Gå till innehåll

hjälp med datorbygge


palle

Recommended Posts

som rubriken lyder behöver jag hjälp med vad som behövs för att bygga ihop en burk som klarar HD-redigering. Filmar med Canon 550D... jag kan inte särskilt mycket om vad som behövs i burken för att det ska funka, eller rättare sagt kan jag nästan ingenting!

 

Jag har utgått lite från en dator på scandinavian photo.

 

Processor: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-960 (5500:-)

Minne: Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 (749:-) går det att trycka i 3st?

Grafikkort: ? har ingen aning

Ljudkort: ? har ingen aning

Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD3R, X58 (2100:-)

Hårddisk: Western Digitial Caviar® Green 2TB 960 (1.000:-) går det att trycka i 2st?

DVD/Blu Ray: är det viktigt med blu ray? eller räcker det med dvd brännare?

 

ville från början inte lägga mer än 10.000 på burken men jag inser att den kommer ligga på 15-20.000 minst.

 

vad behövs mer för att få ihop en komplett dator? något som behöver bytas ut?

 

all kritik uppskattas!

Länk till kommentar
Share on other sites

Du måste definitivt har mer än en hårddisk i systemet. För videodata (alla videoklipp och buffer) skall ligga på en annan disk än den disk som system och programvara ligger på - i vanliga fall C. Det räcker inte med att dela en stor disk i flera partitioner utan det krävs att det är två fysiskt skilda diskar. Du bör alltså ha en tillräckligt stor låda så att det finns plats. Själv har jag sex diskar i min.

 

Om du skall jobba med HD är det tveksamt om en vanlig extern disk hänger med i själva redigeringen.

 

Vad gäller grafikkort finns det krav på det för en del program bl a Adobe After Effects där den senaste versionen har stränga krav. Det finns ett inlägg här på forumet om detta av Max dä han nämner några rekommenderade modeller.

 

Tänk också på att du behöver ett rejält kraftaggregat om du har flera diskar, kraftfullt grafikkort och maskinen arbetar för fullt. Det blir varmt!

 

Det är inte fel att ha gått om minne men du behöver nog inte 12 GB i nuläget.

 

Däremot bör du satsa på Windows 7 64 bit för att kunna hantera allt minne och dessutom kommer allt fler program för 64 bitar som t ex After Effects CS5 och Adobe Premiere CS5. De flesta 32-bitars program fungera i regel i 64-bitars miljö om de inte är alltför gamla.

Länk till kommentar
Share on other sites

Programmet behöver plats för att spara arbetsdata i en buffert. Var den skall ligga bestämmer du i regel själv i programmets inställningar. Välj då en annan disk än den som ditt system och dina program ligger på.

 

Windows använder också extra diskutrymmer för tillfällig lagring i det som kallas växlingsfil. Om du inte gör något så bestämmer Windows själv hur stor den bör vara och lägger den på systemdisken. Detta kan du ändra på i kontrollpanelen och bestämma storlek och plats. Normalt behöver du inte ändra något.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har försökt läsa och förstå vissa trådar om grafikkort... en del som rekomenderas för redigering hittar jag inte på komplett. Här är två st jag kikat lite på, det ena är CUDA vilket tydligen ska va bra.

 

Gainward GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA eller XFX Radeon HD 5750 1GB GDDR5?

 

Är geforce-kortet värt en extra 1000-lapp? eller finns det något annat som är mer prisvärt?

 

är det smartare att beställa 'Sparkle Geforce GTX 470 1280MB GDDR5, (607Mhz), 2xDVI, mini HDMI, HDTV, with Cuda' separat från en annan sida?

 

om jag förstått det rätt så behöver jag inget ljudkort då det redan finns ett i moderkortet jag tänkte skaffa, eller?

 

tack igen för era svar!

 

EDIT:

Fundera över videoformat och vad du ska göra (enkla filmer eller feta VFX-filmer), bestäm mjukvara, sen dator och konfiguration.

