Gå till innehåll

Bärbar dator för HD-redigering


out of line

Recommended Posts

Hej

Jag har letat efter bra trådar (även på andra forum) och tro mig att posta en ny är inte mitt förstahandsalternativ. Det är möjligt att svaren på mina frågor finns i andra trådar men jag har inte lyckats hitta dem, eller snarare, jag har hittat så många olika motstridiga svar att jag mest blivit förvirrad.

 

BEHOV: Bärbar dator för att kunna redigera HD-filmer, allt annat jag gör (redigerar bilder, spelar, etc) är sekundärt och om datorn tål HD-redigeringen är jag övertygad om att den tål alla mina övriga önskemål. Jag vill att redingeringen ska fungera hyfsat smidigt men själva slutrenderingen (jag är lite oklar över lingon här) kan få ta lite tid.

 

Ja det måste vara en bärbar!

 

De filmer jag kommer att klippa kommer sannolikt endast att vara ca 5-10 min i taget men vill kunna använda full HD. Jag äger en http://contour.com/camera/hd_spec och 2 olika standardformats-videokameror, en som spelar in på minneskort och en MiniDV-kamera. Inom något år kommer att köpa en ny HD-kamera, lite oklart exakt vilken men det kommer att bli en konsumentkamera, inget proffsverktyg.

 

Jag har förstått att jag egentligen bör välja redigeringsprogram först men jag har inte möjlighet till det eftersom jag inte äger en dator som jag kan testköra på. Hittills har jag klippt i standardformat i Pinnacle 10 och tyckt att det fungerat helt ok, vegas var jag inte jätteförtjust i. Av det skälet är jag mest benägen att välja Pinnacle 14. Jag är inte jätteintresserad av specialeffekter men vill att slutresultatet blir bra och snyggt. Möjligen blir det Premiere Pro CS 4 eller 5 men det verkar onödigt dyrt. Kanske någon har ett bättre förslag?

 

 

BUDGET: Så billigt som möjligt men jag misstänker att det måste bli upp mot 14-15tkr.

 

SYSTEMKRAV: Jag är inte så bra på sånt här och har letat runt lite men inte hittat några entydiga svar (det är därför jag ber om hjälp). Jag är inte helt klar över HD-formaten men det verkar dumt att äga en kamera som spelar in i högupplöst format och sedan inte kunna använda detta.

 

Vad jag förstått så bör man ha:

 

* 4-kärnig processor och jag har uteslutande blivit rekommenderad en Inte Corel i7 när jag pratat med försäljare och kunnigare kamrater.

* Minst 4 Gb RAM, helst mer.

* Hårddisk med minst 7200 varv. Flera hårddiskar i RAID 0 har många många talat om men jag är oklar hur nödvändigt det är om jag endast ska rendera kortare klipp (5-10 min) i taget.

* Vilket grafikkort jag behöver har jag inte lyckats förstå men Adobe verkar bara rekommendera ett fåtal.

* Avseende skärmen har jag läst att jag måste ha 1920x1080 men jag vet inte om det stämmer.

* Som operativsystem tänkte använda Windows 7 64-bit, jag är oklar över om pro är nödvändigt.

* Utöver detta vill jag ha en HDMI-utgång till projektorn och helst en FireWire för att ansluta gamla Mini-DV-kameran.

* Blue ray brännare är ett plus men ingen nödvändighet men i så fall behöver jag en dvd-brännare.

 

 

Första frågan är viktigast - Är detta en korrekt spec för HD-redigering?

Saknas något? är det overkill? Borde jag satsa på en enklare dator istället?

Helst vill jag ju inte lägga ut pengar i onödan.

 

Andra frågan är - efter att ha lagt in detta i prisjakt får jag:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=635245,678319

 

Kan någon rekommendera någon av dessa eller något annat - vad, varför?

 

 

Med förhoppning om hjälp,

Martin

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag redigerar det mesta jag gör i videoväg på bärbar dator, främst HDV men enstaka AVCHD också. Längsta projekten är 120 min HDV.

 

Jag har inte FW på nya bärbara datorn, men ett Expresscard med FW, och det fungerar bra.

 

Program är Sony Vegas 8, men jag ska uppdatera till 10 nu när det kommer i oktober.

 

Datorn är en Acer, processor D2C P8700, 4 GB ram, och 160 GB SSD-disk. Win Vista Business. BD-brännare. Sony Architect för BD (och så småningom för DVD) och Adobe Encore under utfasning för DVD. Datorn kostade 4900 kr, sen 4000 kr för 160 GB SSD (250 GB som satt i fungerar men jag ville ha tyst stötsäker dator) och 2000 kr för interna BD-brännaren. Datorn har DVI-utgång, och det fungerar med HDMI-konverter mot TVn, men jag har inte använt det så länge.

 

Extern USB-disk kan anslutas vid behov, 5400 rpm klarar HDV utan problem med ovanstående dator. Projekten backuppas på NAS under arbetets gång.

 

Vi har en enklare Acer också med klenare processor och 2 GB ram hemma, har inte specen i skallen nu, men jag har gjort 1½-timmars projekt både DV och HDV på den innan jag flyttade över programmen till ovanstående dator.

