Gå till innehåll

Min filmprojektsplan, behöver råd


jonasfilm

Recommended Posts

Voodoo medlemmar,

 

Detta blir mitt första inlägg. Mitt namn är Jonas och jag tänkte diskutera frågor jag stött på i förberedelse inför min framtida film.

 

Det är nämligen så att jag har skrivit klart ett filmmanus som jag bestämt mig för att jag tänker regissera. Jag ska även påpeka att jag aldrig tidigare producerat eller regisserat en långfilm eller sålt ett filmmanus. Har läst flera böcker om filmproduktion som ibland känns lite otidsenliga och väljer därför att förklara mitt scenario här nedan.

 

Manuset befinner sig i sitt slutliga 4e draft och handlingen tilltalar den svenska moderna människan i storstäderna. Manuset är godkänt rent tekniskt utformat. Manuset har lästs av 3 oberoende personer och godkänts av samtliga som ett spännande och annorlunda manus, samtliga var positivt överraskade. Samtliga har även för principens skull satt en kråka på att dom läst manuset och lovat att inte tala om den.

 

Min första fråga är vart jag bör registrera mitt manus för att skydda den?

 

Budgeten för denna filmproduktion är låg (ungefär samma som Nolans första rulle 'the following') och allt är eget kapital, och kan jag få tag på ytterligare kapital genom privata investerare eller filmstöd så gynnar det bara produktionen. Jag är en drömmare men framför allt en realist och utgår därför från att filmen inte fångas upp av ett produktionsbolag eller får extra filmstöd. Om jag tvingas göra filmen själv utan ett utomstående produktionsbolag i ryggen bör jag då undvika att ta in privata pengar för att undvika rättstvister, etc om låt oss ponera filmen går bra? Realisten i mig som talar.

 

Jag tänker iaf. under en period försöka sälja endast manuset till ett produktionsbolag. Bör jag även ta hjälp av min affärsplan/actionplan som jag skrivit som innehåller en realistisk och koncist idé för hur filmen är tänkt att produceras, tid/budget, marknadsföring, olika utgångslägen, samt diverse produktförsäljning i syfte att öka återkastning, etc.?

 

Är detta rätt väg att gå då jag saknar branschbakgrund/kontakter eller bör jag försöka anlita en ''manus-agent'' även om jag bara har ett manus i bagaget? Risken vid försäljning är att jag inte får regissera den? Skulle jag behöva göra filmen själv så vill jag fokusera på regin och kan därför tänka mig att fiska upp en elev-producent på en svensk filmskola, vad anser ni om denna väg?

 

Är det ens någon idé att pitcha utländska produktionsbolag/filmstöd om filmen ändå ska produceras i sverige på svenska?

 

Tror det var Spielberg som gav rådet till en ung filmelev att först av allt söka distributionsrättigheter med manuset innan något annat då detta skulle stärka filmens utgångsläge när man pitchar hos produktionsbolag/filmstöd. Nu talar vi dock om det svenska filmklimatet, därför undrar jag om det vore smart att följa Spielbergs råd?

 

I min produktionsplan/actionplan har jag i min budgetkalkyl noterat att jag kommer att betala (skriver i korta drag) a-foto, hyra utrustning, mat, kostymer, transportering/resor. ljud/klippning får jag gratis hos några proffs. Mina skådisar som jag tillfrågat är villiga att arbeta portfolio-for-time och nära vänner kommer att assistera gratis på plats.

 

Filmen är tänkt att spelas in med en RED kamera. Vet ni om jag behöver pröjsa en 'digital to 35 film' transfer eller om detta sker efter att den pitchas hos distributörer eller visas på en festival och någon vill handla filmen?

 

Jag har givetvis som plan att genom en oerhört skicklig reklamkupp skapa en viral kampanj på nätet för att fånga upp ett intresse/uppståndelse hos vanligt folk, bloggare, samt media, när filmen är klar.

 

Nu till det intressanta; bör jag lägga ut filmen på filmens hemsida i låg/medel/hög kvalité med olika subs så att den kan ses gratis över hela världen och därmed fångas upp av filmkritiker, nätverk, forum, etc och cirkulera fritt och då också göra mig hörd och sedd av filmbolag/producenter, branschfolk som kan gynna en fortsatt karriär. (Min prioritet är inte att bli rik på filmen, men att synas och skapa mig ett namn i en tävlingsinriktad och mättad industri så att jag kan fortsätta göra fler filmer.)

