Gå till innehåll

Encore, rörlig meny


Orby

Recommended Posts

Hej,

 

Har letat med ljus och lykta efter en tutorial där jag kan se hur man gör en rörlig meny i encore.

 

Det jag vill göra är: När man startar filmen så är det en bild som bakgrund, sedan kommer det in en bild från sidan och så ploppar knapparna fram med, film, kapitel osv.

Om man väljer kapitel, så åker bilden ut igen och kapitlen kommer upp nerifrån.

 

Har lagt in olika bilder efter varandra, och då man klickar på kapitel så hoppar den över till kapitelsidan, men det blir svart en halv sekund emellan, gillar inte det.

 

Vill få menyn mer rörlig, någon som vet hur man gör eller var jag kan hitta mer information?

 

Tack! Mvh Göran

Länk till kommentar
Share on other sites

Det som ska spelas upp innan huvudmenyn kommer fram gör du en video av, lägger in i en timeline och sätter som "firstplay" (högerklicka på timelinen i projektlistan) och sätter huvudmenyn som end action.

 

Övergångar lägger du till på respektive knapp under transition. Gör en video med övergången fram till nästa meny och lägg in här.

 

Ska det röra sig under tiden knapparna syns eller ska du ha en statisk bild med knappar?

Rörlig bakgrund lägger du till under properties/motion när du har framme din meny. Videofilen ersätter bakgrundslagret i din meny.

 

Observera att knapparnas position är fast i en meny. Men du kan ha en osynlig knapp och animera bakgrunden. Markeringen av en aktiv knapp blir dock statisk.

 

Övergångarna får du göra i något annat program förslagsvis AE eller PremierePro (då kan du importera projekten utan att rendera först).

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanon, tack, kan det du skriver i början / slutet, men aldrig lagt in en video som ersätter bakgrunslagret.

 

Ang det du skriver i övergångar lägger du till på respektive knapp, menar du att man har en rörlig film bakom menyn och då man klickar på en knapp så startar en annan film, text, i den första filmen så kommer en bil in och då man klickar på en knapp så startar en annan film och bilen åker ut och den "riktiga" filmen startar, bara så jag är med...

 

Måste hem och testa ikväll!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...