Länk till kommentar
Share on other sites

OK

Så om jag sammanfattar så krävs det alltså:

 

2 eller 4-kärnig processor (Pinnacle skriver minst 2,66 för 2-kärnig)

4 Gb RAM

DVI eller HDMI

 

Men hur är det med skärm - har det någon som helst betydelse?

Grafikkort - några krav?

 

SSD känns tyvärr inte ekonomiskt motiverat ännu men det låter klokt när (om) de sjunker i pris.

 

Det låter ju som att tex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=659937 skulle kunna vara ett hyfsat alternativ? - den saknar förvisso Expresscard men den gamla kameran är ju på utfasning och nästa blir en modell med USB-anslutning.

 

Missar jag något? borde jag satsa på en i7 i alla fall?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 4 veckor senare...

Hej!

 

Har funderingar på att också köpa en bärbar dator för redigering.

 

Har kört PC nu i några år och tänkte testa Mac.

Kollar på en MacBook Pro 15" för att använda till redigering.

 

Mina specifiktioner;

2.66GHz Intel Core i7

4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB

500GB Serial ATA Drive @ 7200 rpm

 

Men jag sitter lite och funderar på vilken typ av skärm, Glossy Widescreen, Hi-Res Glossy Widescreen eller Hi-Res Antiglare Widescreen, som är bäst om man ska ha datorn för redigering?

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

...

Men jag sitter lite och funderar på vilken typ av skärm, Glossy Widescreen, Hi-Res Glossy Widescreen eller Hi-Res Antiglare Widescreen, som är bäst om man ska ha datorn för redigering?

 

/Jesper

 

Beror lite på tycke och smak, men antiglare är behagligare att jobba med om man sitter i kontor eller miljöer med varierande ljus.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
HPs datorer brukar vara lite hafsigare på något sätt, inte samma kvalitetstänk som andra stora märken. Om du prompt måste köra PC, välj någon lämplig Vaio som passar dina behov.

Det beror lite vad man köper för modell. Vaio är bra, men ger inte lika mycket kraft/krona.

En Mobile Workstation med Quadro 5000M hade ju inte varit fel. Ligger liite över budget dock...

Länk till kommentar
Share on other sites

HPs datorer brukar vara lite hafsigare på något sätt, inte samma kvalitetstänk som andra stora märken. Om du prompt måste köra PC, välj någon lämplig Vaio som passar dina behov.

 

Förstår inte vad du menar? Har du jobbat på HPs Elitebooks? De brukar hålla helt OK kvalitet och är oftast genomtänkta. Man kan ju inte jämföra dem med Pavilions och Probooks.. Man får ju som vanligt vad man betalar för...

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Har funderingar på att också köpa en bärbar dator för redigering.

 

Har kört PC nu i några år och tänkte testa Mac.

Kollar på en MacBook Pro 15" för att använda till redigering.

 

Mina specifiktioner;

2.66GHz Intel Core i7

4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB

500GB Serial ATA Drive @ 7200 rpm

 

Men jag sitter lite och funderar på vilken typ av skärm, Glossy Widescreen, Hi-Res Glossy Widescreen eller Hi-Res Antiglare Widescreen, som är bäst om man ska ha datorn för redigering?

 

/Jesper

 

Som alla andra tycker jag också att glossy egentligen är sämre än antiglare, men tycker dock att det inte gör så mycket då du bör ha en extern skärm för att ha lite bättre koll på produktionen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Förstår inte vad du menar? Har du jobbat på HPs Elitebooks? De brukar hålla helt OK kvalitet och är oftast genomtänkta. Man kan ju inte jämföra dem med Pavilions och Probooks.. Man får ju som vanligt vad man betalar för...

 

Har inte jobbat på Elitebooks, sant. Men när HPs datorer i övrigt präglas av ett kasst tänkt vad gäller kompatibilitet och byggkvalitet så antog jag att det samma gäller deras dyrare modeller.

Länk till kommentar
Share on other sites

Egentligen så tycker jag att en 13" macbook pro för strax över 10000:- är en riktigt prisvärd dator att redigera HD på. Imovie ingår som du kan pyssla med från start. Du får pengar över till en extern HD med FW800. Du får också pengar över till en extern skärm typ HPs billiga IPS-skärm ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=580584 ). Sedan kan du uppgradera till final cut express / Pro om su vill. Dessutom är datorn relativt lätt att sälja om du upptäcker att du behöver mer kräm i den. Dock är en MBP 13" inte mycket att spela på..

Länk till kommentar
Share on other sites

Kraft/krona på papper och i verklighet är en hel annan sak. Vaio-datorer är lite mer genomtänkta där all hårdvara fungerar bra tillsammans.

 

Då ska du nog prova HPs EliteBook mobile workstations. De är dessutom certifierade av de större företagen att köra deras redigeringsprogram.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med Kimster. Kör en HP Elitebook 8730w och Windows 7 64. Inte lika "smidig" som Macbook Pro'n, men QuadCore CPU med 8GB ram i laptop är nice... Är precis lika stabil som Mac: en.

 

//Max

 

Håller som jag tidigare sagt med om att HPs Elitebooks är bra burkar men får man en sån för 14-15000?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...