Gå till innehåll

Modifiering av gaten (SuperDuper8)


D_Odell

Recommended Posts

SuperDuper8 modifikation

 

Då var det dags för ytterligare en modifiering av Beaulieukameran. Denna gång handlar det om anpassningen till 1.78:1 eller för den

delen till 1.85:1. Allt handlar ju bara egentligen om att man vill använda alla upplösning som finns på den lilla filmytan. Här nedan ser

ni hur den såg ut idag 26/9 några dagar innan operationen.

 

http://img832.imageshack.us/img832/2571/freliten.jpg

 

SuperDuper8, MAX8, vilket namn man nu väljer att sätta på denna modifikation så är det en senare påkommen operation som gör vad

Super16 gjorde för 16mm formatet. Genom att ta bort området som tidigare var reserverat för ljudinformationen, så fylls nu bilden ut

med närmare 30% mer upplösning. För som du ser här så är filmgaten ju närmast kvadratisk. Dock när man får negativet från fram-

kallningen så har den mer horisontell upplösning än vertikal.

 

Här kan ni se filmaterialet hur det blev efter modifikationen:

 

http://img267.imageshack.us/img267/2213/75305470.jpg

 

http://img209.imageshack.us/img209/5092/53756111.jpg

 

http://img442.imageshack.us/img442/5645/42073270.jpg

 

(kan starkt rekommendera att ladda ner filen istället för att se den hos Vimeo)

 

Alles gött!

Länk till kommentar
Share on other sites

I princip alla ställen med en riktig filmscanner kan scanna "superduper8"-film, bl.a. Uppsala Bildteknik (hutlös självreklam). Vad som sedan är dyrt/hutlöst är förstås en bedömningsfråga.

 

Angående att modifiera Beaulieu, är det inte något problem med spegeln/slutaren, att den inte är tillräckligt bred för modifieringen? Möjligt att jag minns fel, men det är någon liten klocka som ringer i bakhuvudet om det i alla fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Problem med slutare har jag inte läst mig till, finner du något så posta det gärna! Men eftersom Pro8mm gör modifiering av Beaulieu flytande så antar jag att de är kompatibla, dock med det extra arbete nedan:

 

Problemet jag har hört är att det krävs av att teknikern centrerar om objektivet efter att ha breddat gaten. Något som kan vara svårt att få exakt. Dock har jag mina förhoppningar att det utförs exakt.

 

Ha det!

Länk till kommentar
Share on other sites

...eftersom Pro8mm gör modifiering av Beaulieu flytande så antar jag att de är kompatibla...

 

Hmmm, du har rätt. Kanske det var Beaulieus 16mm kamera som inte går att göra till super-16, och jag blandar ihop de två? Hittade stöd för det här: http://reviews.ebay.com/Choosing-a-16-mm-camera_W0QQugidZ10000000004563226 "The Beaulieu cannot be converted to shoot Super 16."

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Har fått igen kameran nu. Ska ut imorgon och filma en rulle 50D av Pro8mm ompacketerade filmer. Hoppas på att kameran visar sig vara i ett lika fungerande skick och att inte objektivet utger för mycket vingetering, eftersom gaten breddats och mer ljus träffar filmytan. Har någon en önskan på vad som ska filmas så hör gärna av dig innan 13. Annars blir det några närbilder, panoreringar och någon totalbild. Återkommer med foto och film inom kort.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Halloy!

 

Filmen framkallades nu hos Andec, så inom en månad kan vi se ett resultat.

Vad det gäller modifieringen så uttryckte Björn att det var ett test och priset kunde inte sättas på hur många timmar det tog att göra.

När jag sätt resultatet och ifall det inte skulle behöva justeras något, så hamnar priset mellan ~1000-3000kr. Men det är inte breddningen av gaten som tar tid utan det är centreringen av objektivet inför den nya mittpunkten.

Gaten är som man kan se på internet bort sågad/filad på insidan av kameran. Bifogar en bild inom kort.

 

Allt gott!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det ända jag kan tänka mig är att eftersom just Beaulieukamerorna kräver att man centrerar om objektivets linselement så är det en lite större procedur än om du gör det med tex Canon 1014/814 eller Nikon R10. Där linsen täcker en breddad gate. Eftersom det inte är en standard operation att göra för Beaulieu så antar jag att det är en operation som inte är lite "enkel" som det är för honom att serva en Beaulieu av ZM sort, som säkert är vardagsmat.

 

Men när jag får tillbaka negativen så ska Kent i Uppsala få skanna dem så märker vi vad kameran presterar.

 

Vänligen,

David

Länk till kommentar
Share on other sites

Problem med slutare har jag inte läst mig till, finner du något så posta det gärna! Men eftersom Pro8mm gör modifiering av Beaulieu flytande så antar jag att de är kompatibla, dock med det extra arbete nedan:

 

Problemet jag har hört är att det krävs av att teknikern centrerar om objektivet efter att ha breddat gaten. Något som kan vara svårt att få exakt. Dock har jag mina förhoppningar att det utförs exakt.

 

Ha det!

 

Hej Odell. Denna åtgärd gjorde en kille i Alvesta som heter Knut Harsten på min dåvarande Beaulieukamera 4008 ZM2 för flera år sedan. Jag tror han blev tvungen att omcentrera optiken Beaulieu Optivaron 6-66mm och han utnyttjade den delen av filmen som du skriver om, alltså där magnetspåret låg på ljudfilmen. Intressanta minnen fr. en för mej svunnen epok. Men som jag ibland får ett sug efter.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Härligt och kul! Ser själv dock när man kollar på det att jag tycker nog det är lite för mjuk fokus. Som antingen beror på att jag satte fokus fel under inspelning, eller det mest krongliga, att den måste tillbaka til Björn på service för att justera avståndet mellan filmplanet och objektivet som på Beaulieu ZM exakt ska vara: 17,62 mm så det är ju ett känsligt område... Men vi får se vad experten säger.

 

Och extra kul blir det om du Kent får uppgradera och därigenom kan skanna hela filmytan som modden gör.

 

Ha det!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...