Gå till innehåll

Batteri till gammal kamera


Cassidy

Recommended Posts

Hejsan.

 

Jag hittatade mina föräldrars gamla super-8 kamera när jag städade på deras vind. Kameran använder sig av ett gammalt batteri på 2,5 volt batteri till exposure metern. Jag har försökt hitta sådana, men det verkar lönlöst.

Är det någon som vet vad man kan göra åt saken? Jag skulle gärna vilja börja filma med super-8 och då vore det ju smidigt om jag kunde använda en kamera som redan finns tillgänglig.

 

Vänliga hälsningar

Jonas

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan gå att lösa med lite macgyverskills, men det smidigaste är ju om man kan hitta samma typ av batterier. Men då behövs lite mer info än volt-antalet.

 

Vet du vad batteriet heter eller ser ut? Hur ser batteriplatsen ut?

 

Det finns en del batteriföretag som skulle kunna hjälpa dig att göra ett batteri om du inte vet hur du gör själv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo jag har förstått att det går att lösa om man är lite händig.

 

Just nu kan jag tyvärr inte inspektera batteriet närmre, då kameran fick stanna kvar hos föräldrarna. Det jag minns är att det ungefär såg ut som ett 3e dels AA-batteri.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tar 2 vanliga uppladdningsbara AA eller AAA batterier a 1,25v (2x1,25=2,5 Icke uppladdningsbara batterier ger 1,5v.) och kopplar de med en tunn ledning till exposure metern. Vissa äldre filmkameror har ihåliga handtag där du kan gömma dessa batterier. Ännu bättre är att om kameran redan drivs med vanliga AA eller AAA batterier att dra tråden dit. Även en liten ficklampa (som batterihållare) kan fästas med tejp på kameran och kopplas till metern.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...