Gå till innehåll

Oönskat Mikrofonljud...


Admir

Recommended Posts

Tjena!

 

Vi är ute lite här och var och gör lite intervjuer. Dock får vi oönskat ljud via mikrofonen vår talang håller i. Det uppstår ljud så fort man håller i mikrofonen. Det låter som en svag vindpust. Den är extremt känsligt för varje vidrörelse helt enkelt. För att inte tala om man flyttar den fram och tillbaka som man gör när man intervjuar oftast.

 

Är detta en normal sak bland mikrofoner? Denna mikrofonen är en rundtagande AV-jefe mirkofon, säkert någon riktigt billig mik, dock med XLR ingång. Funderade på att sätta en tjock vante på handtaget men detta kommer så helt mysko ut på bild är jag rädd för...

 

Finns det någon mick i 1000 kr klassen som kan duga, som som är riktad (detta är väll det man är ute efter om man intervjuar, väll)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaret!

 

Ja skydd för själva kulan längst upp ska jag skaffa. Men problemet ligger i handtaget du håller den i, då måste jag dra sockan över hela micken då?

 

Sen vet jag inte om kabelkvalite, men den leder oljud ganska fint med, minsta stöt och något som dras mot den ocu mikrofonen plockar upp det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om ni vill ha en mik till endast intervjuer så hade jag kikat på någon lite mindre känslig kondensatormik, alternativt dynamisk mik som garanterat inte tar upp för mycket handljud. Jag har dålig koll på mikar i 1000 kronors klassen, men det är ju enkelt att gå till en musikaffär och be att få testa mikarna, då kan ni ju prova enkelt och lyssna vilka som tar upp minst stomljud. Vi brukar tipsa om Rödes NT-2a, vet dock inte hur den är att hålla i, finns garanterat någon här som har den och kan fylla i. Kostar dock snarare 2000.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns två mickar jag skulle rekommendera för sånt, Shure SM57 & SM58.

Jag har använt 57:an till en porträtterad intervju i en långfilm jag fick klart för ett tag sen. Den funkar på avstånd upp till 15cm ifrån, & har humant med handljud, men med ganska smalt frequensspektrum som behöver filtreras en del i posten. Huvudsakligen avsedd för trummor men funkar även väldigt bra till mycket annat, bla många röster.

58:an har betydligt bredare frequensspektrum, men måste snudd på vara mot läpparna för att funka bra. Ursprungligen avsedd för sång, men funkar väldigt bra till mycket annat, framför allt gitarrförstärkare, klockor & tal åsså.

Båda är egentligen avsedda för musik, främst live men även mycket studio, men funkar åsså bra till billigare dokumenteringar. Det finns många mycket bättre mickar för intervjuer, men dom kostar en helt del. Vill du ha ner handljudet ännu mer så bör du använda en mjuk vante på mickhållar-handen. Hade själv en stickad vante med kort plysch-päls när jag använde min första recorder, en Microtrack I för en massa år sen. Ful som ett kok stryk, men inte så mycket som tillstymmelse till handljud :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det rörelserna som gör det eller är det så att mikrofonen har metallhandtag och du får något jordfel?

Hursomhelst linda ett par varv eltejp runt handtagen så slipper du det sista, linda in lite skumplast runt handtaget och toppa med eltejp för att få lite stötdämpning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...