Gå till innehåll

Kommentator spår


Knodel

Recommended Posts

Prata om intressanta saker, och olika saker. Vissa regissörer sitter bara och rabblar upp vilka specialeffekter de har använt i en scen, vilket är intressant ett tag, men blir tröttsamt i längden. Det vore intressantare att höra mer om manusarbetet, personregin och sånt som de aldrig tar upp på kommentarsspåren.

Länk till kommentar
Share on other sites

Personligen tycker jag det är kul när talaren snackar varierat om både tekniska saker, anekdoter & även ibland kul missöden som hänt!

Dessutom, som ljudtekniker & trix-freak, tycker jag det är väldigt kul när dom berättar hur dom gjort speciella ljud eller när dom har löst specialeffekter på kul sätt typ Troma´s mosade melonhuvuden & sånt :-)

 

Det är tex från komentarspåret jag fick reda på att Bilbos mantel tog eld när han höll sitt tal till Fylke i FOTR! SÅNT är värdefulla kommentarer det!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Se till att det blir intressant för lyssnaren och inte

bara en massa interna grejer som du och resten av gänget som varit

med i filmproduktionen kan uppskatta och skratta åt.

Berätta intressanta saker om det man ser och lite roliga saker som hänt under arbetet etc...

Blir det inte bra är det ju bara köra om.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

hur igentligen fungerar det att göra ett sånt spår??

man pratar in allt i en ljudfil, men det är väl lite onödigt att lägga in det och tona ner ljudet på filmen?? har sett på dvd-filmer att det är separata ljudspår. men själva filmen(bilden) är densamma helatiden...

 

finns det program att sätta ihop sånt i eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tomgrejs]hur igentligen fungerar det att göra ett sånt spår??

man pratar in allt i en ljudfil, men det är väl lite onödigt att lägga in det och tona ner ljudet på filmen?? har sett på dvd-filmer att det är separata ljudspår. men själva filmen(bilden) är densamma helatiden...

 

finns det program att sätta ihop sånt i eller?[/citat]

 

Ja, extra ljudspår på DVD'er använder ju samma bild, men en annan ljudfil. Du använder med fördel det redigeringsprogram du använder för att synka in det extra ljudspår du spelat in till filmen, så rätt saker kommer på rätt ställen om du nu har flera tagningar (av ljud) att klippa ihop. Sedan kan man ju i det läget välja att mixa det med originalljudet på filmen om man vill höra något av det, vilket kanske kan vara trevligt.

 

Därefter sparar du ut ljudet på filmen som en .wav eller dylikt. Därefter är det bara att lägga in ljudspåret till din timeline i ditt program för DVD-authoring. Jag är ganska övertygad om att alla program för DVD-authoring har stöd för flera ljudspår. Själv har jag i princip bara använt Adobe Encore. Hur man gör framgår säkerligen av manualen eller online-hjälpen till programmet.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

På tal om kommentarspår... De bästa jag hört kommer från regissören Paul Verhoeven, som numera finns på alla hans dvd-utgåvor... Han är verkligen interessant och entusiastisk och man glömmer snart bort att man lyssnar på ett kommentarspår...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

och vill du ha ett riktigt skräckexempel på dåligt kommentatorspår så ska du försöka lyssna på den i Metropolis(1927), senaste restaureringen... den är tröttsam... en filmhistoriker som sitter och läser ointressanta anteckningar med bedövande tråkig röst... jag rekomenderar restaureringen i övrigt... men jag orkar inte lyssna på honom i 2,5 timmar...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 veckor senare...

[citat=Christian van Caine]Vilken utgåva är det?

Själv har jag bara Eureka & HorseCreec än så länge, men ska samla på mig dom alla :-D[/citat]

 

http://www.discshop.se/LIVE/shop/ds_produkt.php?lang=&id=43491&&ref=

 

jag köpte min på discshop. Men de verkar ha bytt ut utgåvan (tror jag köpte sista exemplaret). det verkar var vara Eurekas version. fasst i min är allt "dubbat", dvs omtextat till engelska, men restaureringfeaturetten och det andra stämmer... kanske Enno Patalas' kommentarer låter mer intressanta när det är han som säger dem...

 

en annorlunda vinkling på kommentatorspåret hörde jag i KRULL special edition, då man förrutom de vanliga kommentarerna även kunde lyssna på en artikel från Cinemafantastique(chansar hejvilt på stavningen hörde bara i spåret) med diverse dagboksanteckningar m.m. som lästes upp. Annorlunda ja, bra och intressant? njae...

 

I madman's serie med Ghibli-filmer finns hela filmernas storyboard med som alternativ synvinkel... det borde gå att kanske till och med ha en alternativ kameravinkel med både filmen som visas och med kommentatorerna/annan kuriosa som de pratar om... det har jag nog inte sett i en film än... kanske finns en anledning.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

[citat=Christian van Caine]

Det är tex från komentarspåret jag fick reda på att Bilbos mantel tog eld när han höll sitt tal till Fylke i FOTR! SÅNT är värdefulla kommentarer det!!![/citat]

 

Var det inte tårtan som brann upp? Alltså han säger "Cake", inte "Cape". Kommer inte riktigt ihåg men det är vad jag fått för mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Ett annat komentatorsspår som inte är så bra är den till Eurotrip.

De tre regisörerna till filmen sitter och dricker öl och tequila i kapp. För varje svordom eller naket dricker de. En kul grej. men det enda dom säger är, "en svordom nu dricker vi, oj har jag redan hunnit med 3 burkar".. och dom bersättar nästan ingenting om filmen. det som man vill veta när man ser komentatorsspåret.. :/

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker om det mesta gällande kommentartorspår. Men ibland känns det bara som om det blir tjafs. Tänker på Sagan om Ringen-trilogin. Skådespelarspåret är helt katastrofalt fjantigt, förutom Christopher Lees kommentarer till verket. Jag önskar att han hade fått ett helt eget spår.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

men på mina extended. iallafall två av dom så finns det ingen subtitle till komentators spåren.. så jag hade lite svårt att höra vad dom sa, med sin nyazeländska dialekt..:) men peter jackson är skön att lyssna på när han pratar. han har sån inlevelse. man förstår vilken tid de lagt ner på projktet.. sjukt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...