Gå till innehåll

göra egen animerad/tecknad långfilm


Embla

Recommended Posts

Hej! Är ny på forumet. Jag kan inget om animering utan är en väldigt kreativ person som gillar att berätta historier och skriva. Jag undrar om det finns möjligheter i sverige idag att skapa en tecknad/animerad långfilm med höga ambitioner, men på ren hobbynivå? D.v.s finns programmen, talangen och intresset tillgängligt för att göra ett sånt projekt på fritiden? Eller är alla som är duktiga på animering själva manusskrivare och ute efter att berätta sina egna historier? Krävs det väldigt många personer med olika skillsets för att skapa en animerad värld?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej! Är ny på forumet. Jag kan inget om animering utan är en väldigt kreativ person som gillar att berätta historier och skriva. Jag undrar om det finns möjligheter i sverige idag att skapa en tecknad/animerad långfilm med höga ambitioner, men på ren hobbynivå? D.v.s finns programmen, talangen och intresset tillgängligt för att göra ett sånt projekt på fritiden? Eller är alla som är duktiga på animering själva manusskrivare och ute efter att berätta sina egna historier? Krävs det väldigt många personer med olika skillsets för att skapa en animerad värld?

 

rekommenderad animation: Persepolis

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm.. Jag förstår inte riktigt?

 

Kanske skall vara lite tydligare. Finns det duktika människor som skulle vara intresserade av ett sammarbete för att försöka få ihop en film? Jag kan inget om själva animationen, utan har väl mer iden för manus osv. Eller är det för mycket jobb att göra en animerad film med ett fåtal personer? Krävs det ett stort bolag med ett 50-tal anställda för att få ihop en animerad långfilm?

Länk till kommentar
Share on other sites

Krävs det ett stort bolag med ett 50-tal anställda för att få ihop en animerad långfilm?

 

Njae, du behöver ett par personer utan liv som vet vad de sysslar med, eller helt enkelt pengar att betala folk som vet vad de sysslar med.

Alternativt lär du dig allt själv - Då blir det plötsligt mycket mindre komplicerat.

Länk till kommentar
Share on other sites

hej!

 

tack för svar. Jo, nej att animera själv är inte ett alternativ, jag har absolut ingen artistisk begåvning på det sättet. Tänkte mer om det fanns någon som älskade animera men inte tyckter det är roligt/kan skriva manus.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Tjena.

Att skapa en 3d-animerad film tar tid. Mycket tid.

Jobbat som 3d grafiker i över 10 år så vet ganska bra hur det är.

Allt skall modelleras, textureras, ljussättas och rendreras.

Till det kommer själva animationen.

Bra animation får du ut ca 30-60 sekunder i veckan av en animatör beroende på scenens komplexitet.

 

Sitter själv och planerar en 20min kortfilm.

1 år räknar jag med att den tar att göra fördelat på ca 50% animation, 25% modellering och texturering samt 25% i post process.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man animerar 30-60 sec i veckan med blandade klipp där vissa saker bara är panoreringar osv. Baserar detta på erfarenhet av hur jag och andra kollegor arbetar. Vi pratar då ej reklamgig utan kortfilmer/långfilmer med mellankvalitét. Med mellankvalitet menar jag att det inte är pixar men bättre än skräp-3d animationerna som du ser på barnprogrammen.

Ren animation, 2 karaktärer, dödköttet bortskuret, cartoon ligger oftast på 25-45 sec i veckan om du inte är pixar eller liknande. Långsammare än så och du får inga jobb, snabbare än så och du gör inte ett bra jobb.

Stilen påverkar också. Vad som verkar enkelt kan vara svårt och vice versa.

Har under det senaste året gjort animationer som frilansare med både strikt pose to pose cartoon (animeliknande stil) samt semi-realism. Landade på ca 5-12 sec/dag oavsett projekt och det var vad regissören/producenten räknade med per person.

 

Och animationen och tiden gällde bara animationsbiten. Inte modellering, texturering och rendrering osv. Ej heller bakgrundsanimering, utan bara karaktärerna.

 

Lite exempel på vad jag gjort, dock bara privata saker och mest work in progress-grejer som aldrig blir klara:

http://www.youtube.com/user/tudortbl?feature=mhum#p/u/10/3BLoxOqFoEY

 

edit: Vet att det är lite okonsekvent med tidsangivelserna, men allt beror ju på vad som behövs. Ingen exakt vetenskap hur lång tid det tar.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Att göra något så stort som tecknad långfilm krävs en finansiär då en tecknad film är mycket dyr att genomföra samt tar lång tid och finansiären följaktligen måste ligga ute med pengar under lång tid. Min erfarenhet har varit att finansiären (filminstitutet, SF, Sandrews mm) inte satsar pengar på något som inte är känt för publiken, dvs om inte manuset är baserat på tidigare känd historia från litteraturen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...