Gå till innehåll

The Great Dying


klas persson

Recommended Posts

Produktionsvärdet ser ju högt ut här :D Däremot är väl inte teasern den bästa. Som filmskapare dras man ju till den på grund av det visuella, men den andra delen av mig höll på och somna (Och bidrog till att jag skippade fram lite i videon). Texten i början har ett jobbigt typsnitt och placering, och sen när man läst det inser man att man klarat sig lika bra utan. Får lite "The Road" vibbar, däremot är det väldigt få klipp och ingen dialog. Musiken var seg i början, seg i mitten, seg i slutet, och med tanke på hur få klipp det fanns i videon funderar man på om det inte skulle funkat bättre om hela teasern skulle slutat efter någon minut som mest.

 

Jag kanske inte köpte teasern till 100%, men själva serien ser lovande ut och jag kommer definitivt hålla ett öga öppet :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha. Soft sågning.

 

Hoppas du gillar serien när den kommer ut istället då.

 

Det var bara en liten sågning av Teasern, innehållet ser ju ut att vara av väldigt bra kvalité produktionsmässigt. Man kan ju säga att du visade lite för lite, lite för länge. Låten är ju väldigt bra den också, men det blir bara tråkigt halvvägs igenom med det sakta tempot.

 

Skulle gärna höra mer om produktionen dock :) Har serien någon hemsida ännu?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag tycker det ser skitbra ut! Skådespelet, fotot, rekvisita osv :D Jättebra gjort!

Däremot tror jag nog att detta avsnitt på 13 minuter skulle bli dubbelt så bra om man kortat ner det till 6 minuter. Känns som om tempot är alldeles för segt, speciellt i början.

Länk till kommentar
Share on other sites

Riktigt fint gjort faktiskt! Blev förvånad över hur välgjort och planerat ni genomfört inspelningen. Däremot effekten när hon avlossar ett skott mot gubben, var verkligen inte bra. Det är något som kan förbättras men annars anser jag att jobbet ni gör ser riktigt lovande ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Däremot effekten när hon avlossar ett skott mot gubben, var verkligen inte bra.

Det var väl inge fel på den? Håller med om att man skulle kunnat dra upp exponeringen lite på röken, men annars ser det ju ut som man skulle föreställa sig. Att kalla det "Verkligen inte bra" är rätt hårt o.O Annars kan du ju förklara lite mer detaljerat vad det var som skulle gjorts annorlunda enligt dig :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var väl inge fel på den? Håller med om att man skulle kunnat dra upp exponeringen lite på röken, men annars ser det ju ut som man skulle föreställa sig. Att kalla det "Verkligen inte bra" är rätt hårt o.O Annars kan du ju förklara lite mer detaljerat vad det var som skulle gjorts annorlunda enligt dig :)

 

För det första så ser man i andra rökscenen efter skottet att röken är bakom tjejen, vilket ser helt fel ut eftersom hon för det första skjuter nån millisekund före den scenen, plus att hon backar vilket gör att hon inte skulle kunna få så mycket rök bakom sig så snabbt. Och även om röken tillslut skulle kunna ta sig bakom henne så hade röken isåfall redan lösts upp mer och inte varit så stark och kompakt. Detta tror jag bara är en liten latgrej de gjort eftersom det skulle krävas rotoscoping framy by frame om de inte har CS5 versionen av AE.

Sen för det andra så behövs det mer eller en annorlundare color correction på röken för att den ska smälta in i scenen vilket kanske var det största felet. Jag tycker även att röken är aningen för utbredd och stor i scenen, ett skott som utger en sån stor mängd rök och i sån fart borde ge ett större tryck på tjejen.

Länk till kommentar
Share on other sites

För det första så ser man i andra rökscenen efter skottet att röken är bakom tjejen, vilket ser helt fel ut eftersom hon för det första skjuter nån millisekund före den scenen, plus att hon backar vilket gör att hon inte skulle kunna få så mycket rök bakom sig så snabbt. Och även om röken tillslut skulle kunna ta sig bakom henne så hade röken isåfall redan lösts upp mer och inte varit så stark och kompakt. Detta tror jag bara är en liten latgrej de gjort eftersom det skulle krävas rotoscoping framy by frame om de inte har CS5 versionen av AE.

