Gå till innehåll

Ingen oändlig fokus med DIY 35mm Dof adapter?


Raw

Recommended Posts

Hejsan Allahopa:)

 

Jag har nyss gjort min första testfilmning (eller nu idag då de var ljust) på lite natur utanför mitt hus:) jag har en Canon HV30 med en adapter jag byggt själv med delar från Jetsetmodedels. Jag vart förvånad över att de vart så skarp bild, MEN ...när jag ska fokusera på saker långt bort så räcker liksom fokusen inte till. De finns ingen oändlig fokus längre när jag försöker fokusera vilket gör att hur jag än gör så blir t.ex. träd och berg långt borta aldrig helt i fokus, även fast föremål i förgrunden blir hur skarpa som helst.

 

Är det någon som har något svar på varför det är såhär och hur man kan lösa det?:)

 

(btw, jag använder Canon extension-tube så jag kan använda Canon objektiv med adaptern, men jag har nu en adaptering från Canon till M42 som sitter på vilket gör att jag kan använda M42-objektiv och de var även de jag använde när jag testfilmade)

Länk till kommentar
Share on other sites

Exakt.

Flytta mattskivan lite närmare canonobjektivet, dvs framåt.

Här är avstånden som gäller ink. ev adaptrar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Flange_focal_distance

 

/KN

 

Oj, det blir nog väldigt svårt att flytta mattskivan framåt :/ Jag har beställt ett "set" å lite egna grejer som jag byggt ihop ifrån Jetsetmodels. Jag skrev till Daniel som driver Jetsetmodels och sa att jag har några M42-objektiv som jag vill använda och då sa han att jag skulle använda Canon Tuben. Anledningen var att Canon EF var den tup av dom som fanns som hade kortast Focal Flange vilket gjorde att jag kunde köpa en Canon EF till M42 adapter (en liten ring bara) Men tydligen var väl de för mycket, liksom att de puttade bak M42-objektivet för mycket.

 

Så jag får väl slänga ut mina Pentax M42-okjektiv och införskaffa Canon EOS EF objektiv, dock kommer de bli dyrt:(

Länk till kommentar
Share on other sites

Men du har väl en mattskiva som bilden hamnar på väl? den i tuben? för den kan man ju flytta framåt respektive bakåt. I och med att du har fixat m42 gängan osv så måste du justera den så det blir rätt längd och då får du fokuset perfekt igen.

 

mattskivan går inte att flytta framåt eller bakåt:) Jag har köpt en färdig mattskivehållare med redan fixat Focal Flange för Canon EF. Canon EF är en av det objektivserier som finns som har de kortaste fokuseringsavståndet vilket gör att man kan sätta på en adaptering från Canon EF till M42 och sen använda M42 objektiv. Det ska funka perfekt OCH det gör det också nu! :D Jag vet inte varför, fattar ingenting men nu när jag testfilmade igen i helgen med samma objektiv som förrut, mitt M42 så funkade de perfekt! Nu hade jag oändlig fokus ;) Men jag ska ändå byta till Canon EF objektiv:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...