 

/Max

 

Arbetar knappt något alls i AE så några feta VFX-filmer är väl inte tanken. Datorn ska klara att redigera HD i premiere/FCP utan några problem.

Länk till kommentar
Share on other sites

PPro CS5 med nVidia 460 CUDA = Det mesta av effekter i realtid. 470-kortet är inte certifierat för CS5. Det mesta som grafik, färgkorr, etc går i realtid. Antal lager i realtid (framförallt för AVCHD) beror till stor del på din CPU då videoklippen dekodas av just CPU:n.

 

PPro CS5 med ATI-grafikkort: Allt görs i mjukvara, dvs ingen hårdvaruacceleration, stor skillnad om du klipper ex Canon 5D/7D/550/etc eller AVCHD.

 

Lite "basic" tester för exporttider: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=27695

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

SOOOOOOOOORRY.... självklart.

 

470 certat. INTE 460 eller 480.

 

Hjärnsläpp.

 

//M

 

 

Max, du skrev till mig i ett tidigare inlägg att jag borde skaffa 480 om jag ville införskaffa mig CS5.

Nu säger du att det inte är certifierat för det.

Är det jag som blandar ihop orden eller nämnde du fel grafikkort till mig?

 

 

/Anton

Länk till kommentar
Share on other sites

Det fungerar med 480 och går rätt ok men du måste lura CS5 lite för att det ska tro att 480 är certifierat. Det sker så klart på egen risk, men det är många som gjort det med bra resultat.

 

De certifierade korten har testats rejält och cs5 har uppdaterats för dessa för att minimera konstigheter. 480 och 470 är snarlika så det ska nog inte vara några större problem.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Skulle följande funka tror ni?

 

Processor: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-960 (5500:-)

Minne: Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 (749:-) 2st

Grafikkort: Gainward GeForce GTX 470 1280MB PhysX (2190:-)

Ljudkort: -

Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD3R, X58 (2100:-)

Hårddisk: Seagate Barracuda® 7200.12 1TB (515:-) 3st

Chassi: Cooler Master CM 690 II Advanced Svart (898:-)

Windows 7 64bit (1500:-)

--

Totalt: ca. 15.000:-

 

Rekomenderas Windows 7 Home eller Premium? spelar det någon roll i redigeringssyfte?

 

Behövs det fler fläktar?

 

Ytterligare en dum fråga - Någon skrev att det behövs ett rejält kraftaggregat... räcker det inte med att plugga in den här datorn i väggen alltså?

 

Eller skulle det helt enkelt vara bättre med en mac för 15-20.000:-

 

Om någon är ny i tråden så är syftet att redigera 550d video på.

 

Ursäktar alla frågor men när jag lägger så mycket pengar för en dator vill jag att det ska bli rätt och så bra som möjligt :)

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle följande funka tror ni?

 

Processor: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-960 (5500:-)

Minne: Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 (749:-) 2st

Grafikkort: Gainward GeForce GTX 470 1280MB PhysX (2190:-)

Ljudkort: -

Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD3R, X58 (2100:-)

Hårddisk: Seagate Barracuda® 7200.12 1TB (515:-) 3st

Chassi: Cooler Master CM 690 II Advanced Svart (898:-)

Windows 7 64bit (1500:-)

--

Totalt: ca. 15.000:-

 

Rekomenderas Windows 7 Home eller Premium? spelar det någon roll i redigeringssyfte?

 

Behövs det fler fläktar?

 

Ytterligare en dum fråga - Någon skrev att det behövs ett rejält kraftaggregat... räcker det inte med att plugga in den här datorn i väggen alltså?

 

Eller skulle det helt enkelt vara bättre med en mac för 15-20.000:-

 

Om någon är ny i tråden så är syftet att redigera 550d video på.

 

Ursäktar alla frågor men när jag lägger så mycket pengar för en dator vill jag att det ska bli rätt och så bra som möjligt :)

 

Tack på förhand!

