Gå till innehåll

Färg genom filter eller vitbalans?


sluten_cell_nr13

Recommended Posts

Klart att om du kan ragga upp ett ok filter att peta på framför objektivet så får du nog bättre bild än om du vitbalanserar skev eller stukar bilden i redigeringen. Du får ju liksom en optisk och inte elektrisk förvrängning vilket borde vara bra för bildkvalitén. Frågan är om man märker någon skillnad i slutreseultatet. Nackdelen är dock vara att man måste ragga upp ett sådant filter och att det bör ha en trevlig färgton som man vill ha. Men jag tror att färgade filter är att föredra, om inte annat så ser det ju fräckt ut med kompendium och grejer!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, kompendium är tufft. Går det att bygga ett sådant själv månne? Är det speciella kamerafilter som gäller eller kan man köra lampfilter med ok resultat?

 

Problemet är väl att man måste av med det hela tiden för att vitbalansera och hålla på. Fast det är ju iofs enklare och snabbare ändå om man jämför med att "vita" skevt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Med en preset inställning på kameran och lite ljussättning klarar man sig bra tycker jag.. Det är speciella filter som man skall ha, men jag är en sådan som tycker att lite trashiga bilder piggar upp vilket i och för sig gör hela dennhär diskusionen helt onödig. Jag säger ta ett lampfilter och sätt på kameran och se vad det blir. Det blir nog "bättre" att vita snett än att använda färgade lampfilter men jag tror att det kan bli kul och man kan få spännande resultat, så prova och tala sedan om hur det gick!!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Har man bara en färgmonitor på plats så att man verkligen ser vad man gör så går det att leka på ganska mycket.

Antingen vitbalanserar man mot färgade föremål (tapeter, magar tröjor eller vad som helst) eller genom att sätta ett filter framför linsen och vitbalansera mot vitt.

Grundprincipen är att om man vill ha en kallare ton så vitbalanserar man mot något varmt och vice verca.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

I mitt senaste projekt (musikvideo) så vitbalanserade vi mot en röd mapp. Det blev en grymt snygg grön ton! Dock fick vi se till att korrigera ljuset lite i ansikten så att de såg lite mer normala ut.. men bakgrunden blev skitbra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...