Gå till innehåll

Filma i svartvitt


Davido

Recommended Posts

HDV eller DV borde inte bli så tokigt eftersom nedskalningen av färgkanalerna inte gör någon "skada". Om du har ett 4:2:2-format till exempel så har du ju full upplösning på luminans-kanalen, men bara hälften på krominanserna (och de kanalerna behöver du ju inte om du filmar svartvitt).

Länk till kommentar
Share on other sites

DV..

 

 

 

Nej, men det finns inget som är "Bäst för svartvitt". Allt handlar om vad du är ute efter för look och hur din budget ser ut.

 

Alltså för att bli lite mer tydlig. Blir man tagen på allvar om man spelar in på DV eller HDV?

Länk till kommentar
Share on other sites

HDV till svartvitt borde bli väldigt bra, om man undviker de billigaste kamerorna.

 

"...tagen på allvar...", ja det beror på vad man menar, jag har haft HDV-material sänt på tv senaste tiden i 7-8 kanaler, och håller nu på med en tv-produktion till som vi enbart filmat HDV (Sony Z1, Z5, A1 och JVC HD7).

 

Blir man förresten tagen på allvar om man gör svartvitt numera? :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

HDV till svartvitt borde bli väldigt bra, om man undviker de billigaste kamerorna.

 

"...tagen på allvar...", ja det beror på vad man menar, jag har haft HDV-material sänt på tv senaste tiden i 7-8 kanaler, och håller nu på med en tv-produktion till som vi enbart filmat HDV (Sony Z1, Z5, A1 och JVC HD7).

 

Blir man förresten tagen på allvar om man gör svartvitt numera? :-)

 

 

 

hahha bra fråga!! jag ser en tendens bland många att spela in med kameror som Canon 7D med väldigt hög skärpa och som återspeglar verkligheten på ett snyggt men enligt mig ganska platt sätt. Risken är att formen blir viktigare än känslan eller innehållet.

 

Svartvit talar mer till en känsla bortom sinnesförnimmelserna som lätt hänger sig fast vid coola effekter, färger osv.

 

Sen är det ju en annan fråga hur trenden ser ut inom filmvärlden, om svartvit är något som är helt ute eller så..

Länk till kommentar
Share on other sites

I vilket format har svartvita filmer som "La Haine" och "Pi" spelats in? Någon som vet?

 

Jag har för mig att Pi är filmad på 16 mm. Aronofsky kallar den svartvita effekten för "Black or white". Den höga kontrasten fick de till genom att pressa filmen rejält (d.v.s. underexponera och överframkalla), om jag minns rätt. (Jag såg filmen på Stockholms Filmfestival där han pratade innan.)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
Jag har för mig att Pi är filmad på 16 mm. Aronofsky kallar den svartvita effekten för "Black or white". Den höga kontrasten fick de till genom att pressa filmen rejält (d.v.s. underexponera och överframkalla), om jag minns rätt. (Jag såg filmen på Stockholms Filmfestival där han pratade innan.)

 

 

16mm.. hmm kan det bli snyggt att spela in svart vitt digitalt då? eller jag antar att det direkt blir amatör stämpel?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det ger knappast någon amatörstämpel att spela in digitalt numera. Ta en Red One och kör!

 

Om man filmar svartvitt tror jag faktiskt att det är lättare att dölja att det är filmat digitalt (om det nu är det man vill), eftersom vi inte är så vana vid att se svartvit film idag, och alltså inte vet riktigt hur det "ska" se ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det ger knappast någon amatörstämpel att spela in digitalt numera. Ta en Red One och kör!

 

Om man filmar svartvitt tror jag faktiskt att det är lättare att dölja att det är filmat digitalt (om det nu är det man vill), eftersom vi inte är så vana vid att se svartvit film idag, och alltså inte vet riktigt hur det "ska" se ut.

 

Tack för tipset! Vilcans har du filmat med Red One? Vad ligger kostnaderna på? Och vad krävs för redigering?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för tipset! Vilcans har du filmat med Red One? Vad ligger kostnaderna på? Och vad krävs för redigering?

 

Jag har redigerat material filmat på Red One. Då (det var ett par år sedan) var det väldigt krångligt, men numera har t.ex. Premiere och säkert andra redigeringsprogram också inbyggt stöd för R3D-formatet.

 

Det där om att ta en Red One och köra skrev jag lite på skoj. Min poäng var att digitalt inte behöver betyda billig videokamera. Det kan betyda dyr videokamera. Som Red. (Som inte är "dyr" egentligen med tanke på vad man får, men priset är bra mycket högre än en vanlig videokamera.)

 

Ska du filma svartvitt kommer du nog längre med en dålig videokamera än om du skulle filma i färg.

 

EDIT: Exakt kostnad för Red One varierar förstås, men minst 5000 kr per dag (plus moms).

Länk till kommentar
Share on other sites

 

EDIT: Exakt kostnad för Red One varierar förstås, men minst 5000 kr per dag (plus moms).

 

Det är fortfarande lite mycket för mig 5000 per dag alltså. det kräver att man har en bra budget eller har gjort så många reklamjobb att man har råd att spela in X antal dagar med Red. Men en musikvideo med RED skulle ju vara najs. Kan man se vad du har gjort någonstans?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...