Gå till innehåll

Forced attrition (långfilmsmanus)


HarryBlock

Recommended Posts

Ja hej där.

 

Hittade denna site häromdagen och tyckte den verkade matnyttig.

Håller precis på att skriva om ett av mina långfilmsmanus och tänkte att det kunde vara bra med lite "kritik" innan jag går vidare.

 

Manuset är på engelska, dels pga att jag tidigare gått manuskurser genom amerikanska siter samt haft utbyte med ett par amerikanska skrivare. Har dock ett par svenskspråkiga historier också.

 

Synopsis för "Forced attrition" (Drama)

Jacob Brady, en astronomi student vid NYU får en dag ett samtal från sin yngre bror David. Hans pappa Joe B har fallit ner från taket och hamnat på sjukhuset.

I hans frånvaro känner sig Jacob tvungen att återvända tillbaka till sin hemstad och försöka ta hand om familjen. Väl hemma ställs han inför sin faders nya hustru Gloria, en konservativ katolsk kvinna som försöker ge en frustrerad David en strikt katolsk uppfostran. Gloria och Jacob kommer inte alls överrens och hennes tro ställs mot hans egen ateism.

David drivs alltmer mot depression allt medans Jacob inser att det inte bara finns ett religiöst hyckleri men också ett ateistiskt hyckleri.

Han träffar en troende ung kvinna som får honom att inse att allt inte är svart och vitt i världen. Men ska han lyckas "rädda" sin lillebror innan det är försent?

 

 

Manuset är ett Worddokument och är ett andra utkast.

All kritik är välkommen.

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

En fråga bara...eller fler egentligen. :)

Var det meningen att själv manuset skulle vara med iom att du skriver att dokumentet är Words? För det är det inte.

 

Jag tycker i alla fall att idén är bra. Men "egentligen" vad är det Jacob ska rädda David från? Depressionerna då, och hur yttrar sig dessa?

 

Har pappan någon som helst roll i historian, eftersom han inte har dött utan bara är på sjukhus?

 

Förlåt att jag ställer så många frågor, som sagt tycker jag bra om idén men i synopsisen finns det i alla fall lite grejer jag skulle vilja veta mer om.

 

;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Fick jag inte med dokumentet?

Försöker igen.

 

Vad David ska räddas ifrån är dels Glorias styre men framförallt sin egna emotionella undergång.

Hans pappa spelar en viss del i historien, men i huvudsak är det David och Jacob som är protagonisterna och Gloria som är antagonisten.

 

Hoppas att det funkar nu.

forced attrition 2nd draft.doc

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...