någon hinner ens svara på de här innan jag beger mig till affären!

 

Jag har en budget på 17 000:-

 

Det finns både iMac med 27" för det priset med en intel core i3 processor och en iMac 21.5" med intel core i5 processor.

 

Annars skiljer det inget åt dom varken i pris eller prestanda. Bortsett från att den ene har större skärm och den andra bättre processor.

 

Vad är värt att satsa på eftersom jag ska redigera film och hålla på med musikproduktion? Jag vill inte göra några 3D filmer direkt eller animerade filmer men jaa typ vanliga filmer där jag vill lägga på lite filter, färg och övergångar utan att datorn laggar sönder.

 

För mig lutar det helt klart åt 27" riktigt nice med stor skärm =)

 

Vill gärna höra vad någon annan mac-användare/kunnig har att säga - så tyck till!

 

mvh Yonis

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svar.

 

Det blev en iMac 27" svagaste modellen.

 

Visst bäst hade vart en megafet asgrym i7 dator med SSD hårddisk fetaste grafikkort o allting.

Och inte en videokamera som min: Canon HFS 100, utan en Canon XF100.

 

Men det kostar också.

 

Ibland måste man göra uppoffringar och kompromisser. Jag är inte stenrik och göra film är inte mitt yrke.

 

Köpte full Logic Studio från ebay för ynka 1900:- och nu väntar nyaste Final Cut Express också =)

 

Helnöjd!

 

Ha de!

 

//Yonis

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle råda dig att allt du gör nu, tänk före först, har själv hamnat i >130 000 kr med massa skräp, Imac som går inte att uppgradera HDisken, mindre port, FCE klara inte de mesta av bra funktioner som du ser i andras video, kamera som klara inte chroma keying, stativ som flyga när det blåser, mattebox som klarar inte vind mm. Trots nivå, "Tänk före först"

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja team fagott. Har som sagt redan fått datorn. Köpte den i fredags och pillat med den varenda dag.

 

Framförallt har jag pillat med Logic Studio och lite med iMovie. iMovie är jag inte van vid.

 

Jag är inte van vid mac överhuvudtaget. Jag har alltid ägt en PC innan. Och kört på Adobe Premiere pro (OK jag erkänner: nedladdat!)

 

Men nu kör jag enbart på mac och allting fungerar utmärkt. T.e.x bara det att bränna ut en dvdfilm tycker jag går skitfort och smidigt.

 

Att importera klipp är underbart lätt. Trots att min iMac inte är den bästa versionen (svagaste 27" som sagt) så flyter klippningen på väldigt smidigt!

 

Så jag är nöjd!

 

Om du vill ha en dator med snygg design, bra flyt i redigering, bra flyt i nästan allting faktiskt och asgoa program till samt en jävligt stor härlig skärm till sååå.... :

 

varför inte köpa en iMac?

 

//Yonis

Länk till kommentar
Share on other sites

Så med andra ord skulle jag lagt MER pengar på en dyrare dator eller vad menar du med "tänk före först" ?

 

Jag är inte gjord av pengar. Så är det bara. Hobby e allt vad detta är för mig.

 

Hej yonis, in good faith jag hade ingen att fråga innan jag började denna dyr hobby, och tror mig, jag kör 120% hobby inte ett enda öre har jag fått tillbaka, men anyways, om du kolla på vad jag skrev, hade jag "trotts nivå"!!!!

I de mesta fallet fungera det så här, man köpa en Imac för 18k, fyra månader sedan lyckas man övertyga sig själv efter några månader in denial att Imacen klara inte hobbyn. Eftersom the show must go on, man sälja sin Imac typ för 12k för att köpa en hobby pryl som fungera med den ursprungliga pris kvar, 6k gone. Denna är bara en exampel scenerio som upprepa sig i denna hobby.

Jag kritisera inte din val, men tänkte bara att 18k är reddan en bra satsning, men klara Imacen hobbyn med tanke på 18k, kanske inte my business.

Läs den andra inlägg "kopråd gällande ny dator"

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Tror du klarar dig bra. Jag har redigerat AVCHD från AG-HMC151 på en MBP 2,33Ghz i snart två år.. Nu funderar jag faktiskt på en iMac som uppgradering. Synd bara att FW800 alltid ska vara flaskhalsen på allt utom Mac Pro...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Finfint val, tycker jag. Förutom att Final Cut Express inte är så kul att peta i på grund av avsaknaden av funktioner. Bästa hade varit om man hade en gammal version av FCP och kunde köra billig uppdatering...

 

Om du skulle plugga så finns det studentlicenser av Creative Suite och Avid. Är lite ledsen över avsaknaden av Final Cut Studio bland dylika erbjudanden eftersom det är vad jag helst jobbar i...

Länk till kommentar
Share on other sites

Final Cut Express är mycket bra att klippa i. Problemet är att det inte har samma stöd för olika format som Final Cut Pro har. Express är riktigt prisvärt, men i stort behov av uppdatering. Dock är programmen som kommer med Final Cut Studio mycket bra och gör därför paketet riktigt prisvärt, om man har behov för ljudkontroll, färgkorrigering och effekter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Finfint val, tycker jag. Förutom att Final Cut Express inte är så kul att peta i på grund av avsaknaden av funktioner. Bästa hade varit om man hade en gammal version av FCP och kunde köra billig uppdatering...

 

Om du skulle plugga så finns det studentlicenser av Creative Suite och Avid. Är lite ledsen över avsaknaden av Final Cut Studio bland dylika erbjudanden eftersom det är vad jag helst jobbar i...

 

Det finns ju visst studentrabatter på Apple-produkter men inte lika stora som de som Adobe har:

http://www.mecenat.se/studentrabatter/datorprodukter/programvaror/applesoftware

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...