Gå till innehåll

animation går sjukt snabbt


zillio

Recommended Posts

Har fått låna 3D studio max till ett projekt och lärt mig lite av det..

men tycker 10 frames går SJUKT snabbt.

då står det att den är 0 sekunder lång (den är väl kanske 0.3s lång). så 100 frames lär ju knappast gå så mycket söligare.

 

Finns det inte nåt sätt att få den längre utan att köra i slowmotion för då kommer hela filmen animation hacka sig fram.

 

Kanske finns nån inställning på hur man gör.

 

typ 30 FPS genom hela animationen och den ska vara 10 sekunder lång eller liknande.

 

Hjälp tack :)

Länk till kommentar
Share on other sites

grejen är att jag inte vet HUR man gör det :) men tack för hjälpen iaf ^^

 

Du lägger dina hållpunkter glesare. Det låter som du lagt en per frame.

 

Låt oss säga att du har en sfär som du ska först platta till och sedan dra ut och detta ska vara en tio sekunder lång sekvens.

 

Du har en list i nederkanten som anger var på tidsskalan som du befinner dig.

 

Ställ dig på första framen och gör en nod, hållpunkt, eller vad det heter (minns inte nu). Sedan flyttar du dig ett antal sekunder eller frames bort och plattar till din boll och lägger till en ny nod/hållpunkt och sedan flyttar du dig till tio sekunder och drar där ut din boll och lägger en ny nod/hållpunkt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter mer som att du försöker lära mig hur jag gör en animation. Jag vill veta hur jag får den längre.

 

Gjorde en ny animation på 100 frames (vilket är max.. verkar det som) och den är 3 sekunder lång. Vilket gör animation omöjlig att se över huvudtaget på så kort tid.

 

men jag har hittat problemet. Man klickar på "Time configuration" som är i höger nederkant. och där kan man ställa in hur många Frames det ska vara och FPS också.

 

Tack iaf för hjälpen :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter mer som att du försöker lära mig hur jag gör en animation. Jag vill veta hur jag får den längre.

 

Nej, jag försökte tala om för dig hur du får den längre, för det låter som att du har gjort ett antal frames - hållpunkter, noder - och lagt dem intill varandra, men det är inte så det fungerar. Du förflyttar dig längs med tidsaxeln under vyerna och markerar i tid när du vill att något ska hända. Datorn räknar ut omforningen däremellan.

 

Gjorde en ny animation på 100 frames (vilket är max.. verkar det som) och den är 3 sekunder lång. Vilket gör animation omöjlig att se över huvudtaget på så kort tid.

 

Du kan göra hur lång animation du vill. Det finns ingen begränsing på 100 frames! Då skulle man ju aldrig kunna göra en animation längre än 4 sekunder (25 bilder/s). Det säger ju sig självt att det inte finns sådana begränsningar i programmet.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Där verkar du ändå ha fel.

jag är inte säker men jag tror det :)

 

Jag la min första punkt på frame 0 och min sista på frame 100

Och då vart det 3 sekunder kort.

 

Men jag lyckades trycka in så det vart 1000 frames.

Så tror inte man kan ställa in att 100 frames ska ta si och så lång tid utan att få det hackigt.

 

Så visst 1000 frames ska jag köra på eftersom att jag vill få mitt intro ungefär 30 sekunder långt i 30fps. Nu vart det visst 33,33sekunder långt :) men dugligt iaf.

 

Tack för att du försökte hjälpa iaf ^^

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Kanske är lite sent nu, men jag har för mig att man bara kan kan skala ut hela animeringen så att den sträcker sig över längre tid bara. Fast du kanske mer menade typ som i FumeFx pluginen så kan man ställa in typ motionfactor eller nått sånt från ett (realtid) till typ 0.1 så den går i slowmotion där man vill ha den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...