 

ELLER..

 

(och vi resonerar som så att jag gjort filmen på eget kapital med hjälp av en ung lovande producent)

bör jag då istället för att lägga upp fillmen på nätet när filmen är färdig pitcha om distributering hos svenska distributionsbolag och annars skicka den till dom 10 stora filmfestivalerna i förhoppning om att den ska visas på åtminstone 1?

 

Det finns väl ingen poäng i att skicka in den till filmfestivaler för att även där skapa en buzz om jag redan lagt ut den på filmens hemsida då den blir ogiltig? Jag vill minnas att en av Bergmans rullar skulle men ej fick nomineras till bästa utländska då den redan haft förtittspremiär i stockholm månader innan.

 

Jag kanske rent av bör satsa på att försöka få distributering på hemmaplan först medan jag skickar in den till filmfestivalerna och om allt skiter sig och jag varken kommer in på en festival eller har en köpare så slänger jag upp reklamkuppen och marknadsför den på egen hand genom att visa den gratis på nätet. låter smartast va?

 

Bör jag starta ett AB kring denna enskilda film hur jag än väljer att gå? Bör jag endast starta ett AB efter att jag fått tvär-nej från alla produktionsbolag och tvingas göra den själv?

 

Hur tycker ni jag bör deala med en producent-elev rent ekonomiskt/vinstmässigt om jag tvingas regissera den själv och han inte har något investerat förutom tid/arbete i filmprojektet?

 

Om jag registrerar ett AB och gör detta 'professionellt/for-profit' så måste jag producera efter svensk lagstiftning va? dvs. viss minimi-lön för skådisar, inte filma mer än x antal timmar? Hur kan jag kringgå allt detta och ändå "keep it real?" Hur gjorde alla proffsen i sina första filmer som oftast hade sjukt låga budgets?

 

Jag skriver allt detta då klockan är fruktansvärt sent men jag hoppas jag inte gjort mig själv alltför oförstådd, informera mig gärna om sådant jag glömt som är viktigt. Jag är för övrigt väldigt tacksam och nyfiken på era svar.

 

tack på förhand,

Jonas

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan ju reda ut lite småsaker först.

Tänker du sälja manuset kommer du inte få regissera den, det kan jag säga med största säkerhet. Ingen kommer köpa ditt manus, bara för att sedan låta dig (en person utan tidigare filmer i bakluckan) skapa den.

Marknadsplan mm är helt oanvändbart om du säljer manuset, då allt detta är individuellt - Däremot kan jag tänka mig att en breakdown av manuset skulle ge ett litet plus i kanten (litet).

 

Digital to Film transfer är inte något du bör göra innan du blir ombedd att göra så. Projektion av digital media blir alltmer vanlig även på välkända festivaler - Och en transfer är inte billig. Ska filmen upp på nätet finns det inte heller någon poäng i detta.

 

Att ta hjälp av en upcoming producent är en rolig tanke - Men då krävs det att det finns något för denne personen också. Gör du en film som inte drar in några pengar blir det klurigt - Speciellt när det inte finns några garantier för festivalvisning heller, och utan tidigare filmerfarenheter blir det inte lättare.

 

Lägger du ut filmen på nätet kan den ogillas av vissa festivaler då en hel del har som regel att filmen inte får visats tidigare. Speciellt med tanke på att flera välkända festivaler är platser där du kan fixa distributionsdeals - Men finns filmen på nätet så är det svårt.

---------

 

Frågan är hur du känner dig. Tycker du att manuset du har är riktigt riktigt bra? Isåfall skulle ju jag rekommendera att du helt enkelt la det åt sidan ett tag, och försöker öva upp din färdighet i andra projekt - Kortfilmer mm. Man lär sig så otroligt mycket varje gång, och inte alla gånger blir slutresultatet så bra. Det känns ju inte kul när man gör en produkt, lär sig så otroligt mycket under resans gång och sen i slutändan inser att man kunnat göra det så mycket bättre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...