Gå till innehåll

Camera Glider "Dolly"


r0lfi

Recommended Posts

  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Dammitt! Betalade massor, runt 5000 för min Oggy Glidetrack med släde på Scandinavian Photo. Men nu ser jag att skillnaden på Oggy och CollyComponents/Drylin är i stort sett bara är att de lagt till en skruv i släden att fästa kamerahuvudet på och de har även lagt till två hopfällbara stödben på skenan i en existerande produkt. Och så är släden blå.

 

Oggy Glidetrack:

http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=11281124

 

Så vill ni spara lite pengar och är händiga, go for it.

 

Förresten, att registera företag är inte speciellt svårt: http://www.verksamt.se/

Länk till kommentar
Share on other sites

Dammitt! Betalade massor, runt 5000 för min Oggy Glidetrack med släde på Scandinavian Photo. Men nu ser jag att skillnaden på Oggy och CollyComponents/Drylin är i stort sett bara är att de lagt till en skruv i släden att fästa kamerahuvudet på och de har även lagt till två hopfällbara stödben på skenan i en existerande produkt. Och så är släden blå.

 

Oggy Glidetrack:

http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=11281124

 

Så vill ni spara lite pengar och är händiga, go for it.

 

Förresten, att registera företag är inte speciellt svårt: http://www.verksamt.se/

 

Kan inte komma in på sidan. Jag har inte företag utan jag hade tänkt beställa som privatperson.

Länk till kommentar
Share on other sites

@TheQuo: Verksamt.se drivs av tre myndigheter gemensamt, så den siten har väl stängt när det inte är kontorstid? ;)

 

På verksamt skulle du alltså kunna registrera företag, i form av enskild firma, för sådana intäkter du tjänar in på egen hand utan arbetsgivare och då även kvalificera dig till att köpa varor från vissa företag som bara säljer till andra företag. Att ha ett företag för att köpa grejer är inte en dum ide faktiskt.

 

Men å andra sidan ser jag inget sådant villkor på collycomponents webbsite. Det står tex inte i deras leveransvillkor och några köpvillkor hittar jag inte. Så jag vet inte riktigt var du får det ifrån att de bara levererar till företag (eller menade du att man behöver ha företag för att _skicka_ mail till dem)? Har du frågat om du får köpa?

Länk till kommentar
Share on other sites

@TheQuo: Verksamt.se drivs av tre myndigheter gemensamt, så den siten har väl stängt när det inte är kontorstid? ;)

 

På verksamt skulle du alltså kunna registrera företag, i form av enskild firma, för sådana intäkter du tjänar in på egen hand utan arbetsgivare och då även kvalificera dig till att köpa varor från vissa företag som bara säljer till andra företag. Att ha ett företag för att köpa grejer är inte en dum ide faktiskt.

 

Men å andra sidan ser jag inget sådant villkor på collycomponents webbsite. Det står tex inte i deras leveransvillkor och några köpvillkor hittar jag inte. Så jag vet inte riktigt var du får det ifrån att de bara levererar till företag (eller menade du att man behöver ha företag för att _skicka_ mail till dem)? Har du frågat om du får köpa?

 

Det är skicka mail som inte verkar gå om man saknar företag (obligatorisk fält) ska som sagt ringa till dem imorgon för att höra mig för.

Länk till kommentar
Share on other sites

Lite långt att åka från Piteå till Kista. Jag ska ringa till dem imorgon, måndag. Vilken av deras produkter valde ni?

 

 

Den trädje på bilden, han som du ska prata med vet vilken som kamera folk brukar beställa. Men som sagt, om du kände någon i Stockholm område, skulle det göra det enkel för båda. Det är typ att vi försöka beställa ett bunt 500/A4 från Stora Enzo, dem skulle gärna ge oss gratis om vi åkte dit själva ;-), lite överdrivet men nästan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den trädje på bilden, han som du ska prata med vet vilken som kamera folk brukar beställa. Men som sagt, om du kände någon i Stockholm område, skulle det göra det enkel för båda. Det är typ att vi försöka beställa ett bunt 500/A4 från Stora Enzo, dem skulle gärna ge oss gratis om vi åkte dit själva ;-), lite överdrivet men nästan.

