Gå till innehåll

Europa karta


revilofoto

Recommended Posts

Hej alla glada!

 

Letar efter en snygg europa-karta, gärna äldre från 60- 70-talet, men även en nyare går bra.

Har en, men den blir "skakig" när jag zoomar in på den. Konturerna flimmrar liksom.

Klipper i Premiere.

 

Kartan ska helst vara gratis, men visst en liten slant kan budgeten tillåta...

 

Några förslag på var jag kan hitta en sådan?

Gärna i hög upplösning, så att man kan zooma in från hela europa och in till t.ex. Estland.

 

Tack så länge!

 

Vänligen

/Oliver

Länk till kommentar
Share on other sites

Wikimedia Commons är ett bra ställe att leta på. Finns mycket som är fritt att använda och en hel del i hög upplösning också.

Här finns Europakartor t.ex.

 

Det är lätt att det blir "flimrigt" när man zoomar och har tunna linjer i en bild. Algoritmerna som zoomar tar inte hänsyn till dem utan det kan skilja sig mellan olika zoom-nivåer. Prova att lägga på ett oskärpefilter för att få det lite mjukare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för tipsen Gutte!

Har provat med lite oskärpa men det blir inte mycket bättre....

Bilderna från länken är inte illa, men något större filer hade varit bättre, och gärna då med äldre kartor...

 

Kom gärna med fler förslag, som sagt det kan kosta en slant, tusing eller så.

 

mvh

/Oliver

Länk till kommentar
Share on other sites

Filma går inte, då jag vill komma riktigt nära, dessutom så vill jag ha den grafiska känslan. Mer proffsigt då... Hastigheten behöver också vara olika, då jag använder samma kartbild vid flertalet tillfällen, tillsammans med speaker.

 

Museum/arkiv kan vara intressant att kolla upp, men frågan är ifall det blir bra med de tunna linjerna...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...