 

 

 

Köra på 12gb minne när du ändå handlar nytt. Minne kan man aldrig få för mkt av. Ja har nu 8gb men ska uppgradera till 16gb. 3st funkar finthttp://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=605846

 

Kraftaggregat = nätaggregat = strömförsörjning till datorn. Typ ett sånt här hade nog funkat bra.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340678

 

 

Många fläktar i chassit är ju bra. Kan aldrig bli för bra kylning. Se till att få bra flöde på luften. De brukar rekomenderas att man har flöde in fram och flöde ut högt upp bak eller i topp.

 

Sen så skulle ja satsa på en bättre kylare till processorn ifall du ska klocka den. Själv använder ja en Corsair H50 i Push and Pull konfig. (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=502731).

 

Ja gillar Samsungs diskar så 3 sånna här hårddiskar (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=496258) plus nån SSD disk som systemdisk. Vet dock inte vilket märke som är bäst i dagsläget.

 

Skulle inte en i7 950 räcka? Där sparar du ju lite pengar jämfört med en 960. De enda ja kan se som skiljer är att 960 har lite högre klock. Och de spelar ju ingen roll iom du ändå klockar processorn.

 

Grafikkort. Ja ska köpa ett gtx 470 ja också då ja skaffat Premiere Pro CS5. Ja har tittat mkt på Gainward Good/Golden Sample kortet. Lite klockat jämfört med orginal/reference korten. De har även en annan kylare som gör att kortet går svalare och tystare.

 

Detta: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=600363

 

 

Du kan gå in på sweclockers forum och läsa väldigt mkt nyttigt. Du kan även få mycket hjälp där med frågor om diverse saker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Köra på 12gb minne när du ändå handlar nytt. Minne kan man aldrig få för mkt av. Ja har nu 8gb men ska uppgradera till 16gb. 3st funkar finthttp://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=605846

 

Måste man inte köra minnena 3 och 3 på det moderkortet? Dvs antingen 6, 12, 18 eller 24 GB.

Länk till kommentar
Share on other sites

jo de måste man om man har socket 1366..därför ja skrev att han ska köra med 3st 4gb stickor. för vill han sen uppgradera så är de bara att köpa 3 till så får han 24gb minne. 1366 är ju triple channel så de är ju antingen 3.6.12.24 el 48gb minne som gäller.

 

Jag som kör med socket 1156 har ju dual channel. då blir det antingen 2.4.8 el 16gb minne.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar så mycket goffemannen! fick mycket mer info men nu börjar jag fundera på om jag verkligen ska beställa... det är ju mer än vad jag trodde... jag är ju total noob på det här med vad som ska va i datorn. Trodde det räckte med att ha alla komponenter... men sen är det extra fläktar och kraftaggregat osv... haha! Fick nog mer kött på benen än jag hade hoppats på.

 

Får fundera någon dag och återkomma... men jag är grymt tacksam för alla som lagt tid på att hjälpa mig reda upp detta problem jag har... och fortfarande har till viss del :)

Länk till kommentar
Share on other sites

inga problem. Kul att man kan hjälpa någon iaf. Vet själv hur det är när man är nybörjare på saker. Ett alternativ om du inte känner dig säker på att bygga ihop en dator själv är att kontakta Inet.se. De kan hjälpa dig med vilka komponenter du behöver och kan även sätta ihop att åt dig.

 

http://www.inet.se/artikel/9990250/byggnation-av-dator-med-valfria-delar

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Är fortfarande osäker på vad jag ska köpa... kollade lite på scandinavian photo och hittade den här datorn:

 

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=11367883

 

Ligger ungefär i samma prisklass... men hur mycket 'mindre' dator får jag egentligen för pengarna? eller ska jag ta kontakt med inet och låta dom bygga ihop min burk.

 

lutar åt pc just nu men är fortfarande osäker på om man kanske skulle köra mac... har ju haft en tidigare som jag var nöjd med...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...