Gå till innehåll

Vad ska en eftertext till dokumentärfilm bestå av?


madddog

Recommended Posts

Jag har gjort en dokumentär och känner mig osäker på några punkter.

Hur gör man med de som va med? Ska man kalla dem "Medverkande" eller ska man lista upp alla som va med i en "Tack till"-lista?

 

Sen undrar jag på vilka titlar som är gångbara. Så här långt testar jag:

 

Regissör och manus (inga konstigheter här)

Ljudansvarig (den som har spelat in ljudet)

A-foto (tycker den är bättre än "Fotograf" eller "Kameraman")

Ljudtekniker (den som har lagt/mixat ljudet)

Klipp

Kompositör

Musik (den musik vi har använt)

Eftertext

 

Några som har koll på andra/bättre titlar?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
A-foto (tycker den är bättre än "Fotograf" eller "Kameraman")

Fast Kameraman brukar vara B-foto. A-Fotot är din DoP. Om dessa är samma person kan du lista det som Foto endast :)

 

Och eftertexterna är inte en del av dokumentären, utan endast eftertexter. Känn inte att en längre lista gör att du verkar mer seriös - För själv kan jag inte låta bli att skratta åt folk som tackar SJ bara för att de filmat ett passerande tåg, utan något verkligt samarbete med dem. Samma gäller folk som listar sig själv under tretton titlar. Du listar de som förtjänar och förväntar sig erkännande i skapandet av produkten. Du vet väl vilka som deltagit i produktionen? Det är bara att nämna dessa i eftertexterna tillsammans med titeln på det arbete de utfört-- Du sätter titeln efter människorna, inte människorna efter titeln.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...