Gå till innehåll

Klona bort smuts från linsen


najje

Recommended Posts

Hej

 

Jag har ett filmklipp där en person står och pratar. Tyvärr är det smuts på linsen som jag

inte upptäckte när jag börja filma.

 

Jag försöker klona bort i After effects. Personen rör på sig mycket men kameran står på ett stativ. Jag har motion trackat personens rörelser och klonat på smutsen på en frame.

 

Men jag vill få kloningen att följa informationen i motion trackingen.

Att göra så med ett eget lager är inget svårt men att göra det när kloneffekten

"ligger i filmen" är svårt.

 

Nån som kan hjälpa??

Länk till kommentar
Share on other sites

Det där är inte så lätt att få bra...

 

Tracka, applicera tracking infon på ett null-objekt,

Lägg på clone stamp.

Expressionlinka Clone-effektens Clone Source Position och Clone Position till null-objektets position.

 

Du kan också testa, beroende på hur det ser ut, att tidsförskjuta clone source med nån frame eller två.

 

Sista alternativet är att handpainta bort det i Photoshop... :)

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

För att få det helt perfekt skulle jag säga att det bästa sättet är att handanimera bort det. Fungerar trackingen så är det ju perfekt, men om det inte gör det så är mitt råd till dig att antingen försöka använda klonverktyget eller duplicera filmlagret, klippa ut en bit av området som angränsar till smutsfläcken och förskjuta det över smutsen, du bör också freezframe:a det utmaskade lagret och sedan rotoskopa dig genom klippet.

 

Ofta kan roto arbete vara den bästa lösningen. Lägger man tillräckligt mycket tid på det ger det ofta ett riktigt bra resultat.

 

Ett annat alternativ är att gå ut och göra om det... med en rengjord lins ;)

 

Hoppas det löser sig för dig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...