 

Tyvärr så är det mest äldre släktingar som bor i Stockholm och jag vill helst inte besvära dem. Men ska höra med vänner på skolan om någon av dem känner någon som kan hämta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det är obligatoriska fält så slog dig aldrig tanken att kanske skriva ett mellanslag i dem (vilket vanligen gör att man kan skicka in sådana formulär), eller frasen "(har inget)" eller "(privatperson)" eller "Omni Consumer Products" eller "Acme AB" eller något annat skojigt? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det är obligatoriska fält så slog dig aldrig tanken att kanske skriva ett mellanslag i dem (vilket vanligen gör att man kan skicka in sådana formulär), eller frasen "(har inget)" eller "(privatperson)" eller "Omni Consumer Products" eller "Acme AB" eller något annat skojigt? :)

 

Jag kom på det. Skrev student i mailet.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Kan tillägga att sådana skruvar man behöver för kameror och stativ mm är antingen 1/4" 20 (dvs kvarts tum med 20 gängor per tum) eller 3/8" med 20 gängor per tum. Affären Sifvert Skruv i Stockholm har sådana (ligger vid Lindhagensplan) http://www.sifvert-skruv.se/ (i andra forum har jag hört att denna affär verkligen kan skruvar...). :)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Tripod_(photography)#Screw_thread (I denna artikel talas om en gammal standard för skruvar som heter BSW, den nyare heter UNC och är kompatibel i alla dimensioner utom 1/2" enligt Thomas på Sifvert Skruv).

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stativgänga (i den talas om UNC istället).

 

Så vad du behöver för en Glidetrack är alltså från Colly då skenan, vagnen som åker, en borrmaskin (gärna pelarborr eller vanlig borrmaskin med pelarborrstativs-tillbehör som kostar 450 spänn på Bauhaus), borra några hål och fäst några UNC- skruvar och muttrar för ditt kamerahuvud och kanske en bricka eller två.

 

För att skenan inte skall tippa över om du inte monterar den på ditt stativ direkt (nytt hål som skall gängas i mitten av skenan, vilket du också kan göra själv med rätt verktyg för någon hundralapp) utan kör den på ett bord eller marken behöver du i ändarna två tvärslåar + gummifötter. (Se bild av det från Scandinavian Photo jag länkar till längre upp). Aluminiumskenor (fyrkantsrör tex), finns på Bauhaus för några hundralappar för 1 meter. Kolla med Colly om de inte har sådana tvärslåar redan i sortimentet. Verkar inte osannolikt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du får förmodligen bäst svar på de frågorna genom att kontakta dem. Eller så klickar du där det står Katalog och klickar vidare där. Jämför med bilden av produkten från Scandinavian Photo så ser du vad som är vad. Eller vill du att någon här på forumet skall ge dig en lista med artikelnummer och priser och förmedla en beställning? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag menade nog att det förväntas att du skall jobba lite själv för att spara pengar på din glide track. Vilket också betyder att du kanske inte skall förvänta dig att någon här i forumet släpper vad de har för händer (filma sitt nästa mästerverk) för att lägga tid på att hjälpa dig att spara pengar. "Artikelnummer till hands" betyder ju i praktiken "någonstans i bokföringen". :)

 

Man kan få bra hjälp i forum som detta, om man som frågeställare håller sig till frågor där det är lätt att hjälpa till.

 

Men begär man sådan hjälp som tar en person tid att svara på, så blir det svårare för de hjälpsamma och därmed betydligt osannolikare att få sådana svar. Speciellt om det är något som bara gynnar dig som frågar (du sparar pengar på svaret) och inte alls den som hjälper till (ingen cred, inget intressant problem att lösa som man kan lära sig något av). Du fattar säkert. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...