Gå till innehåll

Musikrättigheter


najje

Recommended Posts

Hej

 

Jag är inte så bra på rättigheter när det gäller musik i filmer osv.

 

Om jag gör en film som bara ska ligga på internet. Det finns inget kommersiellt syfte med filmen. Bara en kortfilm med vackra bilder.

 

Får jag använda musik av andra då om jag nämner vem eller vilka som spelar i en text under filmrutan?

 

Philip Bloom har använt känd musik i sina filmer och gjort så

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 10 månader senare...

Detta med rättigheter är ju rätt så tydligt när man tänker på den moderna musiken som finns runtomkring en, men när det kommer till gammal musik så har jag svaga minnen om att jag hört lite andra saker där. Jag skulle vara tacksam om någon kunde bekräfta detta följande påstående.

 

70 år efter att musikmaterialet blivit rättighetsskyddat så är det fritt fram att använda musiken var man vill, så tex musik från tidigt 1900-tal kan användas lika fritt som Beethovens femma.

 

Det finns även skillnader till de amerikanske lagarna vet jag, så det är möjligt att jag blandat ihop det lite. Hoppas ändå inte så. :) Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Share on other sites

70 år efter att musikmaterialet blivit rättighetsskyddat så är det fritt fram att använda musiken var man vill, så tex musik från tidigt 1900-tal kan användas lika fritt som Beethovens femma.

Nej, så är det inte. 70 år efter upphovsmannens död blir det fritt tillgängligt. Men detta gäller förstås endast noterna, inte inspelningar.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...