Sen för det andra så behövs det mer eller en annorlundare color correction på röken för att den ska smälta in i scenen vilket kanske var det största felet. Jag tycker även att röken är aningen för utbredd och stor i scenen, ett skott som utger en sån stor mängd rök och i sån fart borde ge ett större tryck på tjejen.

 

Det är inte alls mycket rök som syns bakom henne. Kanske misstar du hennes skitiga kappa för rök? Det är bara en liten puff vid hennes huvud, ungefär jämförlig med den som skjuts ut ur geväret. Däremot ser jag att det borde maskats ur runt hennes huvud, kanske är det detta som du reagerar på? (Sen kanske man inte ska kalla folk lata bara sådär - Bättre att först anta att de missat att maska runt röken).

Sen så ger ju geväret världens knuff på henne, hon vacklar ju nästan omkull. Grejen är ju att jag inte ser någon större Goof här.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jättetrevlig serie! Visst det är lite för populärt just nu med post-apocalyptic filmer nu men för tusan, jag gillar det.

 

Vad jag inte gillade var balansen mellan musik/ljudeffekter och dialogen. Hörde inte alls vad tjejen sa när hon står med geväret riktakt mot huvudp, höjer volymen för att höra vad han säger och får då ett extremt högt skott rätt igenom örat. Ajaj. Sen fick jag sitta och mixtra med volymen för att höra allt de sa. Ibland var det för högt, ibland för lågt. Engelskan var förvånansvärt bra dialekt och uttalsmässigt, men artikulerades lite kasst här o var. Något o tänka på till nästa avsnitt!

 

Annars skitsnyggt foto, bra ljus (ni har fått väldigt bra resultat med endast naturligt ljus, sånt är häftigt) och bra skådespel/regi. Älskar scenen vid den mossiga sjön.

 

Ser fram emot nästa avsnitt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är inte alls mycket rök som syns bakom henne. Kanske misstar du hennes skitiga kappa för rök? Det är bara en liten puff vid hennes huvud, ungefär jämförlig med den som skjuts ut ur geväret. Däremot ser jag att det borde maskats ur runt hennes huvud, kanske är det detta som du reagerar på? (Sen kanske man inte ska kalla folk lata bara sådär - Bättre att först anta att de missat att maska runt röken).

Sen så ger ju geväret världens knuff på henne, hon vacklar ju nästan omkull. Grejen är ju att jag inte ser någon större Goof här.

 

haha okej det behöver inte bli världens diskussion, jag tycker inte det ser speciellt bra ut. jag ser fel jag skulle ändrat på, det gör inte du :)

Länk till kommentar
Share on other sites

haha okej det behöver inte bli världens diskussion, jag tycker inte det ser speciellt bra ut. jag ser fel jag skulle ändrat på, det gör inte du :)

Jag skulle gjort hela avsnittet annorlunda-- Det handlar ju om skaparens egna smak. Nu snackar vi om saker som är tekniskt fel, vilket jag påstår det finns få av. Visst borde röken maskats ut för att ge intrycket av att finnas framför henne, men resten ser faktiskt helt okej ut. Det jag reagerade på var hur du kallade det "verkligen inte bra" -- Det var inte bäst, men nog var det helt okej :) Du skulle gärna haft mindre rök och mer rekyl, men det handlar då om en smaksak.

 

Det är skillnad på tekniska fel och artistiska skillnader :) Jag gillade att det var en stor svart rökpuff som kom ur geväret-- Kändes väldigt steam punk på nåt sätt.

------------

 

OP: Jag är intresserad av skådespelarna och deras språkkunskaper :D Var hitta ni dessa?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle gjort hela avsnittet annorlunda-- Det handlar ju om skaparens egna smak. Nu snackar vi om saker som är tekniskt fel, vilket jag påstår det finns få av. Visst borde röken maskats ut för att ge intrycket av att finnas framför henne, men resten ser faktiskt helt okej ut. Det jag reagerade på var hur du kallade det "verkligen inte bra" -- Det var inte bäst, men nog var det helt okej :)

 

Men jag förstår att vissa är mer insatta på enklare tutorial effekter och är bättre på att upptäcka när dessa inte görs helt enligt ritning-- Alla är ju mer insatta i olika delar :)

------------

 

Först och främst måste jag bara nämna att jag aldrig sett eller tagit lärdom av en tutorial om muzzle flashes eller liknande om det är så du menar. Faktiskt. Däremot så tror jag att de flesta digital composers ser att mycket är fel i de scenerna. Ögat tycker inte det är bekvämt kan man säga och så kände jag.

