Gå till innehåll

Hjälp med - Pixel Aspect Ratio and Display Aspect Ratio - Produktionsflöde!


kromosom42

Recommended Posts

Någon som vet vart det finns vettig kunskap om detta... har googlat och sökt på forum men jag kanske inte formulerar mig rätt.

 

Har tidigare animerat för uppspelning på dator och farmmför allt 3D animation för webben, men nu ska jag leverera en reklamfilm till tv. De säger att det ser bra ut, men de har fått dra och slita i filmen i något program för att få det att stämma.

 

Jag har animerat och renderat ut i C4D. Klippt ihop animationssekvenserna och adderat ljud i AfterEffects.

 

Så länge jag jobbar i squarepixels går allt bra, men så fort jag byter till något som inte är square så blir den en enda röra av allt.

 

Vart kan jag lära mig mer om produktionsflödet C4D -> Rendering -> AE -> Rendering -> anpassat för TV eller Dator.

 

Tack på förhand.

 

//Jocke

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan även tillägga att jag har använt mig av "pixel aspect ration correction" och ställt "in rätt", tror jag, under Interpret footage i AE.

 

Något som förbryllar mig är följande värden i AE respektive C4D. Varför är de olika?

 

AE: D1/DV PAL Widescreen (1.46)

C4D: D1/DV PAL Widescreen (1.422)

 

Pixel Aspect: 1.422 och 1.46

 

Min bild ser korrekt ut, men den är pixlig, riktigt pixilg, trots att jag kör Full resolution.

 

Tack igen...

Länk till kommentar
Share on other sites

Undrar hur många gånger denna frågan ställts (på olika sätt)... D1/DV PAL har ALLTID en upplösning på 720 x 576 pixlar oavsett om det är 4:3 eller 16:9. Alla program (i princip) körde en PAR (Pixel Aspect Ratio) på 1.422 för 16:9 tills BBC bad Adobe ändra till det korrekta värdet 1.46 (varpå de flesta följde efter senare). Cinema 4D har tydligen inte gjort det.

 

Jag är ingen 3D-snubbe, men de flesta jag känner kör ut 3D-animationer som Square PAR 1024 x 576 (gamla värdet) alt 1050 x 576 (nya värdet) och importerar den i redigeringen i en 16:9 sekvens för vidare bearbetning.

 

- Är filen i Square PAR ska den ha en Interpret footage inställning på 1.0.

- Har du renderat Nonsquare PAR 16:9 ska du ha interpret på 1.46.

- Om du kör en Comp i Nonsquare PAR (D1/DV PAL 16:9) måste du också ställa in AE så så programmet visar PAR Correction. Notera att After Effects gör en ganska dålig "PAR Correction visning" så här kan viss pixlighet uppkomma (utan att egentligen finnas). Via detta script kan man få AE att visa en bättre PAR korrektion (som dock kan stjäla lite kraft): http://aescripts.com/throttle-12/ Återigen: Detta är bara en visuell pixeldefekt i PREVIEW - ej i renderad fil.

 

Enklast är: Fråga "TV" vilket format dom vill ha och rendera i det...

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...