Gå till innehåll

"Använda" dv-band utan videokamera


Knodel

Recommended Posts

  • 1 månad senare...

Kapar tråden för en fråga.

 

Jag har ett minidv band som är inspelat med en JVC GY-HD201E, har varit hos två olika ställen som sagt att de kunde hjälpa mig att föra över det till en DVD-skiva så jag kunde ta in det i datorn. Hur kameran var inställd vid inspelningen vet jag inte.

 

Den förste satte in bandet i sin dv-bandspelare o såg att något var inspelat men bara svart skärm o inget ljud (han är proffesionell filmare). Det var inget myrornas krig som på ett oinspelat band.

 

Den andra var "Expert" butiken som satte bandet i deras hd-kamera kunde inte heller läsa. Killen som filmade var en vikarie o vistte inte så mycket, ordinarie lovade att hjälpa mig men efter två månader tröttnade jag. Han påstod att det bara gick att föra över det med just den kameran till en dator eller DVD-spelare?

 

 

1. Har JVC något speciellt format?

2. Möjligen vara så att det inte är inspelat något alls?

 

Jag själv har inte kunskapen.

 

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

JVC GY-HD201E videokameran skjuter video i HDV - Class 1, mer känt som HDV 720p. Därav kan endast HDV 720p kompatibel utrustning avkoda ditt material.

 

Hjälpredan i Expert butiken försökte delvis att förklara ett rätt svar för dig, genom att berätta att signalen på bandet måste avkodas av en videokamera eller VTR som hanterar HDV 720p (MPEG-2 Part-2 MP@H14/HL).

Detta görs givetvis med en likadan videokamera eller en i en liknande serie.

 

Alternativet är att du besöker eller kontaktar ett etablerat posthus, som med hjälp av en hybrid VTR för båda klasser av HDV, överför ditt videomaterial från bandet till ett önskat medium.

 

Det är lättare löst än du tror, allt handlar om kunskapen och resurserna i de ställena du besöker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...