Jag tyckte verkligen inte det var bra för det fanns många ändringar som hade gjort allt mycket bättre.

 

men nog var det helt okej

Helt okej var det, men det är skillnad på helt okej och bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Här hade det kommit in en hel del inlägg. Har haft fullt upp med att fota avsnitt 4-5 den senaste tiden så jag har inte hunnit kika här.

Angående skottlossningen. Huruvida den ser bra ut eller inte tänker jag inte ge mig in på, men att röken kommer in bakom henne är ett artistiskt val. Det är ett svartkrutsvapen och de ger ifrån sig mängder med rök. Mer egentligen än som jag gjorde i effekten. Hinner röken smita in bakom i verkligheten? Jag är inte säker, jag gissar på det men kan ha fel. När vi testade vapnet (var egentligen inte meningen att bli en eftereffekt, flintlåset slutade fungera alldeles innan tagning) rökte det då rejält och överallt. Men hur som helst är det absolut inte gjort av lathet, jag la ner extra jobb för att få in röken bakom henne. I första passet rotoscopade jag ut henne helt men la sedan ut några extra noder för att få in lite rök som passerar bakom henne. Sedan om det var ett bra val eller inte får andra debattera över.

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså det var inte dåligt, men jag tyckte fortfarande verkligen inte det var Bra. Tyckte mer det såg hyffsat och okej ut.

Sen går det ju att diskutera över vad som gjorde att effekten inte var tillräckligt bra. Och det handlar nog väldigt mycket om opacity inställningar och color correction som gjorde att jag inte tyckte det såg verkligt ut.

Haha lagomt typiskt att sånt ska krångla just innan tagning. Uppdatera med nya avsnitt, serien ser lovande ut!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Jag har bara sett första avsnittet men såhär långt har jag hittat 2 st, enligt mig estetiska "fel", eller åtminstone sådant som drar ned helhetsskänslan

dels under ~5:20, då han ser någon i ett kikarsikte, då han i själva verket har en myningsladdare(?) som varken bör kunna "zooma" eller ge nån annan synvinkel än ett traditionellt sikte, oavsett om det ses ur första person eller inte. I Det här fallet hade det nog varit bättre att bara tejpa dit en budgetkamera på själva geväret, visst kvaliteten blir sämre, men det ger en större "helhet".

 

Sedan den andra grejen, som kanske är lite viktigare dessutom, är att man inte får Amerika känslan, det känns inte Amerika, skulle du istället nämna ut det för att vara ett fiktionellt land, då skulle jag köpt det, men kollar man på naturen, miljöerna och allt sånt så finns det inget som säger "Det här är Amerika", det finns inte heller något som säger "Det här är Sverige" heller, men det är sån sak att tänka på, miljöerna spelar rätt stor roll kontra vad man utger det för att vara.

 

En sista grej är att det känns lite segt och man får inget sammanhang, det kanske är meningen, men ett slags intro hade inte varit fel alls, nu känns det mest bara som att man skulle kunna skippa de första avsnitten och hoppa in på ett längre fram.

 

Nu är det här mina åsikter, huruvida man ser det som "fel" är väl en tolkningsfråga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo det är en mynningsladdare han har. En flintlåsstudsare, dvs räflad pipa, med ett kikarsikte fastsatt. Du är inte den enda som missat det så jag antar att vi etablerade det lite dåligt. Det sitter lite på sidan så det syns inte ordentligt i alla vinklar. Så här..

http://farm6.static.flickr.com/5127/5203370745_4b806e277b_m.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Ser snyggt ut. Innehållet inte jätteintressant för just mig; men känns gediget och välarbetat. Kanske skulle behövt mer jobb på en del av utomhusscenerna bland träd för att bli kvitt videokänslan lite mer. Inomhus/i mörker etc. så känns det betydligt mer filmiskt än annars. Hade inte de scenerna varit så snygga så hade man kanske inte stört sig alls på när det är ljust utomhus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis som förra episoden, ser snyggt ut, men tyvärr så är dialog ljudet nästan sämre i denna episod. Vet inte om det beror på dålig artikulering, dålig ljudupptagning eller dålig mixning men jag skulle gissa på en kombination. Trist, hade verkligen sett den här serien utan att behöva sitta och konstant justera volymen på datorn.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...